فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

چرا فقط در ماه مبارک رمضان در‌های جهنم بسته است؟

چرا فقط در ماه مبارک رمضان در‌های جهنم بسته است؟

درب‌های جهنم در روزهای دیگر نیز به روی مۆمن و متقی بسته است و در ماه مبارک رمضان نیز به روی کفار و ظالمین باز است. و اگر فرمود: در ماه مبارک رمضان، درب‌های جهنم بسته است، خطاب به اهل رمضان و اهل روزه است که ممکن است به واسطه برخی معاصی متوجه جهنم یا در آستانه آن باشند، نه به کفار و ظالمینی که هر لحظه به فسق و جنایات خود ادامه می‌دهند.
از آنجا که ذهن معمولاً برای درک معنا ابتدا تصور می‌کند، گاه تصورهای غلط سبب شناخت خطا و بروز سۆالات و شبهات متفاوت می‌گردد.
باید دقت داشت که درب‌های جهنم، از نوع درهای دنیا نیست که در ایامی آن را ببندند و کسی نتواند ورود کند و یا در ایامی باز کنند تا دیگران وارد شوند. بلکه درب‌های جهنم، همین انسان، اعتقادات و اعمال اوست، چنان چه به تصریح قرآن کریم، هیزم جهنم نیز همین انسان است و عذاب آتش یا دیگر عذاب‌ها نیز تجسم اعمال خود آنهاست.
پس، درب‌های جهنم در روزهای دیگر نیز به روی مۆمن و متقی بسته است و در ماه مبارک رمضان نیز به روی کفار و ظالمین باز است. و اگر فرمود: در ماه مبارک رمضان، درب‌های جهنم بسته است، خطاب به اهل رمضان و اهل روزه است که ممکن است به واسطه برخی معاصی متوجه جهنم یا در آستانه آن باشند، نه به کفار و ظالمینی که هر لحظه به فسق و جنایات خود ادامه می‌دهند.
نباید تصور کرد که مثلاً اگر عده‌ای از کفار در ماه مبارک رمضان، مسلمانان را در میانمار زنده زنده سوزاندند و یا در فلسطین و لبنان قتل عام کردند، درب‌های جهنم به روی آنان نیز بسته است. جهنم در همین دنیا محیط بر آنان است و آنها خودشان همان هیزم و آتش جهنم هستند. و لذا در آتش وجود خود می‌سوزند.
همین منوال است موضوع شیطان. شیطان فقط ابلیس نیست، بلکه هر منحرف و منحرف کننده‌ای شیطان است، لذا فرمود که شیاطین جن و انس وجود دارند. و امام خمینی (ره) فرمود: امریکا شیطان بزرگ است. یعنی بزرگ‌ترین منحرف و منحرف کننده در عصر ماست.
برکت و فضیلت ماه مبارک رمضان، در توجه به خدا و فرمایشات او در قرآن کریم و در یک کلمه (عبادت) اوست. و عبادت یا بندگی، همان بریدن از تعلقات و توجه به الله جل جلاله است که طرق آن در قرآن کریم بیان گردیده و قرآن نیز در ماه مبارک رمضان نازل شده است
شیطان و شیاطین نیز هیچ گاه بر موحدین و مۆمنین تسلطی ندارند و این اختصاص به ماه مبارک رمضان ندارد، بلکه تسلط آنها فقط بر کسانی است که خودشان ولایت آنها را می‌پذیرند.
«إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَكَّلُونَ * إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُم بِهِ مُشْرِكُونَ» (النحل، 99 و 100)
ترجمه: چرا كه او را بر كسانى كه ایمان آورده‌اند و بر پروردگارشان توكل مى‌كنند تسلطى نیست * تسلط او فقط بر كسانى است كه وى را به سرپرستى برمى‌گیرند و بر كسانى كه آنها به او [=خدا] شرك مى‌ورزند.
دقت شود که کار شیطان وسوسه و دعوت به سوء است و این کار را از طریق حق نشان دادن باطل و زینت دادن به باورها و اعمال زشت انجام می‌دهد. پس تأثیر این وسوسه نیز به نوع بینش، دانش، ایمان و عمل انسان بر می‌گردد.
حتی یک سنگ جامد یا مایعی بد بو می‌تواند سبب وسوسه انسان شود و انسان را به هولناک‌ترین جنایات فردی یا اجتماعی بکشاند. آیا غیر از این است یک تکه سنگ قیمتی مانند الماس یا طلا سبب سرقت‌ها، قتل‌ها، تجاوزها و حتی جنگ‌ها و استعمارهای وحشیانه شده است و آیا غیر از این است که جاذبه و وسوسه نفت، سبب اغلب جنگ‌ها، ترورها و جنایات هولناک بشر متمدن امروزی است؟
فضیلت‌های ماه مبارک رمضان
برکت و فضیلت ماه مبارک رمضان، در توجه به خدا و فرمایشات او در قرآن کریم و در یک کلمه (عبادت) اوست. و عبادت یا بندگی، همان بریدن از تعلقات و توجه به الله جل جلاله است که طرق آن در قرآن کریم بیان گردیده و قرآن نیز در ماه مبارک رمضان نازل شده است.
باید دقت داشت که رشد و کمال انسان، به هدف و تعلقات او بستگی دارد که به روح او مربوط می‌شود و نه به جسمش. منتهی توجه مفرط به جسم و نیازهای مادی سبب غفلت می‌گردد و همین غفلت و توجه و تعلق به دنیا، انسان را از اصل و کمالش دور می‌سازد. مردمان از صبح تا شب برای غذا، مسکن، پوشاک و ارضای غرایز و شهوات در تلاشند که همه حیوانی و فانی است.
درهای جهنم برای «عبد» همیشه بسته است و شیطان برای او همیشه در غل و زنجیر است، اما همه «عبد» نیستند و ماه مبارک رمضان فرصتی است ممتاز و همگانی برای بندگی و عبودیت. و البته این فرصت و امتیاز‌های فراوان و ویژه‌ی آن شامل کسانی خواهد شد که به این ضیافت آمده و ایامشان با گذشته فرق کند
خداوند متعال، ماه مبارک رمضان را چون اردوگاهی اجباری قرار داده است تا انسان مجبور شود و عادت کند تا نفس و حوایج نفسانی خویش را در اختیار و کنترل عقل قرار دهد و بدیهی است که با کنترل نفس و بدن، حجاب‌ها از روی عقل و فطرت کنار می‌رود و نور الهی در آنها متجلی می‌گردد. عقل به جز کمال دعوتی ندارد و کمالی نیز به جز الله جل جلاله وجود ندارد.
خداوند رحمان و رحیم، رمضان را یک فرصت برای توجه قرار داده است و به سبب همین توجه، رحمت مضاعفی را شامل حال بندگانش نموده است، تا آنجا که آنها را میهمان خود قرار داده و مورد رحمت واسعه و مخصوص خود می‌گرداند. و بسیار فرق است بین بنده، با میهمان ویژه.
همین توجه و کنترل نفس به امر الهی سبب می‌شود تا بفرماید: خواب او عبادت، نفسش ذکر و تسبیح و تلاوت یک آیه از قرآنش برابر با ختم قرآن است. دعایش مستجاب، توبه‌اش مقبول و عباداتش همه مأجور است.
بدیهی است که انسان متأثر از تمامی گذشته خود است و علت‌ها، معلول‌های خود را به دنبال دارند، اما فرمود: در ماه مبارک رمضان تو میهمان من هستی، دیگر در گذشته چقدر عهد شکستی، چقدر نافرمانی و معصیت کردی، چقدر به خودت ظلم کردی و چه عواقبی باید گریبانگیرت شود را در نظر نمی‌گیرم و به برکت این ماه و قرآن، آثار سوء گذشته را محو می‌کنم و تو را مورد اکرام خاص خود قرار می‌دهم ...، اما بدیهی است که همه مشروط به این است که انسان خود در این میهمانی شرکت نموده و به صاحبخانه توجه داشته باشد. آن صاحبی که خالق، مالک و رازق اوست و بازگشت همه به سوی اوست.
پس، درهای جهنم برای «عبد» همیشه بسته است و شیطان برای او همیشه در غل و زنجیر است، اما همه «عبد» نیستند و ماه مبارک رمضان فرصتی است ممتاز و همگانی برای بندگی و عبودیت. و البته این فرصت و امتیاز‌های فراوان و ویژه‌ی آن شامل کسانی خواهد شد که به این ضیافت آمده و ایامشان با گذشته فرق کند.



منبع : ایکس شبهه
  • ماه مبارک رمضان
  • چرا فقط در ماه مبارک رمضان در‌های جهنم بسته است؟
  • فقط در ماه مبارک رمضان
  • در‌های جهنم
  • بسته
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    عابدترين عابدان‏
    فرصت های طلایی ماه رمضان
    قيامت روز تنهائى كافران و منكران‏
    حكومت يزيد و عدم بیعت امام
    آداب قرض دادن و قرض گرفتن در اسلام
    جلوه های محبت امام مهدی علیه السّلام
    گریه به جهت ترس از خداوند
    راه نجات از حق الناس
    اخلاص و تقوا، چراغ راه بصیرت
    ویژگیهای حکومت و کارگزاران حضرت مهدی(عج) در قرآن ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    اتهام شرک و کفر رایج‌ترین سخن وهابیان!
    گناهکار چگونه به درگاه خدا برود؟
    بازخورد سخنراني امام سجاد(عليه‏السلام)
    یک استراتژی بی‌نظیر، و یک پاسخ بی‌نظیرتر
    زهد و پارسایی
    مباهله، به روایت متون کهن
    سجایای اخلاقی معمار الغدیر!
    برهان فرجه بر اثبات خدا
    نمی خواهم در امتحانات سخت خداوند شرکت کنم!!
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^