استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شامگاه شنبه در هفتمین جلسه از سلسله سخنرانیهای «سعادت و شقاوت» در حسینیه مکتب الزهراء مشهد اظهار داشتند: سعادت شعاعی است که از ملکوت عالم بر انسان میتابد و انسانها آزادند که این شعاع را پذیرفته و یا رد کنند؛ شقاوت ظلمتی است که از سوی ابلیس به انسان حمله میکند اما حمله آن به ظاهر دردی نداشته و لذت بخش است.
ایشان به آیات 105 تا 108 سوره مبارکه نور اشاره کرده و فرمودند: خدای متعال در آیه 105 این سوره، تمامی انسانهای حاضر در روز قیامت را به سعید و شقی تقسیم میکند و میفرماید، «قیامت روزی است که احدی بدون اذن پروردگار نمیتواند صحبت کند؛ فروانروایی در آنجا تنها در دست خداست و شفاعت نیز تنها به اذن اوست».
استاد انصاریان ابراز کردند: کسی که منکر شفاعت میشود و یا آن را نسبت به «پارتی» میدهد، قرآن را نفهمیدهاند؛ آبرومندان نزد خدای متعال عاشق عبادالله بوده و از خدای میخواهند تا بخشی از گرفتاریهای آنان را ببخشد. تمامی مواد غذایی به شفاعت درختان از زمین به ما میرسد، طفل به شفاعت سینه مادر به شیر میرسد و تمامی انسانها به شفاعت قلب زندهاند.
ایشان با بیان اینکه شفاعت از شفع به معنای جفت مشتق شده است، خاطرنشان کردند: مسلمانانی که هیچ هماهنگی با رسول خدا(ص) نداشته باشند، هیچگاه نخواهند توانست که با آبرو و مقام شفیعان جفت شوند؛ اما ما به شفاعت عبادت، توحید و محبتمان به اهلبیت(ع) که در وجود پاکان رده بالا تجلی اتم دارد و به ما نظر میکنند، در روز قیامت نجات مییابیم.
استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود افزودند: شیطان به معنای موجود گمراه کننده است و تمامی ماهوراههای وابسته به صهیونیست و آمریکا و عربستان را شامل میشود اما ابلیس اسم خاص جنی است که در صف ملائکه آمده بود و در سجده به حضرت آدم از دستور خداوند سرپیچی کرد.
ایشان یادآور شدند: خدای متعال در ادامه آیات سوره مبارکه نور میفرمایند «کسانی که خودشان تیره بخت شدند، وارد بر جهنم میشوند». اینکه حضرت حق تیره بختی را به شقیان نسبت میدهد و میفرماید، کسی در تیره بختی آنان نقش نداشته است، از این روست که به تصریح آیه دیگری از قرآن کریم، تمام اهل شقاوت صدای شیطانشان را در روز قیامت میشنوند که به آنها میگویند شقاوتتان هیچ ارتباطی با ما ندارد؛ ما تنها دعوت به ضلالت کردیم وهیچ اجباری در انتخاب مسیر ضلالت نبود.
استاد انصاریان ادامه دادند: کسی که شقی میشود، خود به تنهایی شقی شده است و کسی که سعید میشود، با دنباله روی از نور هدایت، سعید شده است.
منبع : پایگاه عرفان