فارسی
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 - الخميس 29 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 3
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 30 خرداد 1395 ساعت 12:13 صبح

استاد انصاریان: رعایت احکام شرعی، گرفتاری‌های دنیوی و اخروی را از انسان دور می‌کند

استاد انصاریان: رعایت احکام شرعی، گرفتاری‌های دنیوی و اخروی را از انسان دور می‌کند

 

حضرت استاد انصاریان، مفسر قرآن کریم در دوازدهمین روز ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام تهران طی سخنانی اظهار داشتند: وجود مبارک رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ده خصلت اخلاقی برای اهل درک و فهم بیان فرموده‌اند؛ یکی از موفقیت‌های مهم این دسته از افراد، جواب دادن به نبوت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است.

ایشان فرمودند: شیعه و غیر شیعه در مهم‌ترین کتاب‌های خود نقل کرده‌اند که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند «علت مبعوث شدن من به رسالت این است که ارزش‌های اخلاقی را در مرد و زن به کمال برسانم»؛ چراکه اخلاق مایه ایمان و عمل صالح و انجام خیر است.

استاد انصاریان ابراز کردند: مرحوم کلینی(ره) در کتاب کافی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل می‌کند که: در ترازی عمل انسان در قیامت، عملی سنگین‌تر و پر وزن‌تر از اخلاق خوب نیست؛ همان‌طور که وجود مبارک حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر بلندای ارزش‌های اخلاقی عظیم قرار داشتند.

ایشان خاطرنشان کردند: بر اساس آیات قرآن کریم اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فردی خشن یا سنگ‌دل بودند، احدی بر دین اسلام باقی نمی‌ماند؛ بنابراین وجود ارزش‌های اخلاقی در انسان می‌تواند مؤثرترین درس دین و اخلاق برای دیگران باشد.

استاد حوزه علمیه قم افزودند: امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام در روایتی می‌فرمایند: «هر انسانی به واسطه فهم و درکش، اهل پند گرفتن و عبرت گرفتن می‌شود»؛ کسی که درک و فهم داشته باشد، می‌داند اگر کار خوب یا بدی در این دنیا انجام دهد، روزی به خودش باز می‌گردد.

ایشان یادآور شدند: خداوند متعال تمامی احکام واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح را از روی محبت به بندگان وضع کرده است؛ انسانی که فهم داشته باشد، بی چون و چرا تمامی احکام دینی را می‌پذیرد حتی اگر فلسفه آنان را نداند؛ اهل عقل و فهم، از گرفتار شدن در امان هستند زیرا رعایت احکام شرعی، گرفتاری‌های دنیوی و اخروی را از انسان دور می‌کنند.

استاد انصاریان با اشاره به ادامه روایت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در بیان خصلت‌های انسان‌های فهمیده، ادامه دادند: انسان فهمیده اهل تواضع و فروتنی است، برای خودش جایگاه خاصی در برابر دیگران قائل نیست و هیچ‌گاه احدی را از خود پایین‌تر نمی‌بیند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: اهل فهم هرچه بالاتر می‌روند و عالم‌تر و صاحب منصب‌تر شوند، متواضع‌تر می‌شوند؛ همان‌طور که اهل‌بیت معصومین علیهم السلام با تمام عظمتی که داشتند، هیچ‌گاه برای خود جایگاهی قائل نبودند و با فقرا هم سفره می‌شدند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: حضرت موسی بن جعفر می‌فرمایند: «هر چیزی در این عالم مرکبی دارد؛ مرکب عقل تواضع است»؛ کسی که تواضع ندارد، عقلش معطل است و فایده‌ای برایش ندارد.

ایشان عنوان کردند: امام صادق علیه السلام در روایتی می‌فرمایند که خدا دو فرشته موکل بر بندگان کرده است؛ این دو فرشته هر مرد و زنی را دارای فروتنی ببینند، مرکب قیامتی او را بالا ببرند و در میان مردم عزیزش کنند؛ اما اگر انسانی را مغرور و متکبر ببینند، او را به خاک می‌کشند.

استاد انصاریان گفتند: با توجه به مطالعه کتاب‌های عالمان بزرگ شیعه از قرن ششم تا کنون، همگی از دختر سه ساله حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در خرابه شام نام برده‌اند؛ توهین منکرین به این دختر سه ساله حرام است، چراکه ایشان تمام کتاب‌های شیعه را ندیده‌اند.

 


منبع : پایگاه عرفان
  • مسجد امیر تهران
  • دنیا و آخرت
  • حضرت استاد انصاریان
  • مسجد حضرت امیر(ع)
  • احکام شرعی
  • گرفتاری‌
  • 0
    100% (نفر 3)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    گزارش خبری اولین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق و ...
    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است

    بیشترین بازدید این مجموعه

    معرفی دین مبین اسلام به غیر مسلمانان امریکا
    تهديد امام جماعت مسجدالحرام
    نگرانی نروژ از افزایش خردسالان محجبه
    گسترش دامنه فعالیت یک شبه عرفان کاذب
    رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی: با حوادث تلخ ...
    پس از اعلام ایده تاسیس و راه‌اندازی شبکه‌های ...
    مراسم احیای شب‌های قدر استاد حسین انصاریان ...
    تازه‌مسلمان فرانسوی عنوان كرد: ميل به پاكدامنی ...
    برزیل؛ کشوری پهناور با ۸۵ شورای اسلامی، مرکز ...
    همزمان با مبعث پیامبر خاتم(ص)؛ دو بانوی مسیحی در ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^