شب هفتم
(یزد هیئت خادمین شهدای گمنام امیر چخماق)عناوین این سخنرانی
با کلیک روی هر عنوان به محتوای مربوط به آن هدایت می شوید
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین.
کتاب خدا که تجلی علم و حکمت پروردگار است و تنها کتاب صددرصد سالم در عالم هستی است، و روزنهای برای تخریب آیاتش به رویش باز نیست، باز هم نخواهد شد، این خبر پروردگار است درباره قرآن لاٰ يَأْتِيهِ اَلْبٰاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لاٰ مِنْ خَلْفِهِ، نگاههای صادقانه و درست و جامعی درباره شخصیت پیغمبر عظیم الشأن اسلام دارد. هر انسان منصفی را و خردمندی را این نگاهها شگفتزده میکند، که ظرفیت یک انسان چقدر گسترده است که تمام عالم هستی را و معنویات را و صفات الهی را در خودش جا داده است، و افق طلوع این همه ارزشها و کمالات شده.
من فقط برای این که شما دورنمایی از ظرفیت وجودی پیغمبر را ببینید یک مقدمه درباره قرآن کریم باید برایتان عرض کنم، اولا حضرت سید الشهدا که این روایت را اهل تسنن در تفسیرشان نقل کردند مهمترین تفسیر نوشته شده در اهل سنت تفسیر چهل جلدی فخر رازی است که ایرانی بوده، تحلیلی راجع به تفسیر او نمیخواهم داشته باشم فقط میخواهم بدانید که این روایت در جلد اول تفسیر فخر رازی هم نقل شده است. حضرت سید الشهدا میفرمایند صد و چهارده کتاب به تعداد سورههای قرآن بر انبیا خدا نازل شد، تعبیرات جالبی خدا از کتابهای گذشته دارد، سه تا تعبیرش این است امام، این را شما درباره تورات اصلی، نه تورات دستپخت پولس خائن، و انجیل دستپخت پولس خائن، و انجیل برنابا، توراتی که از جانب خدا نازل شد که الان کل آن موجود نیست در تورات موجود از صد آیه شاید یکیش درست باشد، من تورات را دارم، انجیل و زبور را دارم چهار انجیل را هم دارم، لوقا، ملقس، پولس، یوحنا، تورات انجیل و زبور یک مجلسی در تهران بود نمیدانم علت موقعیتش چی بود که شیعه شرکت میکرد، یهودی شرکت میکرد، مسیحی هم شرکت میکرد، زرتشتی هم شرکت میکرد.
پنج روز هم بود، من این پنج روز را تقسیم کرده بودم، یک روز فقط برای مسیحیها صحبت میکردم با انجیل میبردم بالای منبر میخواندم و ثابت میکردم عقلا و علما این آیات نازل شده خدا نیست ساختگی است، بهشان هم میگفتم سخنرانی من را برای کشیشتان ببرید اگر جواب قانعکنندهای دارد بیاورید که نیاوردند، یک روز هم برای یهودیها از تورات صحبت کردم آیاتش را خواندم در حد منبر، به آنها هم گفتم مطالب را برای هاخامهایتان ببرید جوابی اگر دارند بیاورید، بخشی از مسائل زرتشت را هم از اوستاو زند و پازند آنها هم بیجواب ماند بخشی هم برای شیعه، شیعه در همه موارد حرف دارد نمیماند، شکست نمیخورد.
ما هزار سال است یک کتابهایی نوشتیم برای بیدار کردن اهل سنت در این هزار ساله یک کتاب به دردخور مستدل در رد ما ننوشتند، چون دلیل و استدلال و برهان ندارند، ما کتاب الفین علامه حلی را داریم که دو هزار دلیل بر حقانیت امیر المومنین هیچ آیه قرآن و روایتی هم در این کتاب نیامده، تمامش دلائل عقلی، فطری، انسانی، حکیمانه، کتاب بسیار باعظمت المراجعات را داریم تا حالا که نتوانستند رد کنند، شصت جلد عبقات الانوار را داریم نتوانستند جواب ما را بدهند چون اگر جواب بدهند باید خودشان را رد کنند، چون این شصت جلد عبقات الانوار تمامش دلائل قوی بر حقانیت امیر المومنین و شیعه است از کتابهای خودشان، خب اگر بخواهند رد کنند باید خودشان را رد کنند نمیکنند.
الغدیر را داریم در هجده جلد یک کتاب جهانی است نمیتوانند رد کنند، جدیدا هم تیجانی در این سی چهل سال یک کتابی نوشت که خیلی گل کرد به نام ثم اهتدیت، من پنجاه سال غیرشیعه بودم و حالا هدایت شدم، دین واقعی را پیدا کردم، من از خودش پرسیدم آمار کسانی که با این کتاب یک جلدی تو شیعه شدند را داری؟ گفت نزدیک دو میلیون نفر را آمار دارم، نتوانستند جواب این شیعه شده را بدهند کتابش هم سیصد صفحه است، یک کتابی سردبیر یکی از روزنامههای مشهور تونس نوشته به نام شیعتنا الحسین، روش سید الشهدا من را شیعه کرده، این هم از عالیترین کتابهاست نتوانستند جواب بدهند، شیعه حرف دارد، علم دارد، دلیل دارد، حکمت دارد، برهان دارد. و مکتب برتر است.
حالا مهم این است که روایت ابی عبدالله را فخر رازی نقل میکند خیلی مهم است، چون اینها بعضیهایشان سعی میکنند و سعی هم کردند از امامان ما چیزی در کتابهایشان نیاورند، مثلا یک کتابی در مصر نوشته شده من خواندم ده جلد است، در این ده جلد از دوازده امام ما اسم یک نفرشان را آورده آن هم حضرت صادق است، همین الان که شما اینجا نشستید کتابی در ایران نوشته شده سی جلد به نام مسند الصادق، هر جلدی پانصد صفحه است، هزار و پانصد صفحه یعنی پانزده هزار صفحه فقط قال الصادق است همین، یک دانه قال الباقر هم ندارد پانزده هزار صفحه روایت از امام صادق در تمام شئون زندگی، که مولفش هم با من رفیق بود دارم این کتاب را یعنی خودش هدیه کرد ولی این دانشمند مصری که خیلی هم معروف بود به نام فرید وجدی در این ده جلد کتابش که چهار هزار صفحه است، تنها از دوازده امام ما حضرت صادق را ذکر کرده کل حرفی که درباره امام صادق زده این است، میگوید جعفر رجل کیمیاوی، شیعه یک دانه امام دارد به نام جعفر که یک مقدار شیمی بلد بوده همین، و از این حقکشیها بیش از اقیانوس اطلس در کتابهای غیرشیعه هست از این حقکشی، واقعا امام صادق یک مردی بوده که یک ذره شیمی بلد بوده هیچی دیگر نمیدانسته؟ و عمدی هم هست این حرف، نه اینکه خبر نداشته باشند از کتابهای ما، ابی عبدالله میفرماید خدا به تعداد سورههای قرآن صد و چهارده کتاب نازل کرده، آخری که صد و چهاردهمی است قرآن است و پروردگار دانش صد و سیزده کتاب گذشته انبیا را کل آن را انتقال داده به قرآن، حالا قرآن امام است، قرآن هدایت است، قرآن رحمت است، قبل از قرآن کتابها اینجور بود ولی آنها دیگر نیست، بعد حضرت سید الشهدا میفرماید کل علوم قرآن در سوره حمد است در این هفت آیه، یعنی پروردگار عالم این دریای بیساحل را آورده در هفت تا آیه گنجانده، این هفت تا آیه چی میگوید؟ بگذارید برای این که بدانیم این هفت آیه چی میگوید باز هم برویم سراغ علمای بزرگ اهل سنت.
درست است شب شهادت امام مجتبی و درگذشت پیغمبر است، اما بگذارید دلتان شاد معنوی شود و حداقل دلتان به فرهنگی که دارید تشیع خوش باشد و بدانید قویترین دین را دارید و ملت ایران هم بدانند که این قویترین دین از نظر عملی در بین ما بسیار غریب است بسیار غریب، کتاب ینابیع المودة چهار جلد است، من هم چاپ صد و سی سال قبلش را دارم، هم چاپ چهار جلدی را، مولف کتاب یک عالم بزرگ غیرشیعه است به نام شیخ سلیمان بلخی حنفی، اصالتا بلخی بوده برای خراسان بزرگ گذرش میافتد به ترکیه آنجا مقیم میشود، جلسه درس و طلبه و مدرسه و تالیف تشکیل میدهد، این کتاب چهار جلدی را در شهر استانبول نوشته.
خیلی کم اتفاق میافتد من به مستمع بگویم یا خواهش کنم در این مطلب دقت بفرمایید، اما واقعا در این مطلب دقت بفرمایید مخصوصا شما جوانها در جلد اول کتاب ینابیع المودة با سند، سند میدانید یعنی چی؟ ارزش روایات به سندش است، سند یعنی چی؟ یعنی یک شخصیت عادل آگاهی مثل فضل بن شاذان میگوید من از یونس بن عبدالرحمان، یونس بن عبدالرحمان از محمد بن مسلم، محمد بن مسلم از حمران بن اعین، حمران بن اعین از این انسان والا معاویة بن وهب نقل میکند که من از امام صادق شنیدم خیر دنیا و آخرت در این است این را میگویند سند. بعضی سندهای روایات خیلی سند فوق العادهای است مثلاامام صادق میفرماید من از پدرم امام باقر شنیدم، امام باقر از زین العابدین، زین العابدین از امام حسین، امام حسین از امیر المومنین، امیر المومنین از پیغمبر، این را میگویند سند طلای بیست و چهار عیار که دیگر کسی داخل سند نیست غیر شیعه یعنی اهل سنت هم روایات با سند زیاد دارند، سندهای خودشان، شیخ سلیمان عالم، فاضل، باسواد، در جلد اول ینابیع نقل میکند که امیر المومنین به ابن عباس فرمود اگر بیایید بشینید من سوره حمد را برایتان تفسیر کنم از بسم الله تا وا لضالین و شما بنویسید هیچی هم جا نیندازید همه حرفهای من را درباره این هفت آیه بنویسید، بنویسید و دسته کنید کنار بگذارید کنار بگذارید، زمانی که بهتان گفتم کلاس تعطیل است، دیگر حرف نمیزنم، برای انتقال این نوشتهها هفتاد شتر جوان باید بیاورید بار کنید ببرند، این علوم قرآن است.
آن هم در سوره حمد است، شما میدانید آیات آخر سوره حشر هزار و پانصد سال است عمقی تا حالا به تفسیر نیامده، شما میدانید پیغمبر میفرماید یات القرآن یوم القیامة بکرا، روز قیامت قرآن که میآید کل مسلمانها از زمان نزول قرآن تا قیامت میبینند دست نخورده است هنوز هیچی را کشف نکردند، شما میدانید علامه مجلسی میفرماید چهارصد و پنجاه سال پیش من در زمان خودم با فرستادن شاگردانم به سفرهای داخلی و خارجی توانستم به دست بیاورم که در کتابخانهها بیست هزار نوع تفسیر نوشته شده، که بعضی تفسیرها را خطی را من دیدم هفتاد جلد است، بیست هزار نوع تفسیر. در این چهارصد و پنجاه ساله در جهان اسلام چقدر تفسیر نوشتند ما آمار نداریم اما یک روز قم یک عالمی به علامه طباطبایی صاحب بیست جلد المیزان که روزگار ما تفسیر کمنظیری است، که مرحوم شهید مطهری میفرمودند صد سال دیگر کار علامه در این تفسیر معلوم میشود چیست الان نه، بهش گفت آقا شما مفسرین قرآن تا کجای قرآن را به دست آوردید؟ علامه طباطبایی فرمود از زمان ابن عباس که شاگرد امیر المومنین بود و اولین مفسر غیر امام از آن زمان تا زمان من اگر کل مفسرین تفسیرهایشان را بگذارند زیر بغلشان و من هم المیزان را بگذارم زیر بغلم جمع ما در این هزار و پانصد ساله با کاری که روی قرآن کردیم رسیدیم لب دریا داخل هنوز نرفتیم و نمیدانیم چه خبر است این قرآن است، جلد دوم عربی اصول کافی از قول پیغمبر نقل میکند این قرآن لا تحصی عجائبه، شگفتیهای این قرآن شمردنی نیست، به عدد نمیآید، و لا تبلی غرائبه، گوهرهای گرانبهای این کتاب کهنه نمیشود، با این مقدمهای که شنیدید قرآن میگوید نزل علی قلبک روح الامین، کل ظاهر و باطن قرآن را از جانب من جبرئیل نازل به قلب تو کرد یعنی این قلب از تمام جهان هستی گستردهتر است این پیغمبر ماست.
شاد شدید چه دینی دارید؟ حالا یک خرده هم غصهدار شوید شب عزاست، یک کتابی که چاپ اولش یک میلیون جلد بود، در پاریس نوشته شده، مولف کتاب یک پرفسور بسیار دانشمندی به نام انتین دینه، دو جلد است، اسم این کتاب هم این است محمد رسول الله، همین. من دو سه خط آخر جلد دومش را برایتان میخوانم، از اینجا به بعد حرف اوست، یا رسول الله از ارزشها هیچی کم نداری، این را یک مسیحی پاریسی میگوید از کمالات هیچی کم نداری، دینت بر فراز همه ادیان است، قوانینت حلال و حرامت محکمترین قوانین و حلال و حرام است، مکتب تو علم است، یا رسول الله در راهنمایی بشر هیچی کم نگذاشتی، هیچی فروگذار نکردی، چیزی مورد نیاز بشر نبوده که نگفتی، یا رسول الله با این وجود در امتت غریب هستی، نمیشناسند تو را و حرفهایت هم گوش نمیدهند، حلال و حرامت هم احترام نمیکنند در کشورهای اسلامی یا رسول الله پر از میخانه و زناکار است، پر از رباخور است، دزدی میکنند، رشوه میگیرند، حقوق مردم را پایمال میکنند، حکامشان ظلم میکنند، پس تو غریب هستی و غریبترین انسان کره زمین هستی من وظیفه انسانیام میدانم یک ذره از غربت تو کم کنم برای کم کردن غربتت نه اینکه این دو جلد کتاب را نوشتم نه، نه برای کم کردن گوشهای از غربت تو در پایان این کتاب خودم و زن و بچهام مسلمان واقعی میشویم که به این مقدار از غربتت کم کنیم، برادران و خواهران قیامت این مسیحی و زن و بچهاش را خدا علم نکند بگوید این یک کافر کلیسایی پاریسی بود پیغمبر من را خوب شناخت و مومن واقعی شد تو در شهر یزد با این همه مسجدو حسینیه و منبر و عالم و شهید چی شد بیدین شدی؟ حرامخور شدی؟ رباخور شدی؟ رابطه نامشروع برقرار کردی؟ خدا که در قرآنش یک بار در سوره نسا یک بار در سوره مائده به مردم میگوید زن دارید یا ندارید معشوقه حرام نگیرید بیرون در خانههای پنهانی، پس چی شد عمل به قرآن؟
حجاب مگر برای ضروریات قرآن نیست؟ چطور الان در ماشینها رانندههای زن بیروسری میروند و میآیند، این گستردگی وجود پیغمبر است، که در قلبش که به اندازه یک مچ دست بیشتر نیست حجم قلب، اما فضای معنویاش در پیغمبر در حدی است که این دریای بیساحل را قرآن میگوید در این قلبت جا دادم خب معلوم است چقدر ظرفیت است، این یک آیه درباره شخصیت پیغمبر.
آیه دوم، این هم از آیات عجیب قرآن است، یا رسول الله هر کسی آمد به تو دست بیعت داد، بیعت یعنی قرارداد، چه اینکه حالا پیغمبر در بین مردم باشد یا نباشد، اگر آمد گفت من به تو تعهد دینداری میدهم، تعهد که حرامخوری نکنم، حرامکاری نکنم، واجباتم را عمل بکنم، حجاب را رعایت بکنم، درستکار باشم، صادق باشم، موحد باشم، اگر کسی آمد به تو دست بیعت داد و دست در دست تو گذاشت انما یبایعون الله، دست در دست من خدا گذاشته، چون دست تو دست من است، إِنَّ اَلَّذِينَ يُبٰايِعُونَكَ إِنَّمٰا يُبٰايِعُونَ اَللّٰهَ ﴿الفتح، 10﴾، خیلی آیه فوق العادهای است، خیلی. قافیه خیلی تنگ است وگرنه من آیه را معنی میکردم که حبیب من تو منی و من توام، ولی قافیه تنگ است که اینجور میشود گفت.
من کی هستم، این مثل است برای نزدیک کردن آیه به ذهن مبارکتان، من کی هستم لیلی و لیلی کیست من، هر دو یک روحیم اندر دو بدن، این دست تو نیست که با آن بیعت میشود این دست من است که از آستین تو درآمده، آیه دیگر، این آیه هم خیلی شگفتآور است، و من یطع الرسول کسی که از راهنماییهای پیغمبر اطاعت کند فقد اطاع الله از خدا اطاعت کرده، چه نوری است پیغمبر، چه موجودی است پیغمبر، چه عظمتی است پیغمبر که فردا وقتی امیر المومنین در قبر را میبندد در نهج البلاغه است مینشیند کنار قبر گریه میکند، ان الفزع قبیح الا عنک، یا رسول الله ناله کردن داد کردن، بیتابی کردن، بیصبری کردن، گریبان چاک زدن، در مصیبت بد است اما برای تو نه، اگر برای مرگ تو داد بکشیم، ناله کنیم، در سر بزنیم، گریبان چاک بکنیم برای تو بد نیست.
ان المصاب بک لجلیل یا رسول الله مصیبت کشیدن در مرگ تو بسیار بزرگ است و انه قبلک و بعدک لجلل، هر مصیبتی قبل از تو تا زمان آدم اتفاق افتاده تا زمان قیامت اتفاق بیفتد آسان است بیبار است، اما مصیبت تو تحملش خیلی سنگین است. این پیغمبر است.
خب حالا من امشب چی میخواهم بگویم، اینها همه را گفتم، قلبش را، اطاعت از او را، بیعت با او را، سنگینی مرگ او را که امیر المومنین میگوید در عالم نمونه ندارد هم وزن هم ندارد، ا ینها همه برای پیغمبر بود، اما یک کلمه برای شما بگویم درباره پیغمبر، وَ مٰا أَرْسَلْنٰاكَ إِلاّٰ رَحْمَةً لِلْعٰالَمِينَ ﴿الأنبياء، 107﴾، حبیب من من وجود تو را برای جهانیان رحمت فرستادم، رحمت برای بدنش، برای بدن ما چه رحمتی دارد پیغمبر؟ یک حاکمی یک دکتر حاذقی فرستاد مدینه، گفت برو مطب بزن ویزیت هم نگیر هر چند تا مریض آمدندپیشت بعدا ویزیتهایشان را من میدهم، یک سال مدینه مطب داشت، چهار تا مراجعه نکردند، هیچ دکتری هم غیر او مدینه مطب نداشت کسی آن وقت علم طب در مدینه بلد نبود، بعد از یک سال آمد پیش پیغمبر گفت آقا چرا مریضهای مدینه به من مراجعه نمیکنند؟ فرمود مدینه مریض ندارد گفت چطور مریض ندارد؟ فرمود برای اینکه من از اول به این مردم گفتم تا کاملا گرسنه نشدید نخورید، تا کاملا سیر نشدید از سفره بیایید کنار، گفت یا رسول الله کل علم طب را که تو به اینها یاد دادی، من امروز مطبم را جمع بکنم بروم، فرمود برو اما اسراف و پرخوری در ایران، چقدر است؟
چرا مطب دکترها اینقدر شلوغ است؟ پیغمبر میفرماید مادر تمام بیماریها معده است، المعدة رأس کل داء، سردردها، کلیه درد، سنگ کلیه، سنگ مثانه، سرطان از بدخوری، تمام برای معده است، این جمله خیلی عجیب است المعدة رأس کل داء تمام بیماریها ریشهاش معده است، پوسیدگی دندانها معده است، مشکل چشم معده است، سکته مغزی معده است، سکته قلبی معده است، باور ندارید از یک دکتر بپرسید چرا آدم سکته مغزی میکند؟ چون خون لخته میشود، خون چرا لخته میشود برای بدخوری است، پیغمبر برای بدن ما رحمت است، برای خانواده ما هم رحمت است چون یک خانواده ساخته الگو برای ما قرار داده انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطیهرا، دختر تربیت کرده زهرا، شوهر به دامادی داده علی بن ابیطالب، نوههایی از این عروس و داماد پیدا کرده امام مجتبی، ابی عبدالله، زینب کبری، این الگوی خانوادگی است.
الگوی نوه، الگوی داماد، کم شده مردم دنبال داماد متدین باسواد بگردند همه الان دنبال این هستند دختر بدهند به یک دامادی که پدرش سه تا کارخانه دارد پدرش بتواند یک هتل بگیرد صد میلیون یک شب دو ساعت پول عروسی بدهد، شب عروسی یک سوئیچ ماشین چشم روشنی به عروس بدهد، گشتن دنبال دین و دنبال خدا برای تشکیل خانواده بسیار ضعیف شده به این خاطر بسیار طلاق بالا رفته. تناسب دارد با هم چرا طلاق؟ چون الگوی خانواده مورد به کارگیری قرار نگرفته و برای اخلاق ما رحمت است یزکیهم آمد نسخه آورد، حرف زد، که مردم گوش بدهند رذائل اخلاقی را از درونشان با دستوراتش بشویند یک درون بیطمع، بیحرص، بیحسد، بیبخل، بیکبر بیتنگنظری پیدا بکنند، برای دنیای ما رحمت است، برای آخرت ما رحمت است، برای جوانهای ما رحمت است، برای زن و مرد ما رحمت است، برای اقتصاد ما هم رحمت است. خیلی اعلام جالبی کرده که عبادت خدا هفتاد جزء است این هفتاد جزء را که با هم تلفیق بکنید میشوید عبدالله شصت و نه تایش در کسب حلال است یک دانهاش در نماز و روزه و حج و زکات و خمس و بقیه امور است، شصت و نه تا و آمد اعلام کرد در کتاب وسائل الشیعه است، وسائل سی جلد است، وسائل با کمک آیت الله العظمی بروجردی چاپ شد، قبر مولفش روبروی پنجره فولاد امام رضا روبرو آنور صحن دو تا پله میخورد میرود پایین آینهکاری و ضریح شیخ حرّ عاملی از نوادگان حرّ بن یزید ریاحی است کل حوزههای علمیه شیعه تحت تاثیر کتاب این اولاد حرّ بن یزید است، توبه اینقدر سود میدهد. یک سود توبه حر همین عالم بزرگ نسلش است، شما قم که بروید هر مرجعی روی کرسی است، تهران بیت بروید رهبری که روی کرسی درس فقه است، کتاب وسائل بغل دستش است، چون ابزار فقه شیعه است، به امیر المومنین فرمود علی جان گناه یک درهم خوردن ربا برابر با بیست زنای با محرم است، برای اقتصاد ما رحمت است.
و برای همه امور ما که با یک شب اصلا کلمه رحمة للعالمین را نمیشود شرح داد، این بیست جلسه، سی جلسه یک ساعته لازم دارد.