
ارزش وجودى پرورش يافتگان دين
- تاریخ انتشار: 8 مرداد 1396
- تعداد بازدید: 316
رسول خدا صلى الله عليه وآله بر اساس اين ملاك اعلام كردند:
«سلمانُ منّا اهل البيت»
و الّا گوشت، پوست، استخوان، رگ، پى و خون سلمان را كه نفرمودند از ما اهلبيت است. پس به چه ملاكى سلمان از اهلبيت عليهم السلام است؟ به چه ملاكى پروردگار جبرييل را مأمور مىكند كه سلام مرا به پيغمبر صلى الله عليه وآله و چهار نفر ابلاغ كن؛ على، سلمان، ابوذر و مقداد؟ به چه ملاكى جبرييل به پيغمبر صلى الله عليه و آله عرض مىكند:
به اين غلام و برده بگو: بهشت من مشتاق تو است؟ اين ملاك، ملاك بدنى، مادى و ظاهرى است؟ «ان الله لاينظر الى صوركم و لا الى اموالكم و لكن ينظر الى قلوبكم»
خدا به قيافه و ثروت شما كارى ندارد. خدا باطننگر است، نه ظاهر نگر. اين ظاهر و ماديت را همه موجودات زمين دارند.
آن ملاكى كه باعث شده پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله اعلام كنند: «سلمان منّا اهل البيت» آن ارزش وجودى برخاسته از معنويت، معرفت، ايمان، عمل، اخلاص و كمال سلمان است.
انسان اين ارزش را در پيشگاه مبارك ائمه طاهرين عليهم السلام دارد، تا جايى كه وقتى
«ابان بن تغلب» «4» درب اتاق حضرت صادق عليه السلام را باز مىكند، امام عليه السلام در برابر ديد او تمام قد بلند مىشوند و به ابان مىفرمايند: بيا در كنار من بنشين. اجازه نمىدهند كه ابان بنشيند، به فرزند خود مىفرمايند: برو زيرانداز و پشتى بياور، زير پاى ابان پهن كن و پشتى بگذار. بعد به ابان مىفرمايند: حالا بنشين. ملاك اين ارزش در ابان، جز معرفت، پاكى و درستى ابان، چه بوده است؟
در كتابهاى قرن چهارم نوشتهاند: امام صادق عليهالسلام وقتى خبر مرگ «عبدالله بن ابى يعفور» را شنيدند، چنان گريه مىكردند كه شانههاى مباركشان مىلرزيد، بعد فرمودند: خدا «عبدالله بن ابى يعفور» را رحمت كند، به محض ورودش به عالم بعد، خدا جايى به او مىدهد كه يك طرف آن به خانه پيغمبر صلى الله عليه وآله و يك طرف به خانه جدم اميرالمؤمنين عليهالسلام ويك طرف به خانه عمويم امام مجتبى عليهالسلام ويك طرف به خانه جدم حضرت سيد الشهداء عليهالسلام وصل است. ملاك اين مقام، پاكى، معرفت وكرامت نفس او بوده است.
منبع:صبر از دیدگاه اسلام