سایر عبادات مورد شرك قرار گرفته اند و برای غیر خدا هم انجام شده اند. اما روزه تنها برای خداست و هیچ مشرك و بت پرستی برای تقرب به بتها، روزه نگرفته است.
چگونه روزه بگیریم كه مورد قبول خداوند قرار گیرد؟
بهترین راه برای عنداللهی شدن روزه گرفتن است. زیرا روزه مال خداست و ماه رمضان ماه خداست و فرصت مناسبی است برای پی بردن به اسرار عالم... باطن روزه، انسان را به لقای حق میرساند. روزه فقط امساك از اكل و شرب نیست، بلكه شرائطی دیگر دارد که تعهد و مسوولیت های انسان را در برابر آن زیاد می کند. در روایت است که روزه چهار گروه مقبول نیست: حضرت صادق ( علیه السلام) فرمود: لا صیام لمن عصی الامام، و لا صیام لعبد آبق حتی یرجع، و لا صیام لامراة ناشزة حتی تتوب، و لا صیام لولد عاق حتی یبر.
البته افزون بر روزه ی ماه مبارك رمضان، سالك باید پیوسته سه روز از هر ماه را روزه بگیرد كه ثواب آن همسان روزه ی تمام عمر است و درون جان سالك را از تردید و شك و وسوسه پاك سازی می كند و آن سه روز، پنجشنبه اول و آخر ماه و اولین چهارشنبه از دهه ی دوم آن است.
روزه نیست برای كسی كه امام و پیشوای خود را نافرمانی كند و از او اطاعت ننماید، و صحیح نیست روزه عبد فراری، تا مراجعت كند و به خدمت باز نگردد، و روزه زن ناشزه درست نمی باشد تا توبه كند و در اختیار همسرش قرار گیرد و همچنین روزه فرزند عاق شده پدر و مادر تا خوب نشود و اصلاح نگردد، مورد قبول قرار نمی گیرد، و روزه به حساب نمی آید.
پنج صفت موجب بطلان روزه می شود!
اگر چه امروز فقهای عالی مقام این موارد را مبطل روزه و وضوء نمی دانند زیرا كمتر كسی است در زمان ما که از این اوصاف رذیله بپرهیزد، آن خصال پنج گانه در بیان چنین است: «خمس خصال یفطرن الصائم، و ینقضن الوضوء الكذب، و الغیبة و النمیمة، و النظر بشهوة، و الیمین الكاذبة » پنج صفت است كه روزه را باطل و وضوء را می شكند، دروغ و غیبت و سخن چینی و نظر شهوت انگیز، و قسم دروغ.
این اوصاف ذمیمه براستی اثر معنوی و روحانی روزه و وضوء كه یك عبادت است در اسلام خنثی می كند، و اجر و ثواب روزه و وضوء را نابود می نماید. امام رضا علیه السلام فرمود:«اجتنبوا الغیبة غیبة المومن، و احذروا النمیمة، فانهما یفطران الصائم و لا غیبة الفاجر و شارب الخمر و اللاعب بالشطرنج و القمار» از غیبت مومن اجتناب كنید، و از نمامی بپرهیزید، براستی كه غیبت و نمامی روزه صائم را باطل می نماید، (و اثرات و ثواب روزه را زایل می گرداند) ، ولی از فاجر و شارب الخمر و شطرنج باز و قمار باز غیبتی نیست، (یعنی آنان از خود هتك حرمت نموده اند، و آبرو از خویش برده اند).
مراقب روزه خود باشیم!
این تعبیر فقط درباره ی روزه وارد شده است كه خدای سبحان فرمود: « الصوم لی و انا اجزی به : روزه مال من است و من شخصاً جزای آن هستم. » سایر عبادات مورد شرك قرار گرفته اند و برای غیر خدا هم انجام شده اند. اما روزه تنها برای خداست و هیچ مشرك و بت پرستی برای تقرب به بت روزه نگرفته است.
«پنج صفت است كه روزه را باطل و وضوء را می شكند، دروغ و غیبت و سخن چینی و نظر شهوت انگیز، و قسم دروغ.!!»
مرحوم فیض كاشانی می گوید: سالك مراقب در ماه مبارك رمضان باید با توجه و عنایت ویژه روزه بگیرد و نه تنها از مفطرات روزه، بلكه از همه گناهان امساك كند و تمام اندام و پیكره ی او روزه داشته باشد. به عبارت دیگر، روزه ی سالك باید روزه ی خواص یا خاص الخواص باشد. زیرا در ماه مبارك رمضان همه ی مومنان به میهمانی خداوند دعوت شده اند و ورود به این میهمانی با ترك گناه یعنی امساك از همه ی نواهی الهی است.
البته افزون بر روزه ی ماه مبارك رمضان، سالك باید پیوسته سه روز از هر ماه را روزه بگیرد كه ثواب آن همسان روزه ی تمام عمر است و درون جان سالك را از تردید و شك و وسوسه پاك سازی می كند و آن سه روز، پنجشنبه اول و آخر ماه و اولین چهارشنبه از دهه ی دوم آن است. البته سالك مراقب باید منزلت و جایگاه ماه رجب كه ماه امیرمومنان (علیه السلام) است و نیز ماه شعبان كه ماه حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) است و سیره ی آن بزرگوار این بوده كه هرگز شب زنده داری و روزه داری این ماه را ترك نمی كرده است.( مفاتیح الجنان، صلوات شعبانیه)
منابع:
١.مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی
٢.محجة البیضاء، ملا محسن فیض کاشانی، ج 2
٣.روضة المتقین، ج3، ص 225.
٤.ده رساله (رساله ی زادالسالک)، ص 83.
٥.منهاج النجاة، صص 93-92.
٦.نهج الفصاحه، حدیث 1459.
٧.وقایع الایام خیابانی، ص 432.
فرآوری: حامد رفیعی
منبع : tebyan