مسئله ولايت فقيه ريشه در قرآن كريم و احاديث معصومين (عليهم السلام) دارد و گذشته از آن ، عقل و درايت هر انسان مسلمانى به لزوم آن اذعان و گواهى مى دهد . اما از نظر قرآن آيه شريفه : أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الاَْمْرِ مِنكُمْ خداوند در اين آيه اطاعت 3 نفر را واجب دانسته : خدا ، پيامبر ، صاحبان و واليان امر . آيا به نظر شما اين دسته سوم در زمان غيبت و عصر پنهان بودن امام زمان(عليه السلام) چه كسانى مى توانند باشند ؟؟! اگر بگوييم در عصر غيبت اطاعت از هيچ ولىّ امرى لازم نيست كه هرج و مرج در جامعه اسلامى لازم مى آيد و احكام اجتماعى اسلامى همه تعطيل مى گردد و بى نظمى چنان جامعه را فرا مى گيرد كه هيچ سنگى روى سنگى قرار نمى گيرد . و اگر بگوييم اطاعت از يك سرى افراد لازم است (كه حق هم همين است) خوب آن افراد چه كسانى مى توانند باشند ؟ اوصاف و شرايط آنها چگونه است ؟ اينجا به اين روايت معروف و مشهور امام حسن عسكرى (عليه السلام) و حديث خود امام زمان (عليه السلام)اشاره مى كنيم كه فرمود : وَ اَمَا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِنَاً لِنَفْسِهِ حَافِظَاً لِدينِهِ مُخَالِفَاً لِهَوَاءِ مُطيعَاً لاَِمْرِ مَوْلاَهُ فَلِلْعَوَامِ أَنْ يقَلِدوُهُ . يعنى : هر آن كس از فقهاء كه داراى صفاتى چون صيانت نفس و حفاظت از دين و مخالفت با هواى نفس و اطاعت از خداى خود مى باشند بر همگان لازم است كه از آنان پيروى كنند . و در حديث ديگر مى فرمايد : فَاِنَّهُمْ حُجَتى عَلَيكُمْ وَ أَنَا حُجَةُ اللّه وَ مَنْ رُدَّ عَلَيهِمْ رُدَّ عَلَىَّ وَ مَنْ رُدَّ عَلَىَّ رُدَّ عَلى الْرَسوُلْ وَ مَنْ رُدَّ عَلَى الْرَسوُلِ رُدَّ عَلىَ اللّهِ وَ مَنْ رُدَّ عَلىَ اللّهِ فَهُوَ مُشْرِكْ . يعنى : همانا چنين فقيهانى حجت من (امام زمان (عليه السلام)) خواهند بود بر شما مردم ، و من هم حجت خدا هستم بر آنها ، پس هر آن كس آنان را رد كند مرا رد كرده و هر كس مرا رد كند پيامبر را رد كرده و هر آنكس پيامبر را رد كند خدا را رد كرده و هر كس خدا را رد كند مشرك مى باشد .
البته روايات بيش از اين است و اما دليل عقل هم با توجه به 2 مقدمه روشن مى شود : مقدمه اول اين كه : شكى نيست اين همه احكام الهى مخصوصاً احكام اجتماعى اسلامى براى اجراء و پياده شدن آمده نه براى نوشته شدن و ذخيره گشتن در لابلاى كتب و احاديث . مقدمه دوم اين است كه : مجرى اين احكام بايستى عالم ترين و متقى ترين افراد جامعه باشد تا خطا و اشتباهات او كمتر از ديگران بوده باشد و به نظر شما در عصر غيبت امام زمان (عليه السلام) غير از فقيه جامع الشرايطي که در مسائل سياسي خبره است چه كسى مى تواند عهده دار اين مسؤوليت بشود و آيا معناى ولايت فقيه چيزى غير از اين است ؟! در اين زمينه بد نيست به كتاب هاى ديگرى بخصوص كتاب ولايت فقيه حضرت امام خمينى (قدس سره) مراجعه فرماييد.
منبع : پایگاه عرفان