فارسی
دوشنبه 03 دى 1403 - الاثنين 20 جمادى الثاني 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

پرواز در فضای قرآن

پرواز در فضای قرآن
 

از شدت درد می پیچد و در آتش تب می سوزد.طبیبی، علاجی، دارو، و درمانی؟

از گرسنگی کبود و در تشنگی سوخته، نوایی، چشمه ای، سبب سوزی، سبب سازی؟

خزان است، غم است،تیمار است،ناله و آه است و فریاد است، بهاری، گلی، طراوتی، عشقی و پروازی؟

تیرگی و ظلمت،سرگشتگی و حیرت، تنهایی و غربت، چراغی،انیسی، رهی و رهنمایی؟

آری قرآن، «النور الساطع و الضیاء اللامع، ربیع القلوب، شفاء الصدور».1

نور است، شعله است، چراغ است،بهار دلها و درمان دردهاست، فراخنای تنگی ها و فشارهاست.

«ناطق لایمیی لسانه، بیت لاتهدم ارکانه،عزلا تهزم اعوانه»2

بیانگری که زبانش کند نگشته، خسته نمی شود، بینانی که ارکانش سست نگشته و ویران نمی گردد،فاتحی که شکست در پروازش راه ندارد.

بزرگترین و خطرناک ترین سلاحی که در طول تاریخ، پیوسته سر راه ستمگران، دژخیمان و درندگان جوامع بشری بوده است آتشی بوده و بر تار و پودشان، پتکی بر مغزشان، استخوانی در گلویشان،خاری بر چشمانشان، سنگی بر سینه آنها و تیری بر قلب آنها، قرآن،آن کتاب آسمانی است.

می بینم که از نخستین اظهار دعوت پیامبر(ص) دشمنان سر سخت و کینه توز ایشان از هیچ گونه تلاش و کوشش برای مبارزه با این آیین الهی کوتاهی نکردند و از هنگام رحلت آن حضرت تا امروز هم همواره خودپرستان بی امان کوشیده تا به هر وسیله و اهرمی این سنگ را از سر راهش بردارد،موجودیتش را به نابودی بکشند.قبض روحش کنند و این نور الهی را برای همیشه خاموش کنند و اگر آوردن کتابی مانند قرآن کریم امکان می داشت هرگز از آن صرف نظر نمی کردند و این روشن می کند که قرآن یک کتاب استثنایی و غیرقابل تقلید است و هیچ فرد یا گروهی با هیچ آموزش و تمرینی نمی تواند مانند آن را بیاورد.

اوج بازگشت از قرآن، با تجربه عثمانی و رنسانس هیجده و نوزده و ظهور کتب های عدالتخواه و مدافع انسان مثل علم گرایی، تجربه گرایی و اومانیسم و… شروع شد تا اینکه کم کم بشر بار دیگر گم گشته و کمبود خود را احساس کرده و بازگشت به قرآن شروع می شود.

آری بازگشتی به قرآن، به عمقش، به جانش، به روحش، شناخت غرائب عجایبش، نزدیک و نزدیکتر تا آنجا که فریادش را شنیدن، وجودش را لمس کردن و شهدش را چشیدن «ان القرآن ظاهره انیق و باطنه عمیق،لاتفنی عجائبه و لاتنقضی غرائبه و لاتکشف الظلمات الا به»3

در فضای بیکران تاریخ، چتر نجات، در موج ظلمت ها، نور و در طوفان و تلاطم فتن دژ حفاظ و نبی اکرم(ص) که گوئی حوادث آینده را از آینده زمان به خوبی مشاهده می کند، در ضمن یکی از خطابه هایش در مجمع عامی هشدار می دهد که:«اذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن»4

گاهی که دیدید سیاه ابر ناامنی ها، فتنه ها و آشوب ها،زندگی و فرهنگ شما را تیره و تار ساخته، تنها یک راه نجات،تنها یک شعله، تنها یک چراغ:«فعلیکم بالقرآن» در پرتو قرآن، اشعه و نورش از خطر ظلمت، پرتگاه و سقوط، از خطر دزدان و درندگان مصون بمانید «فعلیکم بالقرآن» و این خود،اعجاز قرآن و عالی ترین نشانه وحی است.

انسان آگاه تنها با یک دید و از یک چشم انداز می تواند به اعجاز برسد،او نیاز به عصا و اژدها ندارد،نیاز به شق القمر ندارد، نیاز به طلا گشتن سنگ ریزه ها ندارد.تنها با یک نگاه به مطلوب می رسد که:«و لو ان قرءانا سیرت به الجبال او قطعت به الارض او کلم به الموتی»5

بیان شگفتی که کوه را از جای می کند،زمین را می شکافد و مرده را حیات بخشیده به سخن در می آورد و می بینیم که علی ها و بوذرها هرگز از پیامبر(ص) درخواست معجزه نمی کردند، تنها یک سخن، یک تلاوت،یک اشاره کافی بود تا شراره شوقشان زبانه کشد، خضوع کنند و به اعجازش ایمان آورند.آری کسی که زیبائی و لطف سخن، نور و روح سخن را می بیند هرگز درخواست طبقی طلا از آسمان نمی کند،درخواست او کاخ زرنگار و باغ و بستان پر از انهار نیست،با یک پرواز در فضای قرآن، با یک سیر در بحر بیکرانش عظمت روحی را می بیند و لمس می کند.

قرآن سنگ زیرین و زیربنای وحدت جامعه و ملل اسلامی است، در اختلافات، جدایی ها و کشمکش ها، راه حل مشکل ها و در پرتگاه نزاع ها و دوئیت ها، چتر نجات و رشته حیات جامعه «اعتصموا بحبل اللّه جمیعا و لا تفرقوا»6

و تنها ریسمان ناگسسته ای که از آسمان به سوی زمین کشیده شده و دست تحریف دامنش را نیالوده و غبار تاریخ صفحاتش را چرکین نساخته است.

قرآن تنها سند زنده قاطعی است که میزان و محور سنجش ها قرار گرفته و همه گفته ها، کنش ها و جنبش ها باید در پرتو آن مطرح گشته و برگرد آن قطب بچرخد و گرنه مطرود است و به دیوار کوبیده می شود«فاضربوه علی الجدار» همچنانکه باید در کنار قرآن، حدیث، تاریخ، سیره پیامبر و ائمه هدی نیز مطرح می شود که سنت و عترت و راه درست رسیدن به قرآن است «بین مثبت فی الکتاب فرضه و معلوم فی اسنته اخذه و مرخص فی الکتاب ترکه»7

و امامان شیعه گویاترین و ارزنده ترین راه شناخت و رسیدن به قرآن هستند.بنابراین علی(ع) بهترین کسی است که می توانیم قرآن را از روی بخوانیم و بفهمیم «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی و انها لن یفترقا».

 

1. نهج البلاغه، خطبه 2.

2. نهج البلاغه. خطبه 33.

3. غرر الحکم، ص 413.

4. سفینة البحار، ج 2، ص 413.

5. رعد، آیه 31.

6. آل عمران، آیه 103.

7. نهج البلاغه صبحی صالح، خطبه 1، ص 44.

مجله بشارت مهر و آبان 1385، شماره 55
 
 

منبع : پایگاه حوزه
  • نور هدایت
  • ظلمت
  • درمان
  • نور محض
  • پرواز در فضای قرآن
  • فعلیکم بالقرآن
  • اعجاز
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    بررسی مفهوم حیات در واقعه عاشورا(2)
    دو جریان فرهنگ ساز
    فقط آنان که هم آیین یاسند از عبدالرحیم سعیدی راد
    تلاطم نظام هستی در شهادت امام حسین علیه السلام
    داستانهايي از کودکي امام حسن و امام حسين (عليه ...
    تحليل گفتمان ادبي خطبه هاي حضرت زينب(س)
    نحوه شهادت و کرامات حضرت رقیّه(علیه‌السلام)
    همسر و فرزندان قمر بنى هاشم عليه السلام
    بهترین اصحاب و اهل بیت
    بعد سياسى و احياى عاشورا از منظر فقه(2)

    بیشترین بازدید این مجموعه

    عوامل تحریف در تاریخ عاشورا
    هفت نمونه‌ از احیای مردگان در کلام قرآن
    لقب قائم و اسرار آن
    آثار ایمان به خدا در زندگی
    نیاز به دین (2)
    آزادی حقیقی در فرهنگ حسینی
    گذری بر فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها
    امام حسین(ع) و خدمت‌گزاری
    سوره ای از قران جهت عشق و محبت
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^