دارالعرفان/ این روزها که مردم شریف و متدین قم و سایر شهرهای میهن اسلامی ایران با بیماری و ویروس کرونا دستوپنجه نرم میکنند عدهای خواسته یا ناخواسته و گاهی بااستناد به احادیث به ایجاد شبهه دراذهان مردم مؤمن میپردازند.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، بخش پاسخگویی به شبهات و سؤالات دینی مؤسسه یکی از پرمخاطبترین و فعالترین بخشهای مؤسسه دارالعرفان میباشد که با بهرهمندی از اساتید ممحض حوزههای علمیه روزانه با پاسخگویی به دهها سؤال اعتقادی نقش بسزایی در ترویج فرهنگ و معارف غنی اهلبیت(ع) ایفا میکنند.
این گزارش میافزاید: با توجه به وضعیت فعلی و شیوع ویروس کرونا در اقصی نقاط دنیا به ویژه ایران اسلامی و شهر مقدس قم عدهای به یکی از روایات ائمه هدی در خصوص شهر مقدس قم در فضای مجازی اشاره دارند که محققان بخش پاسخگویی به سؤالات دینی برآن شدند تا توضیحاتی را در این خصوص ارائه کنند که به شرح ذیل میباشد؛
یکی از آن روایات، حدیثی است که از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند:
«إِذا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَحَوَالَيْهَا وَنَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا»؛ زمانی که فتنهها در همهجا فراگیر شد، به قم و حوالی آن بروید زیرا بلا از قم دور است.
و یا این روایت که امام صادق(ع) فرمودند:
«إِذَا أَصَابَتْکُمْ بَلِیَّةٌ وَعَنَاءٌ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ فَإِنَّهُ مَأْوَی الْفَاطِمِیِّینَ وَمُسْتَرَاحُ الْمُؤْمِنِینَ»؛ چون بلا و رنجی به شما رسد، بر شما است که به قم روید که جایگاه بنی فاطمه و آسایشگاه مؤمنان است... .
سؤال این است که اگر قم به عنوان پناهگاه و محل امن معرفی شده، چگونه اکنون گرفتار بیماری و ویروس کرونا گردیده است؟
پاسخ این شبهه را در قالب چند نکته اساسی بیان میکنیم، ان شاء الله موجب تنویر افکار عمومی گردد.
۱. شبههافکنی نسبت به تشیع و اماکن مقدسه مذهبی سابقه بسیار طولانی دارد و کسانی که هرگز نتوانستهاند این مذهب را باور نمایند با هر بهانه به تشویش اذهان عمومی پرداختهاند و تا بتوانند علاوه بر رنج و غمی که مردم به آن گرفتار شدهاند، روحیه دینی جامعه را با تلقینات و وسوسههای خناسانه مضطرب کنند، و بدون تردید جامعه مؤمنین متوجه این دسیسه شیطانی هستند. و هوشیارتر از همیشه به خداوند متعال توکل کردهاند و این روزهای سخت را پشتسر خواهند گذاشت.
۲. میزان ارزش هر شهر و مکانی به ارزش و منزلت افرادی است که درآن شهر ساکن هستند و به هراندازه که مردمان یک سرزمین از درجات ایمان و دیانت بالاتری برخوردار باشند، ارزش و اعتبار بیشتری به آن شهر میدهند.
شهر مقدس قم از اولین شهرهای ایران است که اسلام را باآغوش باز پذیرفت و از همان قرن اول تاکنون بعنوان پایگاه شیعه در جهان اسلام مطرح بود و اندیشمندان از سراسر عالَم به قم عزیمت داشتند و بدین سبب مورد خشم حاکمان زور و تزویر قرار داشت و بارها مورد هجوم و آسیب قرار گرفت.
۳. جهان هستی برپایه حکمت آفریده شده است و خداوند حکیم است. ابتلائات و مصیبتها هم براساس حکمت الهی است و جهان بدون سختیها و مشکلات و امتحانها مکانی مناسب برای تکامل برآمده از اختیار و اراده نیست. بدون تردید جوهر کمال انسان در مسیر بلاها و سختیها شکوفا میشود.
مصائب و سختیها لازمه نظام احسن است، چنانکه نعمت و نقمت و عطا و سلب نعمت نیز مقدمه رشد و تکامل انسانی است.
سلامتی و بیماری و فقر و رفاه یکی از ابتلائات است که برای همه انسانها پیش میآید؛ چنانکه درآیات متعدد بیان شده است.
حتی انبیاء و امامان و اولیای الهی از قاعده و سنت الهی مستثنا نیستند. فقر و بیماری حضرت ایوب(ع)؛ غم حضرت یعقوب(ع) در فراق حضرت یوسف(ع)؛ ابتلائات پیامبر اکرم(ص) در طول 23 سال؛ رنج فراوانی که امیرمؤمنان در طول 25 سال که پس از رحلت پیامبر اعظم متحمل شد، و مصیبت جانکاه حماسه کربلا که بر سیدالشهداء(ع) و اهلبیت و یاران او وارد شد که در بزرگی این مصیبت همین بس که امام مجتبی(ع) فرمودند: «لا یوم کیومک یا اباعبدالله».
تاریخ اهلبیت(ع) و تاریخ اسلام و تشیع پراز برگهایی است که گویای این ابتلائات گوناگون است.
البته، از نگاه انسانهای خردمند و اولیای الهی؛ مصیبتها و سختیها اگرچه بهظاهر رنجآور و آزاردهنده است، اما پیامهای سازنده به همراه دارد.
در سایه این مصیبتها، گوهر صبر و شکیبایی انسان به کمال میرسد و انسان را به مقام صابران میرساند تا بتواند به پاداش عظیم که از حسابگری انسان فراتر است نائل شود، چنانکه که پروردگار میفرماید:
«إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ»(زمر، 10) فقط صابران، پاداش خویش را كامل و بدون حساب دريافت خواهند كرد.
بنابراین، برفرض که این روایت ازامام صادق(ع) نقل شده باشد، و نیز روایات دیگر به این مضمون؛ هرگز بدین معنا نیست که مردم قم مصون از هر بلا و گرفتاری و رنج و بیماریاند، بلکه برپایه حدیثی از امام کاظم(ع): «مؤمن هراندازه که ایمانش بیشتر باشد. گرفتاری و ابتلایش بیشتر میشود».
۴. آنچه از احادیث که در مدح و عظمت قم بیان شده است - بر فرض صحت سند که در جای خود باید بحث شود -، ناظر به بُعد معنوی این شهر است نه جنبه مادی آن. ولذا قم نیز مانند سایر بلاد، در معرض بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله و طوفان است و ازاینرو سفارش معصومین(ع) به توجه و یا سکونت در شهر قم و اطراف آن، برای محفوظ ماندن از فتنههایی است که به ایمان انسان آسیب میزند.
قابل توجه اینکه؛ حتی مسجدالحرام که به عنوان خانه امن الهی در قرآن معرفی شده است، بارها دچار ابتلائات شدید مثل سیل، ویرانی، آتشسوزی و... گردیده است.
بنابراین؛ مقصود از امن بودن مسجدالحرام و حرم اهلبیت(ع) عبارت از امنیت معنوی است نه امنیت مادی و جسمی.
علاقهمندان میتوانند برای مطالعه پاسخهای داده شده و همچنین طرح سؤالات و شبهات اعتقادی به نشانیهای ذیل مراجعه کنند؛
قسمت پرسشهای پاسخ داده شده؛
http://www.erfan.ir/farsi/article/lists/76