استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در سومین جلسه از سلسله سخنرانیهای «سعادت و شقاوت» در حسینیه مکتب الزهراء مشهد اظهار داشتند: قرآن مجید در آیات سوره مبارکه هود میفرماید، تمامی مردان و زنان خلقت در روز محشر به دو گروه سعید و شقی تقسیم میشوند.
ایشان با اشاره به تنها تفاوتی که میان سعادتمندان و شقاوتمندان در علت سعادت و شقاوت وجود دارد، فرمودند: پروردگار متعال راهنمای مردم به سوی سعادت است و هیچگاه مردم را به سوی شقاوت راهنمایی نمیکند؛ خدای متعال هیچ گاه مردم را به اجبار سعادتمند نمیکند بلکه کلیه مردم را راهنمایی به سعادت کرده و تنها بخشی از آنان، این راهنمایی را میپذیرند.
استاد انصاریان با اشاره به پاسخی دندان شکن از خدای متعال به جبرییون، ابراز کردند: خدای متعال در قرآن کریم میفرماید که اگر میخواستم انسانی را به اجبار سعادتمند کنم، بدون اینکه احدی را مستثنا کنم، همگان را به وسیله جبر، هدایت میکردم.
ایشان در بخشی از سخنان خود خاطرنشان کردند: بر اساس تحقیقات اندیشمندانی همچون آقای محیط طباطبایی، عمر خیام که در نیشابور دفن شده، شخصی غیر از عمر خیامی نیشابوری شاعر است؛ عمر خیام با خواجه نظام الملک و حسن صباح هم عصر و همکلاس بودند و در نهایت هر سه چهره شدند که در این میان عمر خیام از چهرههای برجسته ریاضی و نجوم و تنظیم تقویم جلالی شد. اما در زمانی دیگر شخصی به نام عمر خیامی نیشابوری زندگی میکرد که شاعر و جبری مسلک بوده است. این در حالی است که همگان این دو شخصیت را یک نفر پنداشته و رباعیات جبرآمیز خیامی نیشابوری را به عمر خیام دانشمند نسبت میدهند.
استاد حوزه علمیه قم افزودند: کسی که عبادت یا به مردم خدمتی میکند، از راهنمایی خداوند متعال تبعیت کرده و به هیچ وجه مجبور به سعادت نشده است اما کسی که شقی میشود، راهنماییهای خدا را کنار گذاشته و نهی حضرت حق را تخلف کرده است.
ایشان با ابراز انتقاد شدید نسبت به عدهای که جمله «لا اکراه فی الدین» را در برابر امر و نهی آمران به معروف علم میکنند، یادآور شدند: این جمله مربوط به خدای متعال بوده و هیچ ارتباطی با انسانها ندارد؛ لا اکراه فی الدین بدین معناست که خدای رحمان هیچ کسی را به اجبار هدایت نمیکند.
استاد انصاریان با بیان اینکه ارزش انسان به دین داری مختار اوست، ادامه دادند: خدای متعال در آیهای از قرآن کریم میفرماید «آنانی که دارای ایمان وعمل صالحند، از تمام جنبندگان من در تمام عالم هستی، بهترند»؛ البته مصداق اتم این آیه، انبیاء الهی و ائمه معصومین(ع) هستند اما پر آیه، تمامی مؤمنان را میگیرد.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) میفرمایند که از پدران خود و ایشان از امیرالمؤمنین(ع) و ایشان نیز از پیامبر اکرم(ص) شنیدند که قیمت انسان مؤمن از فرشتگان مقرب بالاتر است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: سعادت اجباری نیست اما پروردگار عالم هدایت به سوی سعادت را بر عهده گرفته است؛ شقاوت نیز اجباری نیست اما حضرت حق هیچ دخالتی درباره آن ندارند.
ایشان عنوان کردند: برخی جوانان دلسوزی میکنند که چطور میشود روز محشر میلیاردها جهنمی شوند؟ در پاسخ باید گفت، جهنمیان خود جهنم را برای خویش خریدهاند و حتی جهنمی شدنشان ارتباطی با خدای متعال نیز ندارد.
منبع : پایگاه عرفان