فارسی
دوشنبه 24 ارديبهشت 1403 - الاثنين 4 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مهرورزى در قيامت‏

قيامت چشم‌انداز بى‌پايان مهرورزى‌
آيات قرآن مجيد و روايات ائمه معصومين عليهم السلام پيرامون اين موضوع كه قيامت و صحنه محشر علاوه بر اين كه جايگاه اقامه عدل الهى و عذاب و عقاب كافران و ظالمان و ستمگران و... است كانون پر مهر و محبت حضرت حق مى‌باشد، به اندازه‌اى كه با شرح و تفسير آن كتاب‌ها نگاشته مى‌شود كه به روايتى شگفت پيرامون اين حقيقت با عظمت به عنوان جلوه‌اى از مهرورزى و رحمت حضرت حق در قيامت اشاره مى‌شود.
بايد توجه نمود كه در اين گونه روايات عدد جايى ندارد و منظور از بيان آن در آيات و روايات يا اشاره به كثرت و وسعت حقيقت است و يا نزديك كردن مطلب به فهم عموم مردم است.
رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌فرمايد:
«إنَّ اللَّهَ تَعالى‌ خَلَقَ مِائَةَ رحمةٍ يَومَ خَلَقَ السَّماواتِ وَالْأَرْضَ، كُلُّ رَحْمَةٍ مِنها طِباقُ مَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ، فَأَهْبَطَ رَحمَةً مِنها إلَى الْأَرْضِ فَبِهَا تَرَاحَمَ الخَلْقُ وَبِهَا تَعْطِفُ الوالِدَةُ عَلى‌ وَلَدِهَا وَبِهَا تَشْرَبُ الطَّيْرُ والوُحُوشُ مِنْ الْماءِ وَبِها تَعِيشُ الخَلائِقُ».
خدا روز آفرينش آسمان‌ها و زمين، صد رشته مهر و رحمت پديد آورد، هر رشته مهر و رحمتى از آن صد رحمت، برابر فضاى ميان آسمان و زمين است، يك رشته از آن صد رشته را به زمين فرود آورد، همه مخلوقات به وسيله آن به يكديگر مهر مى‌ورزند، هر مادرى به وسيله آن به فرزندش مهربانى مى‌كند، پرندگان و وحوش در سايه آن آب مى‌نوشند و همه خلايق به كمك آن زندگى مى‌كنند.
و درباره نود و نه رشته ديگر آن مى‌فرمايد:
«إنَّ اللَّهَ تَعالى‌ خَلَقَ مائَةً رَحْمَةٍ فَرَحْمَةٌ بَيْنَ خَلْقِهِ يَتَراحَمُونَ بِها وادَّخَرَ لِأَولِيائهِ تِسْعَةً وَتِسعِينَ».
خدا صد رشته رحمت آفريد، يك رشته از آن صد بخش در ميان موجودات و مخلوقات اوست كه به وسيله آن به يكديگر مهر مى‌ورزند و نود و نه بخش را براى عاشقان و اوليائش «در قيامت» ذخيره كرده است.

منبع: فرهنگ مهرورزى


منبع : پایگاه عرفان
  • قيامت‏
  • مهرورزى
  • مهرورزى در قيامت‏
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^