فارسی
سه شنبه 15 آبان 1403 - الثلاثاء 2 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اراده و قدرت نا‌محدود خداوند

اراده و قدرت نا‌محدود خداوند

فَانَّكَ فَعّالٌ لِماَ تَشاء[1] هرچه را که بخواهد انجام می‌دهد، او حاکم است و ما محکوم او هستیم. نمی‌توانیم خداوند را محدود در قانون و ضابطه‌ای خاص بدانیم، مرگ و حیات دست اوست؛ اکنون در آفریقا مارهایی زندگی می‌کنند که نزدیک به هزار سال از عمرشان می‌گذرد. ملائکه میلیاردها سال است که زنده‌اند. نمی‌توان برای خداوند قانونی تعیین کرد و گفت اگر بخواهد فرزندی را به دنیا بیاورد، به‌ناچار باید از پدر و مادر او را متولد کند. اگر او بخواهد حضرت آدم(ع) را بدون پدر و مادر و حضرت عیسی(ع) را بدون پدر به دنیا می‌آورد. قانون تولد فرزند از پدر و مادر، قانون ما انسان‌هاست. او { فَعَّالٌ لِما يُريد }[2] است. او اگر بخواهد، آتش نمی‌سوزاند و برای ابراهیم(ع) سرد و گلستان می‌شود.[3] او اگر بخواهد یونس(ع) را در شکم ماهی زنده نگه می‌دارد.[4]

مادر حضرت موسى(ع) حملش آشكار نبود، امّا قابله‌اى از قابله‌هاى قِبطى مأمور مراقبت از وى بود، وقتى زمان ولادت موسى(ع) فرا رسيد و به دنيا آمد، ناگهان نورى از ميان دو چشم موسى تابيد كه در اثر آن تمام بدن آن قابله به لرزش در آمد و محبّت موسى(ع) در قلب او جاى گرفت و راضى نشد که گزارش تولّد او را بدهد، هنگامی‌که قابله بيرون رفت، بعضى‌ها كه آن نور را ديده بودند، وارد خانه شدند تا علّت آن را بدانند، خواهر موسى(ع) گفت: نگهبان‌ها بيرون خانه هستند و ممكن است وارد شوند و کودک را بكشند، مادر موسى(ع) بسيار نگران شد و با حالت دستپاچگى كودك را در پارچه‌اى پيچيد و آن را درون تنور روشن قرار داد، سربازان وارد خانه شدند و همه جا را گشتند، وقتى چيزى نيافتند از آنجا رفتند. با رفتن آن‌ها مادر موسى(ع) به حال عادى برگشت و از خواهر موسى(ع) پرسيد: كودك كجاست؟ او گفت: نمى‌دانم، ناگهان صداى گريه كودك از ميان تنور برخاست و هر دو هراسان به طرف آن رفتند و ديدند كه به قدرت الهى كودك در ميان تنورِ روشن، سالم و ايمن است.[5]

اعتقاد به این‌که پروردگار عالم { فَعَّالٌ لِما يُريد } است، نهال توکل را در انسان بارور می‌کند و انگیزه دعا و درخواست از خداوند را در انسان تقویت می‌کند. اگر با مشکلی مواجه شود، توجه نمی‌کند به این‌که خداوند چگونه و از چه راهی آن را برطرف می‌کند؛ بلکه باور دارد به این‌که خداوند راه علاجش را می‌داند و اگر اراده کند، کارهای نشدنی را شدنی می‌کند.

پی نوشت

---------------------------------------------------------------
[1] . مصباح الکفعمی: 559، دعای کمیل.
[2] . هود (11): 107.
[3] . انبیا(21): 69. { قُلْنا يا نارُ کُوني بَرْداً وَ سَلاماً عَلي إِبْراهيم}. (امر کردیم: ای آتش بر ابراهیم سرد و بی‌ آسیب باش.)
[4] . صافات(36): 143 و 144. { فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ* لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ}. (پس اگر نه از تسبيح‌گويان مى‌بود،  تا روز قيامت در شکم ماهى مى‌ماند.)
[5] . قصص الأنبیا، جزائری: 226 ـ 227؛ زبدة التفاسیر: 5/140.

 

مطالب فوق برگرفته شده از کتاب:
حسنات و سیئات 
نوشته استاد حسین انصاریان

 


منبع : پایگاه عرفان
  • موسی
  • عیسی
  • قدرت خدا
  • اراده خدا
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    تحریف باورهای دینی عصر پیامبر اکرم
    خدا و رسول دوستان حسنين را دوست مى دارند
    آدینه از محمد حسین انصاری نژاد
    حربن یزید ریاحی بر سر دو راهی
    مصائب سالار شهیدان (ع) از محمّد بن حسام الدّین ...
    حكومت دينی از ديدگاه امام حسين(ع)
    استجابت نفرين پيامبر
    تفاوت رستگاری و حسن عاقبت
    امام جواد علیه السلام مولودی پر خیر و برکت
    درس حدیث شناسی به سبک امام جواد علیه السّلام

    بیشترین بازدید این مجموعه

    مقام حضرت زينب (س)
    هفت نمونه‌ از احیای مردگان در کلام قرآن
    مال حلال و حرام در قرآن و روايات‏
    صفات خوب انسان‏
    قابل توجه زنان آزاردهنده به همسر
    آثار ایمان به خدا در زندگی
    سوره ای از قران جهت عشق و محبت
    دعایی برای نجات از بلا و گرفتاری ها
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^