فارسی
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 - الخميس 29 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 29 آبان 1395 ساعت 11:42 صبح

لزوم ثبت جهانی مراسم اربعین

لزوم ثبت جهانی مراسم اربعین

پس از ثبت آیین پیاده روی اربعین حسینی به عنوان میراث ناملموس ملی در مرداد ماه ، اکنون تلاش هایی برای ثبت جهانی راهپیمایی اربعین در یونسکو با همکاری ایران و عراق در حال انجام است. تلاش هایی که امروز با توسعه درخواست های مردمی و حضور پر رنگ تر و بیش از پیش ، نیاز و ضرورتی مضاعف یافته است.

تهیه پرونده برای ثبت جهانی
بر همین اساس ، پرونده میراث معنوی ناملموس این مراسم و مسیر زیارتی آن به طور مشترک با کشور عراق توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده خواهد شد.
آمادگی استان ایلام برای تهیه پرونده ثبت جهانی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیزاز آمادگی این استان برای همکاری در تهیه پرونده و مستندسازی ثبت آیین پیاده روی اربعین حسینی در فهرست میراث جهانی یونسکو اعلام آمادگی کرده و اعلام کرده در زمینه جمع آوری آمار، اطلاعات، تصاویر و مستندات آماده همکاری های لازم است.
ضرورت ثبت جهانی پیاده روی اربعین
به نظر می رسد جنبه های متمایزی که در انجام این مراسم به چشم می خورد ، ثبت جهانی مراسم اربعین را لازم و ضروری ساخته است ، که در اینجا به این جنبه ها اشاره ای می کنیم.
1-مراسم و راهپیمایی اربعین حسینی از بزرگترین مراسم‌های دینی دنیا به حساب می‌آید که حدود 20 میلیون نفر در آن شرکت می کنند. از دیدگاهی دیگر پیاده‌ روی اربعین به عنوان بزرگ‌ترین تجمع مسلمانان در کربلای معلی باید در یونسکو ثبت شود. جمعیت میلیونی ترکیبی از 6۰ کشور جهان، با تنوع شیعه و سنی، پیاده‌روی نجف تا کربلا را به شوق و ارادتی که به امام حسین (ع) دارند، طی می‌کنند. آنها با عشق و علاقه‌ای که به امام حسین (ع) دارند فرا‌تر از ترس‌هایی که آنان را تهدید می کند، این حرکت را هر چه باشکوه‌ تر برگزار می‌کنند .
2- یکی ازمهمترین جنبه های ضرورت ثبت جهانی آیین پیاده روی عظیم اربعین حسینی کمک به حفاظت و حراست از ارزش های معنوی این آیین و انتقال آن به نسل های آینده است.
3- از دیدگاه فرهنگی، معنوی و اجتماعی ، این پیاده روی عظیم ، ایمان و عشق را در دل‌ها به همراه دارد و پیوند دهنده نژاد‌های مختلف جهان است.
4- از دیدگاه مذهبی، انقلابی و سیاسی در پیاده‌روی اربعین، زائران معرفت خدا‌شناسی و امام‌شناسی را پیدا می‌کنند. تاثیرات پیاده روی اربعین در اثبات حقیقت‌ کربلا است و جنبه انقلابی آن ، مبارزه با استکبار و جنبه‌ سیاسی آن قدرت مسلمانان را نشان می‌دهد. به طور کلی این مراسم قدرت، وحدت و تقویت روحیه مسلمانان جهان را نشان می‌دهد و خنثی‌کننده طرح‌های صهیونیسم و درس مهمی برای استکبار جهانی است. پیاده روی اربعین، سیره انبیا واولیای الهی و سنت اهل بیت(ع) است. به عشق امام حسین (ع) و شهدای کربلا، پیر و جوان با شوق، خود را به کربلا می‌رسانند.
5-در عرصه خارجی ،حضور میلیونی عزاداران در کربلا همزمان با برگزاری اربعین حسینی همه نگاه های جهانیان را به خود جلب می کند و رسانه های جهان را به توصیف و تصویر این اجتماع عظیم و شگفت انگیز دینی و آیینی وا می دارد. آنها از این مراسم با واژه هایی نظیر سیل عظیم مسلمانان، همایش سیاسی مذهبی شیعیان ، بزرگترین راهپیمایی مذهبی و شرکت در مراسم اربعین علی رغم تهدید گروه تروریستی داعش درباره این مراسم گزارش می دهند.
نگاهی به گزارش های شبکه های خارجی
نگاهی کوتاه به گزارش ها و تحلیل هایی که این رسانه ها پیرامون این رویداد ارائه می دهند، موید این نکته است .
شیکه تلویزیونی یورو نیوز اعلام کرد که بیش از 20 میلیون نفر از مسلمانان شیعه در روزی که آن را اربعین می خوانند با وجود تهدیدات داعش به زیارت پیشوای سوم مذهبی خود رفتند.
شبکه خبری بی بی سی نیز در گزارش امسال خود گفت : تهدیدهای امنیتی وانفجار بمب وخمپاره هم حریف اعتقادات هزاران شیعه برای شرکت در عزاداری اربعین نشد.میلیون ها زائر شیعه با وجود تهدیدهایی که از ناحیه گروه های تندرو وجود دارد، برای شرکت در مراسم اربعین به شهر کربلا سرازیر شده اند. بسیاری ازاین زائران چندین روز پیاده روی کرده اند تا به عزاداری امروز برسند. مسافت حدود 80 کیلومتری نجف تا کربلا مسیر اصلی راهپیمایی زائران بوده است.
پایگاه اینترنتی رادیو فردا گزارش داد زن و مرد، پیر وجوان، کودک و نوزاد راهی جاده هایی مملو ازجمعیت هستند که دیگر جایی برای عبور اتومبیل ها در آن باقی نمانده است.
توضیح این نکته نیز لازم است که از 30 سال قبل فقط 16 میراث در حوزه میراث فرهنگی به ثبت جهانی رسیده ، ولی خوشبختانه با توجه به اینکه در 3 سال اخیر 5 اثر میراث ایرانی از جمله شهر سفه، اطراف شهر شوش، کویر لوت و 11 قنات ایرانی در یونسکو به ثبت میراث جهانی رسیده است، امید به تحقق این دستاورد بزرگ را دو چندان می کند.

منابع : سلام خبر، ایسنا، تسنیم

فرآوری: علیرضا عابدینی


منبع : مهر نیوز
  • پیاده روی
  • اربعین
  • پیاده روی اربعین
  • اربعین لاله ها
  • اربعین حسینی یاد شهادت حسین
  • اربعین حسینی(ع)
  • اربعین امام حسین (ع)
  • لزوم ثبت جهانی مراسم اربعین
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    گزارش خبری اولین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق و ...
    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است

    بیشترین بازدید این مجموعه

    ترس و وحشت فرقه ضاله وهابیت از گرایش اهل سنت برای ...
    براي نخستين بار:اعتکاف در مساجد عربستان تنها با ...
    ده‌ها کشته در حمله تروریستی به 2 مسجد
    دروس اسلامی در برنامه درسی دانش‌آموزان آلمان ...
    حمله وهابیون افراطی به نمایشگاه کتاب ریاض
    رحمة للعالمين؛ طرح ويژه آشنايی با پيامبر(ص) در ...
    اهتزاز پرچم حرم امام حسین(ع) بر فراز مسجد امام ...
    فرار مفتضحانه شبکه های وهابیت از مناظره با استاد ...
    استاد انصاریان: چشم خشک، سنگ دلی و شدت حرص در طلب ...
    با پیام حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی؛ ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^