فارسی
جمعه 14 ارديبهشت 1403 - الجمعة 23 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 13 خرداد 1399 ساعت 1:49 بعد از ظهر

استاد انصاریان؛

خداوند متعال کلیددار، مدبّر و کارگزار کل و جزء عالم هستی

خداوند متعال کلیددار، مدبّر و کارگزار کل و جزء عالم هستی

دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی به دو شرک مردم این روزگار اشاره کرد و گفت: غرب بیش از دویست سال است که یک بت کاغذی به نام دلار را به دست خویش ساخته، رنگ و لعاب به آن داده و کاری کرده که تمام امور اقتصادی، سیاسی و اخلاقی جهان به این بت گره خورده است.

  

شریک برای خداوند، دروغی بزرگ

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه همدانی‌های تهران، اظهار کرد: خداوند در سوره انعام مسائلی دربارهٔ خلقت در چند بخش -عالم بالا، عالم پایین، آسمان‌ها، زمین و گیاهان- بیان می‌کند تا دل بیمار از شرک را درمان نماید و به بندگانش تفهیم کند که کلیددار، مدبّر و کارگزار کل و جزئیات عالم هستی تنها  یک ‌نفر است. در قرآن مجید آمده: «لاٰ تُشْرِک بِاللّٰهِ إِنَّ اَلشِّرْک لَظُلْمٌ عَظِیمٌ»(سورهٔ لقمان، آیهٔ 13) و بدین معناست که اگر کسی، غیر او را کاره‌ و صاحب اثر در نظام عالم بداند، یک دروغ بسیار بزرگ و بی‌نمونه است چون آنچه وجود ندارد را لباس وجود پوشانده است.

 

دلبری بت کاغذی در روزگار ما و خطرات آن

استاد انصاریان با بیان اینکه هنوز هم هستند افرادی که بت بی‌جان را می‌پرستند و آن را عالم هستی می‌دانند، گفت: غرب بیش از دویست سال است که یک بت کاغذی به نام دلار را به دست خویش ساخته، رنگ و لعاب به آن داده و کاری کرده که تمام امور اقتصادی، سیاسی و اخلاقی جهان به این بت گره خورده است. با همین بت هرچه را می‌خواهد، بالا و پایین می‌کند و هرچه سود می‌خواهد می‌برد، هرچه ضرر هم دلش بخواهد، به ملت‌ها می‌زند. 

 

زیر سؤال بردن قدرت خداوند، تهمتی نابخشودنی 

وی به دومین مسأله خطرناک در شرک اشاره و خاطرنشان کرد: برخی خدای دومی را می پرستند به این دلیل که معتقدند خدای اصلی به ‌تنهایی قدرت کارگردانی در این عالم را ندارد و خدای عاجز، ناتوان و ضعیفی است. خود این تهمت گناه سنگینی است که علم، قدرت، عزّت و ربوبیت بی‌نهایت را حدود بزنند و از بی‌نهایت بودن حذفش کنند و بگویند به‌تنهایی کاری از دستش برنمی‌آید.

 

جهان هستی، ابزار خداوند؛ نه قدرتی مانند او

استاد برجسته اخلاق حوزه‌های علمیه ادامه داد: در آیه 102 سوره انعام نمونه‌ای از قدرت شگفت‌آور پروردگار در صحنهٔ هستی بیان می‌شود. خداوند در ابتدای این آیه می‌فرماید: «ذٰلِکمُ اَللّٰهُ رَبُّکمْ» همه امور و همه انسان‌ها تحت اراده «الله» هستند. سایر جهان نیز ابزار خداوند می‌باشند بنابراین انسان‌ها باید هر آنچه غیر از خدا را، ابزاری ببیند نه کارگردان مستقل. لباسِ بود به یک نبودی نپوشانید.

نویسنده کتاب ارزشمند «وسایل هدایت» اظهار کرد: اگر امور جهان را به‌عنوان کارگردان مستقل ببینید در حقیقت برای خداوند شریک قائل شده‌اید؛ یعنی لباسِ بود به یک نبودی پوشانده‌اید و قدرت حضرت حق را محدود کرده‌اید. همه انسان‌ها باید یقین بدانند که «ذٰلِکمُ اَللّٰهُ رَبُّکمْ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ» معبود، کارگردان و کلیدداری به جز او نیست که این یقین و اعتقاد توحید حقیقی است.

 

هدف آیات قرآن، درمان بیماری شرک مردم

 وی در مورد هدف آیات قرآن برای انسان ها بیان کرد: آیات قرآن می‌خواهد بیماری شرک را درمان و معالجه کند تا قلب انسان یکپارچه در دامن رحمت و قدرت او قرار بگیرد و گرگ‌ها و بت‌های عالم این قلب را ندزدند؛ اگر قلب را بدزدند، دیگر دوزخی شدن انسان قطعی است. این آیات برای این است که قلب سر جای خودش بماند، در دست قدرت و رحمت خدا باشد و سراغ غیرخدا به‌عنوان معبود و رب نرود. حال اینکه چرا چند میلیارد جمعیت کرهٔ زمین مشرک هستند به علت جدایی آنان از کتاب قرآن است.

 

اگر انسان در آیات قرآن تدبر نکند، کار دل به سامان نمی‌رسد  

محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: اگر انسان در آیات قرآن تدبر نکند، کار دل به سامان نمی‌رسد. خداوند بدون توجه به اینکه در کشورها چه تعداد بی‌دین و منکر وجود دارد بر حیات انسان‌ها و موجودات زنده اراده کرده و در طول سال روزی همه انسان را می‌دهد. 

انسان‌ها هم به جای قدردانی و عبادت چنین خدایی، علیه خود و دیگر بندگان خداوند شمشیر می‌کشند و یکدیگر را غارت می‌کنند و می‌گویند این عالَم خدا ندارد.  

استاد انصاریان افزود: خداوند می‌فرماید: «یخْرِجُ اَلْحَی مِنَ اَلْمَیتِ» هشت‌میلیارد جمعیت را زنده از خاک مرده بیرون می‌کشم و میلیاردها پرنده، چرنده و حیوانات جنگلی را که همه با نطفه به‌وجود آمده‌اند، زنده می‌کنم و سپس می‌میرانم و «وَمُخْرِجُ اَلْمَیتِ مِنَ اَلْحَی» از آدم زنده مُرده بیرون می‌آورم؛ یعنی از آدم زنده‌ای که چشم، گوش، دست، خون، قلب و ریه دارد، یک‌مرتبه یک مُرده بیرون می‌کشم. حال می‌پرسم چه کسی غیر از خداوند توان چنین کاری را دارد!؟ 

مبلغ برجسته بین الملل گفت: خداوند یک سؤال زیبا می‌کند: «فَأَنّٰی تُؤْفَکونَ» شما را به کدام طرف برمی‌گردانند؟ رویتان باید به‌طرف من باشد؛ دلتان به جانب من و فکرتان دربارهٔ من باشد. چه کسانی در زندگی‌تان هستند که شما را از من به‌سوی دیگر برمی‌گردانند؟ به‌سویی که وهم و خیال است یا به قول سورهٔ نور، سوی دیگر که سراب است و آب می‌نماید، ولی آب نیست و خیال آب است.  

استاد انصاریان در پایان اظهار کرد: طبق این‌گونه آیات و روایات مهمی که شیخ صدوق(ره) در کتابی به‌نام «توحید» جمع‌آوری کرده، موحد در دنیا و آخرت در امان پروردگار است. یکی از روایات این است که پروردگار فرمودند: «به عزت و جلالم سوگند، یک موحد را در قیامت به جهنم نمی‌برم، چون خود این توحید هم اثر عملی دارد».

 

برای مشاهده مطالب بیشتر اینجا کلیک نمایید.

  • آیات قرآن
  • جهان هستی
  • درمان شرک
  • دروغ بزرگ
  • شرک به خدا
  • بت کاغذی
  • ابزار خداوند
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    اشتیاق جوانان غیر مسلمان برای تحصیل در مدارس ...
    هجوم افراطیهای یهودی به قبرستان باب‌الرحمه ...
    انقلاب حجاب در جمهوری آذربایجان
    هلند نیازمند روحانی و مبلغ است
    ضرب و شتم فجیع حجاج شیعه توسط وهابیون در سرزمین ...
    آیت الله فیاض به مشهد سفر کرد
    استاد انصاریان: ازدواج زن و مرد باایمان تا ابد به ...
    پیام حضرت استاد انصاریان به مناسبت حادثه ...
    استاد انصاریان: جای ایمان و تقوا در سبک زندگی ملت ...
    استاد انصاریان: مهم‌ترین شرط اجابت دعا/ امید مرد ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^