دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: یکی از این کلیدهای حل مشکلات اربعین حسینی است؛ راه را گم نکنیم و تا می توانیم این راه را ادامه دهیم، همه و مخصوصاً کارگردانان کشور و حکومت تا میتوانید، ولو با قرض کردن پول در این مسیر هزینه کنید. یک مسافر از مسیر اربعین کم شود، یک خِشت خوشحالی در ساختمان دل دشمن کار گذاشته شده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیهٔ هدایت، اظهار داشت: امام سجاد(ع) یک متن جامع سه صفحهای خطاب به همهٔ انسانها دارند، ایشان می فرمایند: راه رشد، سلوک، لقا و راه بهدستآوردن ارزشها به روی احدی از انسانها بسته نیست چرا که او «یا دائماً الفضل علی البریه، یا باسط الیدین بالعطیه» است.
خداوند خود را از چند راه به انسان شناسانده است
وی اندیشهٔ در خلقت را آسانترین راه شناخت عنوان و خاطرنشان کرد: در مسیر رشد، کمال و رسیدن به لقا، ارزشها، رحمت، مغفرت، رضوان و بهشت نباید مانعی باشد؛ اگر مانع نباشد، رسیدنتان قطعی است و راه به روی همهتان باز است. امام چهارم(ع) میفرمایند: «فقد عرّف نفسه»، خداوند خود را از چند راه به شما شناسانده که یکی از طریق آفرینش است و آسانترین راه آن، دو تا پنج دقیقه اندیشه در خلقت است.
اولیای خدا عقل و دل و جان را هیچ روز و شبی گرسنه نمیگذاشتند
استاد اخلاق حوزه های علمیه با بیان اینکه هر یک از اسمای الهی، خورشیدی تابناک بر درون انسان هستند، گفت: خداوند برای دانستن اسمای الهی معلمانی قرار داده که نام آن را بگویند و گفتهاند. حداقل هزار اسم از اسامی مبارک او در اختیارت گذاشتند که جمع این اسمها در دعای جوشنکبیر است و هر کدامش خورشیدی برای تابیدن بر درون انسان است. اولیای الهی با این اسمها کار میکردند؛ خوراک عقل، قلب و جانشان بود. اولیای خدا عقل و دل و جان را هیچ روز و شبی گرسنه نمیگذاشتند چرا که اگر عقل و قلب و جان را گرسنه بگذارند، میمیرند.
کتاب و منبر خوب زنده کنندگان عقل، قلب و جان هستند
وی افزود: انبیا گاهی به ملتها میگفتند: «أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ» (سورهٔ نمل، آیهٔ 55)، عقل شما مرده است؛ گاهی به ملتها میگفتند: شما «کالأنعام» هستید و روحتان مرده است؛ گاهی پروردگار به ملتها میگفت: «قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ» (سورهٔ بقره، آیهٔ 74)، دلتان سنگ شده است و اثرگیر نیست چون فقط شکمتان را غذا دادهاید، اما غذای عقلتان را ندادهاید. این معارف الهیه و حقایق، غذای عقل است؛ نباید یک هفته بگذرد و ما عقل و قلب و دل را غذا ندهیم. یک کتاب خوب مطالعه کنیم یا یک منبر خوب گوش بدهیم، اینها زندهکنندگان نواحی دیگر وجود هستند.
خداوند همیشه پیداست، اما انسان ها او را گم کرده اند
استاد انصاریان با اشاره به اینکه خدا خودش را از طریق کتاب آفرینش به شما معرفی کرده، تصریح کرد: کافی است چند دقیقه فکر کنید، «يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (سورهٔ آلعمران، آیهٔ 191)، خدا را خواهید یافت؛ او گم نشده است، تو او را گم کردهای و او همیشه پیداست: «هو الأول و الآخر و الظاهر و الباطن و هو الکبیر المتعال» امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: «ما رأیت شیئا الا و رأیت الله معه و قبله و بعده» هیچچیزی را نگاه نمیکنم، مگر اینکه خدا را با او، قبل از او و بعد از او میبینم؛ چون جهان خالی از او نیست، نه قبل از او خالیِ از اوست، نه همراه او خالیِ از اوست و نه بعد از او خالیِ از اوست.
کسانی که در دنیا به فساد افتادهاند، عقل، دل و جانشان از آلودگی پُر شده است
وی گفت: کسانی که در دنیا به فساد افتادهاند، طبق آیات قرآن و روایات به این دلیل است که عقل، دل و جانشان را دیگران پر از آلودگی کردهاند؛ وگرنه اگر عقل، دل و جان از معارف الهیه و عرشیه تغذیه شود، انسان یک ولیّ از اولیای خدا میشود.
وی یکی دیگر از نشانه های شناخت خدا را تأمل انسان به وجود خود بیان و اظهار کرد: خداوند در قرآن خطاب به انسان می فرماید: «وَفِي أَنْفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ» (سورهٔ ذاریات، آیهٔ 21)، تو با دَم چه کسی زنده هستی؟ آن دَمی که تو را زنده نگه داشته، اکسیژن و ازُت است؟ اکسیژن و ازُت برای کیست؟ چه کسی برای زنده ماندن تو به تو ریه داده است که در هر 24 ساعت، هفتصد لیتر اکسیژن و کربن را تنفس کنی، هوا را داخل و بیرون بدهی؟ خودت هم از این نفس کشیدنها غافل هستی، داخل میبری و بیرون میدهی. میبری و میسوزانی، سوخته را در هوا میدهی؛ بعد کل درختان عالم این سوختهها را تصفیه میکند و دوباره تمیز آن را به تو برمیگرداند. این ریه و این هوا در تصرف کیست؟ چه کسی کارگردانی میکند؟ اگر به ریه اشاره بکند که هوا را نگیر یا هوا را پس نده، تو چهکار میکنی؟ هر نفسی که داخل میبری، هر نفسی که بیرون میدهی، هزار هایوهوی از او در این یک نفس است. یعنی از او در همه هر نفسی هایوهوست؛ اصلاً نفسهایت داد او را میکشد و فریاد او را میزند.
وی گفت: خداوند می فرماید: نزد من گردن کشیدی و در خدمت بت ها گردن کج کردی، پیش آن بت رفتی و با آن بت راز و نیاز کردی؛ «أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ» (سورهٔ نمل، آیهٔ 62)، در نهایت چه شد؟ آیا کسی که پاسخ مضطر را میدهد و مشکلات را برطرف میکند، باید رو بهسوی او کرد یا رو به سوی کسی که جواب هیچ مضطری را نمیدهد و نمیتواند هیچ مشکلی را حل کند؟ به کجا روی آوردهاید؟ مرا رها کردهاید و به چهچیزی و چه کسی دل بستهاید؟
تأکید بر حضور گسترده در مراسم اربعین حسینی
وی به کلیدهای شگفتآور برای حل مشکلات اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند به بنده خود یادآور می شود که به مشکلات گذشتهٔ خودت نگاه کن که گاهی یاد من کردی و یک «یا الله» گفتی، یک «یا رب» گفتی و من مشکل تو را حل کردم. امروز هم ما کلید حلهای دیگری هم داریم، یکی از این کلیدها اربعین حسینی است؛ راه را گم نکنیم و تا می توانیم این راه را ادامه دهیم، همه و مخصوصاً کارگردانان کشور و حکومت تا میتوانید، ولو با قرض کردن پول در این مسیر هزینه کنید. هم دولت و هم ملت اگر توانش را دارید، پنج اتوبوس بگیرید که مسافر را مجانی به مرز ببرد؛ توانش را دارید، صد بلیط هواپیما بگیرید و به عاشقانی بدهید که میخواهند بروند، اما پول ندارند که بروند چون یک مسافر از این مسیر در اربعین کم شود، یک خِشت خوشحالی در ساختمان دل دشمن کار گذاشته شده است.
نویسنده کتاب ارزشمند «سیدالشهدا(ع) تجلی عبودیت» ادامه داد: زیارت ابیعبدالله(ع) سعادت دنیا و آخرت است؛ پیغمبر اکرم(ص) فرمودهاند: «بعلی تهتدون» شما راه را با علی(ع) پیدا میکنید و گمراهیتان بدون علی(ع) حتمی است؛ اما وقتی به ابیعبدالله(ع) میرسند، میگویند: «و بالحسین تسعدون» شما با حسین(ع) در دنیا و آخرت خوشبخت میشوید.
توحید کلید حل مشکلات
وی به یکی دیگر از کلید حل مشکلات اشاره و خاطرنشان کرد: طبق فرمود پیامبر اسلام(ص) توحید یکی دیگر از کلید حل مشکل هست که پیش خودمان است، کلید حل مشکل اقتدای به پیغمبر(ص) در همهٔ امور است که پیش خودمان است. «وَ مَنْ یطِعِ اَللّٰهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فٰازَ فَوْزاً عَظِیماً» (سورهٔ احزاب، آیهٔ 71)، این ضمانت قرآنی و الهی است که «وَ مَنْ یطِعِ اَللّٰهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فٰازَ فَوْزاً عَظِیماً».
کلید حل همهٔ مشکلاتتان در توحید، نبوت و قرآن مجید است
مبلغ عرصه بین الملل با بیان اینکه همهٔ کلیدهای مشکلگشا در قرآن مجید است، گفت: «عرّف الله نفسه و ارسل الیکم رسوله» خدا هم خود را به شما شناسانده و هم پیغمبرش را بهسوی شما فرستاده است، «و انزل علیکم کتابه فیه حلاله و حرامه و حججه و امثاله» و هم قرآنش را برای شما نازل کرده، حلال و حرام، دلایل و عبرت ها هم در قرآن هست، پس کلید حل همهٔ مشکلاتتان در توحید و نبوت و قرآن مجید است. حالا بهدنبال چه کلیدی میگردید؟ کلید دیگری پیدا نمیشود که مشکلات شما را حل کند.
محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی اظهار کرد: خدا خَیرُ رفیقٍ، پیغمبر خَیرُ رفیقٍ، ولیاللهالاعظم خَیرُ رفیقٍ، قرآن خَیر رفیقٍ؛ این چند رفیق به ما اصرار دارند بیایید تا هرچه میخواهید، به شما بدهیم؛ اما چیزی از ما نمیخواهند، چون هیچ نیازی به ما ندارند. اصرار میکنند که بیایید و جیب دنیا و آخرتتان را پر کنید. ما بدون این رفقا به هیچجا نمیرسیم و بدون اینها هیچچیزی نمیشویم، بدون اینها دستمان به هیچجا بند نمیشود و هیچ درِ فیضی به روی ما باز نمیشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مبحث دعا گفت: پروردگار دعاهایی را در قرآن از زبان انبیا نقل میکند؛ به عنوان مثال در آیات قرآن به دعای حضرت زکریا(ع) برای بچه دار شدن آن هم در پیری و سنی که امید بچهدار شدن صد درصد منتفی بود و خانمش هم به سن نازایی رسیده بود، اشاره می کند و در ابتدای سورهٔ مریم می فرماید: «وَ کٰانَتِ اِمْرَأَتِی عٰاقِراً فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْک وَلِیا» (سورهٔ مریم، آیهٔ 5)، خدایا خودم که در اوج کهنسالی هستم و بچهدار نمیشوم، همسرم هم نازاست و از سن بچهدار شدن او گذشته است، اما من در دعا کردن نسبت به تو ناامید نیستم. «یرِثُنِی وَ یرِثُ مِنْ آلِ یعْقُوبَ» (سورهٔ مریم، آیهٔ 6)، خدا به او وعدهٔ فرزند داد و یحیی(ع) را به او عطا کرد.
دعا یعنی گدایی از وجود مقدسی که بینیاز است
استاد انصاریان رفع موانع در راه دعا را شرط اجابت آن دانست و افزود: دعا یعنی گدایی از وجود مقدسی که بینیاز است و در پرداخت هم کم نمیآورد و خودش هم امر به دعا کرده که مستجاب شدنش را هم ضمانت کرده است: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» (سورهٔ غافر، آیهٔ 60)؛ اما مسئلهٔ خیلی مهم این است که هم خودش و هم به زبان انبیائش پیام داده که موانع بین خودتان و من را در دعا برطرف کنید تا وقتی دعا میکنید، دعایتان به من برسد و وسط راه گیر نکند و نماند. یک مانع در راه دعا مال حرام است که هم وارد بدنتان نشود و هم در زندگیتان - خانهتان یا مغازهتان نباشد. یک مانع دیگر دعا این است که در خدایی من، در نبوت انبیای من و در ولایت اولیای من شک نداشته باشید، اگر بین شما و من در دعایتان مانع نباشد، دعا مستجاب میشود.
انتهای پیام /
برای مشاهده مطالب بیشتر اینجا کلیک نمایید.
منبع : پایگاه عرفان