فارسی
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 28 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

امپراطور عثمانى‏

 

همين امپراطورى بزرگ عثمانى كه در قرون اخير يكى از دولت‌هاى مقتدر و بزرگ اسلامى بود، بر اثر از دست دادن موفقيت‌هاى زيادى كه نصيبش شد، و از آن غفلت داشت، به وسيله استعمارگران قطعه قطعه شد و هر قطعه با قطعه ديگر، چون دشمن جانى و خانه‌زاد، با يكديگر در تصادم شدند.

عثمانى‌ها نتوانستند از فرصت زيادى كه در اختيار داشتند استفاده كنند و خود را با اوضاع و احوال تازه‌اى كه در اروپا، پس از پايان قرون وسطى، هماهنگ كرده و سازش دهند.

در شهرهاى صنعتى اروپا، داد و ستد و بازرگانى رشد مى‌يافت و توليدات به ميزان وسيعترى سازمان مى‌گرفت؛ اما آن ملت هيچ نوع جذبه و كششى با تمام اين تحولات نشان نمى‌دادند.

امپراطورى عثمانى، سه قاره اروپا، آسيا و آفريقا را به يكديگر مربوط ساخت و به تمام راه‌هاى بازرگانى و باستانى، كه ميان شرق و غرب وجود داشت، مسلط شد، مسلمانان اگر مى‌خواستند، مى‌توانستند از اين موقعيت ممتاز به خوبى استفاده كنند، و از نظر بازرگانى و فعاليت‌هاى ديگر مولّد ثروت، آنان را در تنگنا قرار دهند؛ اما وقتى اعضاى مختلفى كه بدنه امپراطورى را تشكيل مى‌دادند، ضعيف و فقير شد قلب امپراطورى هم ضعيف گشت تا سرانجام به كلى از پا در آمده و چون لقمه‌اى به كام استعمار افتاد و هضم شد و به وسيله يكى از بهترين خادمان استعمار يعنى «اتاترك» مليت و قوميت اسلامى و زبان و خط و اخلاق و عقايد عالى خود را از دست داد «1».

البته اين ضعف و زبونى سرايت همه جانبه‌اى داشت؛ يعنى: نه تنها در مسئله تجارت و بازرگانى، غفلت اسلاميان، باعث مرگ آنها شد؛ بلكه اين غفلت تمام زمينه‌هاى حياتى را به نيستى كشاند.

بدون ترديد اگر در قرون اخير مردان بزرگ و بيدارى بر ضد گرگ استعمار قيام نمى‌كردند، امروز اثرى از اسلام به جاى نبود؛ ولى انديشه آن بزرگ مردان، در جامعه اسلامى هميشه حافظ و نگهبان جامعه از متلاشى شدن حتمى بود، و در گوشه و كنار ممالك اسلامى، بيدارى آنان و پيروانشان، ضربه‌هاى مهلك و كارى به استعمار مى‌زد و مى‌زند و اميد است كه روزى تمام جامعه‌هاى اسلامى از خواب غفلت بيدار شده، تا دست ناپاكان و استعمارگران ضد اسلامى را از جامعه اسلامى كوتاه نمايند.


منبع : پایگاه عرفان
  • آفریقا
  • دولت‏هاى مقتدر و بزرگ اسلامى
  • امپراطور عثمانى‏
  • آسیا
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    نوح و نماز
    عاقبت نيكوكاران از نظر قرآن
    داستانى از جهان برزخ محدّث قمى
    ام ابیها
    عوامل خيانت‏
    خلوص در حج‏
    روحیه نصیحت‌خواهی پیامبر
    وقوف در مشعر الحرام‏
    نارسايى مكتب‏هاى بشرى‏
    چشمه ‏اى بر بلنداى كوه‏

    بیشترین بازدید این مجموعه

    بیائید یاران به هم دوست باشیم
    معیار ارزشگذاری در اسلام، تقوا است و بس
    قسمتى از مشکل با ارایه ى توبه برطرف شد
    وحدت و يگانگى در كنار كعبه‏
    خلوص در حج‏
    شایستهٔ عبادت
    عشق به امام حسین
    حفظ نصف دین با ازدواج
    رسیدن به بهشت
    ام ابیها

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^