فارسی
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 21 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اراده و قدرت نا‌محدود خداوند

اراده و قدرت نا‌محدود خداوند

فَانَّكَ فَعّالٌ لِماَ تَشاء[1] هرچه را که بخواهد انجام می‌دهد، او حاکم است و ما محکوم او هستیم. نمی‌توانیم خداوند را محدود در قانون و ضابطه‌ای خاص بدانیم، مرگ و حیات دست اوست؛ اکنون در آفریقا مارهایی زندگی می‌کنند که نزدیک به هزار سال از عمرشان می‌گذرد. ملائکه میلیاردها سال است که زنده‌اند. نمی‌توان برای خداوند قانونی تعیین کرد و گفت اگر بخواهد فرزندی را به دنیا بیاورد، به‌ناچار باید از پدر و مادر او را متولد کند. اگر او بخواهد حضرت آدم(ع) را بدون پدر و مادر و حضرت عیسی(ع) را بدون پدر به دنیا می‌آورد. قانون تولد فرزند از پدر و مادر، قانون ما انسان‌هاست. او { فَعَّالٌ لِما يُريد }[2] است. او اگر بخواهد، آتش نمی‌سوزاند و برای ابراهیم(ع) سرد و گلستان می‌شود.[3] او اگر بخواهد یونس(ع) را در شکم ماهی زنده نگه می‌دارد.[4]

مادر حضرت موسى(ع) حملش آشكار نبود، امّا قابله‌اى از قابله‌هاى قِبطى مأمور مراقبت از وى بود، وقتى زمان ولادت موسى(ع) فرا رسيد و به دنيا آمد، ناگهان نورى از ميان دو چشم موسى تابيد كه در اثر آن تمام بدن آن قابله به لرزش در آمد و محبّت موسى(ع) در قلب او جاى گرفت و راضى نشد که گزارش تولّد او را بدهد، هنگامی‌که قابله بيرون رفت، بعضى‌ها كه آن نور را ديده بودند، وارد خانه شدند تا علّت آن را بدانند، خواهر موسى(ع) گفت: نگهبان‌ها بيرون خانه هستند و ممكن است وارد شوند و کودک را بكشند، مادر موسى(ع) بسيار نگران شد و با حالت دستپاچگى كودك را در پارچه‌اى پيچيد و آن را درون تنور روشن قرار داد، سربازان وارد خانه شدند و همه جا را گشتند، وقتى چيزى نيافتند از آنجا رفتند. با رفتن آن‌ها مادر موسى(ع) به حال عادى برگشت و از خواهر موسى(ع) پرسيد: كودك كجاست؟ او گفت: نمى‌دانم، ناگهان صداى گريه كودك از ميان تنور برخاست و هر دو هراسان به طرف آن رفتند و ديدند كه به قدرت الهى كودك در ميان تنورِ روشن، سالم و ايمن است.[5]

اعتقاد به این‌که پروردگار عالم { فَعَّالٌ لِما يُريد } است، نهال توکل را در انسان بارور می‌کند و انگیزه دعا و درخواست از خداوند را در انسان تقویت می‌کند. اگر با مشکلی مواجه شود، توجه نمی‌کند به این‌که خداوند چگونه و از چه راهی آن را برطرف می‌کند؛ بلکه باور دارد به این‌که خداوند راه علاجش را می‌داند و اگر اراده کند، کارهای نشدنی را شدنی می‌کند.

پی نوشت

---------------------------------------------------------------
[1] . مصباح الکفعمی: 559، دعای کمیل.
[2] . هود (11): 107.
[3] . انبیا(21): 69. { قُلْنا يا نارُ کُوني بَرْداً وَ سَلاماً عَلي إِبْراهيم}. (امر کردیم: ای آتش بر ابراهیم سرد و بی‌ آسیب باش.)
[4] . صافات(36): 143 و 144. { فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ* لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ}. (پس اگر نه از تسبيح‌گويان مى‌بود،  تا روز قيامت در شکم ماهى مى‌ماند.)
[5] . قصص الأنبیا، جزائری: 226 ـ 227؛ زبدة التفاسیر: 5/140.

 

مطالب فوق برگرفته شده از کتاب:
حسنات و سیئات 
نوشته استاد حسین انصاریان

 


منبع : پایگاه عرفان
  • موسی
  • عیسی
  • قدرت خدا
  • اراده خدا
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    چگونه در سختی ها هم به آرامش برسم؟
    ماه مبارك رمضان و مسئله با عظمت روزه‏
    تقوا تنها منحصر به درون آدمی نمی شود
    حضرت زهرا (س) از دیدگاه حضرت مهدی (ع)
    نشان ولایت و جریان خاتم بخشی
    اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت
    موانع تحقق و کسب اخلاص در عمل  
    دعا به رزمندگان و مجاهدان اسلام‏
    علت خلقت ملائک؟!
    ستايش امام از پسرش على اكبر عليه السلام

    بیشترین بازدید این مجموعه

    نتايج عقول ضعيف در جامعه‏
    راه‏های مبارزه با آفات عفاف
    حُسن خلق‏
    ماوراى هفت آسمان‏
    راهی برای نزدیک شدن به بزرگترین آرزوی شیعه
    فرهنگ نماز در سیره امام رضا(ع)
    قلب چه کسی حاضر است؟!
    رفع گرفتاری با توسل به امام رضا (ع)
    حجاب و پاكدامنى زن‏
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^