فارسی
شنبه 22 ارديبهشت 1403 - السبت 2 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

شرح وصيت اميرالمؤمنين عليه السلام به فرزندان‏

برنامه مؤمن‌
وجود مبارك اميرالمؤمنين عليه السلام در ارتباط با روش زندگى صحيح، پاك، همراه با سلامت همه جانبه و به خصوص حساب‌گرى، به ويژه حسابگرى در ارتباط با باطن و نفس، گفتارى با فرزند بزرگوارشان امام مجتبى عليه السلام دارند. البته گفته‌هايى با حضرت سيدالشهداء نيز دارند كه اين گفتارها با فرزندان، براى همه پدران درس است كه در فضايى صميمى، با محبت و با صفا، با فرزندان خود گفتار مثبت داشته باشند و گفتارشان هدايت، دلالت و چراغ راه زندگى فرزندانشان باشد.
به يك بار و دوبار نيز نبايد پدران قناعت كنند. اين مسأله تا زمان زنده بودن بايد ادامه داشته باشد. اميرالمؤمنين عليه السلام شايد ساعتى بيشتر به شهادتشان نمانده بود، اما در همان وقت اندك، گفتار با فرزندان‌شان را ترك نكردند و فرمودند:
«اوصيكما الله بتقوى الله و أن لاتبغيا الدنيا و ان بغتكما و لاتَأْسَفَا على شى‌ء منها زوى عنكما و قولا بالحق و اعملا للاجر و كونا للظام خصما و للمظلوم عونا، أوصيكما و جميع ولدى و أهلى و من بلغه كتابى بتقوى الله و نظم أمركم» 
«اوصيكما» سخن با دو نفر است. «كما» در عربى، ضمير تثنيه است؛ يعنى امام حسن و امام حسين عليهما السلام. هر دوى شما را به تقواى الهى سفارش مى‌كنم و به اين كه زندگى خود را از آلوده شدن به معصيت، گناه و انحراف حفظ كنيد.
دل، جان و وجود خود را صرفاً براى امور مادى هزينه نكنيد: «و أن لاتبغيا الدنيا» گرچه دنيا دنبال شما بدود. شما بايد رابطه خود را با دنيا نظم بدهيد، به كيفيتى كه هيچ محروميتى از دنيا براى شما نيايد و اين دنياى شما، آخرت ساز باشد.
دين هيچ نوع محروميتى را نمى‌پسندد. ارتباط شما با دنيا بايد به كيفيتى باشد كه مهر اهل دنيا و اسارت نسبت به دنيا به شما نخورد. آزادى خود نسبت به دنيا را حفظ كنيد.
«و لا تأسفا على شى‌ء منها زوى عنكما»
اگر روزى ديديد در گوشه‌اى از زندگى دنياى شما كمى و كاستى پيدا شده است، سفره امروز شما مانند ديروز نبوده، توان خريد اجناس خيلى بالا را پيدا نكرديد، خود و دل را در غصّه اين كمبودها خرج نكنيد؛ چون دل خيلى عزيزتر از اين است كه در غصّه اين امور مادى و معمولى هزينه شود. اين‌ها امورى است كه با فرستادن ملك الموت، تمام اين‌ها را از شما مى‌گيرند. مى‌خواهى در عالم برزخ هم يقه پاره كنى؟ بنشينى و گريه كنى؟ رابطه شما بايد رابطه‌اى باشد كه در هنگام قطع رابطه تأسف، غصّه و حزن براى شما به وجود نيايد.
اين نصيحت خيلى جالبى است كه: تو خيلى بالاتر از اين هستى كه قلبت براى غصه خوردن براى اشياء معمولى هزينه شود؛ كه چرا او دارد و من ندارم؟ چرا اين چيز را از مكّه براى آن عروسش آورده، براى من نياورده است؟ چرا كسب امروزم‌ مانند قبل يا فلانى نبوده؟
حضرت على عليه السلام به فرزندانش مى‌فرمايد:
اين چراها را دور بريزيد و قلب الهى خود را از غصه خوردن بر اين امور حفظ كنيد. اين گفتگوى پدر با فرزندان به قدرى مهم است كه ساعتى مانده به شهادتش، اين مقدار زمان را صرف گفتگوى دلالتى، هدايتى و خيرخواهى براى آنها كرد.
«و نظم امركم» «امر» در اينجا به معناى مجموعه زندگى است. در نگاه كردن، گوش دادن، بيدارى، خواب، خوراك، پوشاك، معاشرت، برخورد با مردم و خانواده، منظم باشيد. رها و بى‌نظم نباشيد.


منبع : پایگاه عرفان
  • اميرالمؤمنين عليه السلام
  • شرح وصيت اميرالمؤمنين عليه السلام به فرزندان‏
  • شرح وصيت اميرالمؤمنين عليه السلام
  • فرزندان‏
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^