فارسی
يكشنبه 23 ارديبهشت 1403 - الاحد 3 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 16 ارديبهشت 1399 ساعت 1:51 بعد از ظهر

استاد انصاریان در کتاب دیار عاشقان؛ پاداش اخلاق نیکو و ماه مبارک رمضان

استاد انصاریان در کتاب دیار عاشقان؛ پاداش اخلاق نیکو و ماه مبارک رمضان

دارالعرفان/ مفسّر، محقق و مترجم قرآن کریم گفت: اى مردم هر کس در این ماه اخلاقش را نیکو کند براى خود جواز عبور از صراط آماده کرده آنهم در روزى که قدمها مى‌لغزد، و هر کس در این ماه به زیردستش همه امور را سبک بگیرد خداوند حسابش را سبک خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در بخشی از کتاب ارزشمند «دیار عاشقان» خود با ذکر فضایل ماه مبارک رمضان آورده‌اند؛ هر کس در این ماه مبارک شرّش را از مردم حفظ کند خداوند او را در روز جزا از غضبش حفظ خواهد کرد، و هر کس در این موقع یتیمى را گرامی بدارد خداوند در قیامت او را گرامى خواهد داشت، و هر کس صله رحم کند خداوند او را در محشر به رحمتش متصل کند، و رحمتش را در روز جزا از قاطع رحم قطع نماید.

 

این مفسّر برجسته قرآن کریم ادامه می‌دهد: براى شناخت عظمت، اهمیت، موقعیت ماه مبارک رمضان چاره‌اى جز مراجعه به معارف اسلامى نیست. بیان ثواب عبادات و اعمال و اخلاقیات و انجام امور خیر در روایات و اخبار نشانگر این است که ماه رمضان در میان تمام ایّام سال از امتیازات بسیار مهمى برخوردار است.

استاد انصاریان با اشاره به روایتی از حضرت ختمی مرتبت می‌افزاید: رسول حق(ص) فرمود؛ «شعبان ماه من است، و ماه رمضان ماه خداوند، هر کس در ماه من یک روز روزه بدارد او را در قیامت شفاعت کنم، و هر کس دو روز از ماه مرا روزه بدارد گناهان گذشته و آینده‌اش مورد مغفرت قرار خواهد گرفت، و هر کس سه روز از ماه مرا روزه بگیرد به او مى‌گویند: کارت را از سر بگیر، و هر کس ماه رمضان را روزه بگیرد و شهوت و زبانش را حفظ کند و از آزار مردم بپرهیزد، گناهان گذشته و آینده‌اش بخشیده مى‌شود و او را از آتش جهنّم آزاد مى‌کنند، و در دارالقرارش جاى مى‌دهند و شفاعتش را به تعدادى قبول مى‌کنند که تمام گنهکاران از اهل توحید نجات یابند (بحار، ج96، ص356). حضرت رضا(ع) از پدرانش از امیرالمؤمنین(ع) روایت مى‌کند که رسول خدا(ص) روزى براى ما درباره فرا رسیدن ماه رمضان چنین فرمودند؛ «اى مردم به حقیقت که ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به سوى شما روى آورد، ماهى است که نزد خداوند بهترین ماهها، و ایّامش بهترین ایّام، و شبهایش بهترین شبها، و ساعاتش برترین ساعت‌هاست».

 

ایشان بیان کرد: ماه رمضان، ماهی است که در آن به ضیافت خدا دعوت شده‌اید، و خداوند در این ماه شما را اهل کرامت قرار داده، نَفَس‌هاى شما در این ماه تسبیح، خوابتان عبادت، اعمالتان مقبول، و دعاى شما در این ماه مستجاب است، لذا خدا را به نیّت‌هاى پاک بخوانید و با قلبهاى خالى از آلودگى از جنابش بخواهید که شما را به روزه گرفتن و تلاوت قرآن موفق بدارد و شقى و بدبخت در این ماه بزرگ کسى است که از مغفرت حق محروم گردد.

استاد اخلاق، تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اظهارکرد: در این ماه علاوه بر گرسنگى و تشنگى خود به فقرا و مساکین صدقه دهید، بزرگانتان را احترام و به کوچکترها ترحم کنید و صله ارحام بجا آورید. زبان از آنچه بر زبان حرام است حفظ کنید و چشم از آنچه حلال نیست بپوشید، گوش از آنچه نباید بشنوید نگاه دارید، به ایتام ببخشید تا به ایتامتان ببخشند.

 

مؤلف کتاب ارزشمند«تفسیرحکیم» گفت: از گناهان خود به پیشگاه محبوب توبه کنید، و به وقت نمازها دست به دعا بردارید، که آن ساعات بهترین ساعات است، و وقتى است که خداوند با نظر رحمت به بندگانش مى نگرد، آنان را جواب مى دهد چون بخوانندش، و پاسخ مى گوید چون صدایش بزنند، و مستجاب مى کند چون دعا کنند.

استاد انصاریان افزود: در بخش دیگری از سخنان حضرت رسول (ص) آمده است؛ «اى مردم وجودتان در گرو اعمال شماست، آن را با استغفار آزاد کنید، و پشت شما از بار گناهان سنگین است آن را با طولانى کردن سجود سبک نمائید، و بدانید که حضرت حق قسم یاد کرده نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب ننماید، و آنان را در قیامت از عذاب نترساند. مردم، هر یک از شما در این ماه به مؤمنى افطار دهد ثوابش نزد حق همانند آزاد کردن یک بنده در راه خداست، و گناهان گذشته‌اش قرین مغفرت مى‌گردد. عرضه داشتند: یا رسول الله همه ما قدرت بر این کار را نداریم، فرمود: خود را از آتش جهنّم نگاه دارید گرچه به نصف خرما یا یک مقدار آب دادن به روزه‌دار باشد».

 

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه منشورت ارزشمند استاد انصاریان از طرُق ذیل اقدام نمایند؛

* حضور در محل نشر دارالعرفان به نشانی قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه 19، پلاک 27

* تماس با شماره تلفن‌های 09196522024 و 02537740427

 

  • ماه مبارک رمضان
  • اخلاق نیکو
  • صله رحم
  • جواز عبور از صراط
  • گرامیداشت یتیمان
  • دیار عاشقان
  • مردم آزاری
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    گزارش خبری اولین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق و ...
    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است

    بیشترین بازدید این مجموعه

    برگزاری همايش «خط عربی و ارتباط آن با قرآن» در ...
    برگزاری نشست «اسلام و آينده‌ اقتصاد» در پاكستان
    258نفر در ریاض اسلام را پذیرفتند
    هشدار شیعیان پس از ربوده شدن 10 شیعه در پاکستان
    ایران رتبه سوم زائران مدینه
    اعمال مخصوصه شب بیست و سوم
    ثبت‌نام عمره مفرده از فردا در 19 استان کشور آغاز ...
    همایش «ادیان در میان جنگ و آشتی» در بوسنی و ...
    وجوب حج در آینه چهل حدیث استاد حسین انصاریان
    استاد انصاریان: چشم‌پوشی از حرام الهی، از خصایل ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^