استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در سومین جلسه از سلسله سخنرانیهای «معارف اسلامی» در حسینیه بیت الاحزان اصفهان اظهار داشتند: کلمه تسبیح و مشتقات آن به کرات در قرآن کریم ذکر است؛ همچنین در هر شبانه روز نماز واجب، تعداد 50 مرتبه ذکر سسبحان الله تکرار میشود.
ایشان با تأکید بر اینکه درک فیوضات نماز نیازمند فهم حقایق آن است، فرمودند: تسبیح گویی خداوند کار تمامی موجودات دنیا است؛ هر کدام به تناسب وجودشان، زبان تسبیح متفاوتی داشته و هریک شعوری نسبت به فهم تسبیح خداوند دارند.
استاد انصاریان با بیان اینکه تمام موجودات هستی، گویای تسبیح بوده و شعور آن نیز را دارد، ابراز کردند: چنانچه ذکر «سبحان الله» در شعور و فهم شخصی تجلی نکند، از همه موجودات عالم عقبتر است.
ایشان خاطرنشان کردند: تمامی سلولهای بدن تسبیح خدای رحمان را میگویند اما چنانچه انسانی که این سلولهاست، از نماز و تسبیح خداوند سرباز کند، پستترین موجود دنیاست.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیهای از قرآن کریم که میفرماید «چیزی در عالم موجود نیست مگر اینکه خداوند متعال را با ستایش، تسبیح میکند»، افزودند: بیشتر آیات قرآن کریم، کلمه تسبیح را در کنار حمد و ستایش آورده است زیرا حمد، ثناء گفتن بر زیباییهای اختیاری است. بنابراین تمامی موجودات، زیبایی خداوند در صفات، همچنین افعال و پاکی او از عیب و نقص را درک کرده و حضرت حق را ستایش و تسبیح میکنند.
ایشان با اشاره به آیهای از قرآن کریم یادآور شدند: همه موجودات عالم درک میکنند که پروردگارشان هیچ عیب و نقصی ندارد در حالی که بسیاری از انسانها این مقدار از معرفت را هم به خداوند ندارند؛ چنانچه کوچکترین معرفتی به عظمت خدا داشتیم، هیچگاه کاری انجام نمیدادیم که در برابر خواست حضرت حق باشد.
استاد انصاریان ادامه دادند: کسی که اخلاق تند دارد و تنها حرف خود را قبول میکند، فرعونی بدون تاج و تخت در این زمانه است.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به تفسیر آیهای از قرآن کریم اشاره و تأکید کردند: جهان آفرینش، لحظهای غافل از تسبیح خداوند نیست؛ تمامی موجودات نماز و تسبیح دارند و همه آنان نیز با معرفت، عبادت میکنند. خدای متعال به نماز و تسبیح کل موجودات عالم آگاه است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: خداوند روزی موجوداتی که حتی با تلسکوپ هم دیده نمیشوند، و نیز روزی موجوداتی که هیچ دسترسی به آنها نیست را میدهد اما انسانها در فکر مخالفت با خدای رحمان و کسب روزی از هر طریقی هستند.
منبع : پایگاه عرفان