فارسی
سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 5 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 3
67% این مطلب را پسندیده اند

آیا حوریان و لذت های بهشتی فقط برای مردان است؟

آیا حوریان و لذت های بهشتی فقط برای مردان است؟

1-تمام نعمتهاي بهشتي كه خداوند براي اهل آن آماده فرموده هم براي مردان بهشتي است و هم براي زنان بهشتی است. خداوند می فرماید:«وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَـئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلاَ يُظْلَمُونَ نَقِيرًا(نساء/124) ؛ و كسانى از مردان يا زنان كه بخشى از كارهاى شايسته را انجام دهند ، در حالى كه مؤمن باشند ، پس اينان وارد بهشت مي شوند ، و به اندازه گودی هسته خرما مورد ستم قرار نمي گيرند.

 

مردان و زنان غرايز و تمايلات متعددي در ارتباط با نعمت‌هاي الهي دارا مي‌باشند كه اين غرايز و تمايلات تماماً به نحو مشروع در بهشت تأمين مي‌گردد و غريزه جنسي نيز يكي از آن غرايز است كه خداوند در مقابل رعايت تقوي و داشتن ايمان و عمل صالح مؤمنان(در عالم دنيا) نيازهاي آنان را در عالم قيامت به نحو احسن تكميل و تأمين مي‌كند. و اگر مي بينيد قرآن براي زنان، به صراحت از چنين مسائل غريزي و شهوي سخن به ميان نياورده است از باب رعايت حيا و عفت و كرامت و شخصيت والاي زن است و كسانيكه چنين مي پندارند كه خداوند بايد به صراحت در قرآن كريم زنان را به چنين امور جنسي و شهوي وعده مي داد واقعاً در مقام تنزل دادن مقام زن و بي ارزش كردن كرامت او هستند 

 

اين خداوند كريم است كه يكي از بزرگترين سوره هاي قرآن خودش را به نام نساء‌(زنان)‌ نازل فرموده در حاليكه هرگز در قرآن كريم سوره اي به نام رجال نداريم و آيات قرآني كه زنان را مخاطب خود قرار داده و صحبت از زنان به ميان آورده به مراتب بالاتر از آياتي است كه پيرامون مردان سخن فرموده است.

 

2- در روایات چنین آمده که در روز قیامت، اگر شوهر زن مؤمنه، اهل بهشت بود او را به اختیار خود می پذیرد و اگر از اهل جهنم بود مردی را از میان مردان بهشتی برمی‌ گزیند. شاید بتوان گفت علت این که زنان بهشتی، چه از جنس حوران بهشتی و چه آنان که وارد بهشت شده اند دارای یک همسر هستند، این است که چند شوهری علاوه بر ناسازگار بودن با طبیعت مرد با طبیعت زن نیز ناسازگار است.

 

اما گروهی دیگر از مفسرین در مقابل مدعی‌ اند که حورالعین می‌تواند مذکر هم باشد، براساس این نظر شاید علت این که اوصاف حور به کار رفته در قرآن بر مؤنث دلالت می‌کنند نه بر مذکر، به این جهت بوده است که گفتگو درآن آیات با طائفه مردان مؤمن بوده است نه با زنان مؤمن دنیوی، لذا اسلوب محاوره اقتضا داشت که اوصاف زنان بهشتی ذکر شود. اما باید توجه داشت با مراجعه به آیات، روایات و تفاسیر مربوطه این گونه استفاده می شود که زنان با ایمان در قیامت در کنار زنان بهشتی (حورالعین) با مردان مؤمن بهشتی قرین می‌باشند. و زنان با ایمان با همسران با ایمان خود وارد بهشت می‌شوند:

 

1- «اُدْخُلُوا اَلْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُکُمْ تُحْبَرُونَ» (به آنها خطاب می‌شود:) «شما و همسرانتان در نهایت شادمانی وارد بهشت شوید!» و منظور از ازواج، همان زنان با ایمانی هستند که در دنیا بودند و بودن در کنار همسران با ایمان و مهربان هم برای مردان لذت‌بخش است و هم برای زنانشان.

 

2-«هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِی ظِلالٍ عَلَی اَلْأَرائِکِ مُتَّکِؤُنَ»آنها و همسرانشان در سایه‌های (قصرها و درختان بهشتی) بر تختها تکیه زده‌اند.. وآیاتی که داخل شدن همسران صالح را به بهشت وعده داده شده است. از جمله:«رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ اَلَّتِی وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ اَلْعَزِیزُ اَلْحَکِیمُ» پروردگارا! آنها را در باغهای جاویدان بهشت که به آنها وعده فرموده‌ای وارد کن، همچنین از پدران و همسران و فرزندانشان هر کدام که صالح بودند، که تو توانا و حکیمی!

 

«جَنّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیّاتِهِمْ وَ الْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلّ‌ِ بابٍ» (همان) باغهای جاویدان بهشتی که وارد آن می‌شوند؛ و همچنین پدران و همسران و فرزندان صالح آنها؛ و فرشتگان از هر دری بر آنان وارد می‌گردند....ازاین آیات استفاده می‌شود که زنان و مردانی که در این دنیا همسر یکدیگرند هرگاه هر دو با ایمان و بهشتی باشند در آنجا به هم ملحق می‌شوند و با هم در بهترین شرایط و حالات زندگی می‌ کنند.

 

 از روایات استفاده می‌شود که مقام این زنان برتر از حوریان بهشتی است؛ به خاطر عبادات و اعمال صالحی که در این جهان انجام داده‌ اند، بنابراین لذت‌های بهشت مخصوص مردان بهشتی نیست، بلکه کسی که داخل بهشت می‌ شود از نعمت‌ها و زیبایی‌ها لذت خواهد برد. چنان که قرآن می‌فرماید: «یُطافُ عَلَیْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ أَکْوابٍ وَ فیها ما تَشْتَهیهِ اْلأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اْلأَعْیُنُ وَ أَنْتُمْ فیها خالِدُونَ»(این در حالی است که) ظرفها(ی غذا) و جامهای طلائی (شراب طهور) را گرداگرد آنها می‌گردانند؛ ودرآن (بهشت) آنچه دلها می‌خواهد و چشمها از آن لذت می‌برد موجود است؛ و شما همیشه در آن خواهید ماند! در این امر نیز بین مرد و زن بهشتی فرقی نیست هر کدام از آنها هر نوع لذتی بخواهند برای شان موجود است.


منبع : پایگاه عرفان
  • حورالعین
  • حوری بهشتی
  • ازدواج در بهشت
  • 0
    67% (نفر 3)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    موثرترين راههای جلوگیری از تکرار گناه كدامند؟
    با وجود این همه سفارش به عزاداری، آیا اسلام دین ...
    «لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» به چه ...
    فرق شخصيت و رفتار با فطرت چيست؟
    معناى ترس از خداوند چيست‌؟
    «بصیرت» چگونه حاصل مى‏شود؟
    چگونه خود را بشناسیم و به خداشناسی برسیم؟
    صابئان چه کسانی هستند؟
    دلیل ضرورت تشكیل حكومت اسلامی چیست ؟
    چرا این قدر جامعه نسبت به دوستیهاي جنس مخالف حساس ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    با توجه به پیشرفت های علمی انسان، دیگر چه نیازی ...
    آیا سجده برای غیر خدا جایز است،‌ اگر جایز نیست، ...
    راه فائق شدن بر حيله هاي شيطان چيست؟
    اگر انسان تا سر حدّ پيري گناه كند، آيا توبه او ...
    مفهوم آیه 255 سوره بقره (لا اکراه في الدین....) را ...
    كلمه شيطان چند بار و با چه معنايی در قرآن آمده ...
    اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
    «لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» به چه ...
    راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
    معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^