گرچه اين آيه درباره گروهى خاصّى است، ولى شامل همه بدنهاست، در سوره مباركه انبيا عليهم السلام مىفرمايد:
«ما جَعَلْناهُمْ جَسَداً لا يَأْكُلُونَ الطَّعامَ»
من اول پاكى از طريق تغذيه را براى شما توضيح بدهم، تا بعد به پاكى از طريق مسائل معنوى برسم؛ چون دو مرحله پاكى براى بدن مطرح است؛ يكى از طريق امور مادى، برابر با طرحى كه پروردگار از طريق انبيا و ائمه عليهم السلام داده است و ديگرى از طريق مسائل معنوى است كه آن هم در جاى خود خيلى مهم است.
مانند پاكى از طريق وضو كه پيغمبر صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
«الوضوء على الوضوء نور على نور» نور است؛ يعنى پاكى، از طريق عبادت، اعمال صالحه و قدم خير، ضدّ ظلمت است. ولى همه اينها را كه به ما گفتهاند، در صورتى ظهور مىكند كه لقمه شما پاك باشد. اين اعمال وقتى در اجرا براى شما منبع پاكى هستند و به شما پاكى مىدهند كه با بدن پاك همراه باشند. اگر از يك درهم بيشتر خون به لباس و بدن گرفته باشد، يا با گوشتى كه از پول نجس و از غذاى حرام به وجود آمده، نماز باطل است. شما ذرّهاى خون را كه به بدن باشد، مىگوييد نماز باطل است، حال اگر تمام بدن، گوشت، پوست، استخوان و خونش از نجس و حرام ساخته شده باشد، آنجا نماز چه حالى پيدا خواهد كرد؟
حادثه كربلا تازه اتفاق افتاده بود. كسى نزد يكى از فقهاى اهل سنت رفت و گفت: اگر پشهاى روى بدن بنشيند و ما با دست او را بكشيم و خون آن به بدن قرار بگيرد، به نظر شما با آن خون نماز باطل است يا نه؟ گفت: اهل كجا هستى؟ گفت:
اهل عراق و شهر كوفه. گفت: آن وقتى كه رفتيد خون آن هفتاد و دو نفر را بريزيد، سؤال نكرديد كه ريختن آن خون حلال است يا حرام، حال براى ذرّهاى خون مىگويى نماز را باطل مىكند يا نه؟ اگر تمام خون، گوشت، پوست، خون، رگ، و استخوان از نجس ساخته شده باشد، با آن بدن ديگر نماز، نماز واقعى است؟
روزه و دعا، چگونه است؟
«ما جَعَلْناهُمْ جَسَداً لا يَأْكُلُونَ الطَّعامَ»
بدن شما را بدنى قرار ندادم كه نياز به رزق، خوراكى و طعام نداشته باشد.
منبع : پایگاه عرفان