فارسی
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 - الاثنين 26 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 21 آذر 1388 ساعت 05:02 صبح

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: مجالس عزاداری امام حسین(ع)‌ باید سنتی برگزار شود

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: مجالس عزاداری امام حسین(ع)‌ باید سنتی برگزار شود

همه‌ی مردم باید در ماه محرم مجالس عزای حضرت سید الشهدا را به شکل سنتی آن و با شکوه‌تر از هرسال برگزار نمایند و هیچ فرد یا گروهی حق دخالت در برگزاری عزاداری سنتی ایام شهادت حضرت سید الشهدا(ع) را ندارد و مردم و هیئات باید آزادانه این فریضه‌ی مهم را انجام دهند.
 به گزارش شیعه آنلاین، پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت‌الله شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی نوشت: پیش از ظهر پنج‌شنبه ۱۹/۹/۱۳۸۸ دانشنامه‌ی امام حسین(ع) با حضور حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی رونمایی شد.
در این مراسم که در سالن‌ همایش‌های مرکز دار الحدیث قم، با حضور دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از علما و شخصیت‌های فرهنگی برگزار شد، حضرت آیت الله صافی  گلپایگانی در سخناني به تشریح مقام علمی حضرت سید الشهدا پرداخته و طی بیانات مبسوطی به تشریح جایگاه قیام سید الشهدا در احیای دین و نقش عزاداری در حفظ هویت اسلامی جامعه پرداختند.
اين مرجع تقليد شیعه فرمودند: نهضت عاشوراي حسيني سراسر درس و پيام براي جهانيان بوده و خود بزرگترين مكتب والاي انسان‌سازي است و ما هرچه در مكتب عاشورا تحقيق و تفحص كنيم، باز هم دستمان از معارف بلند حسيني كوتاه است، بنابراين بايد بيشتر تلاش نماییم تا بتوانيم معنويت و معرفت نهفته در عاشوراي حسيني را كه باعث احياي بشريت است، استخراج كنيم.
ایشان با اشاره به جايگاه والاي امام حسين(ع) در ميان ائمه اطهار(ع) خاطرنشان كردند: براي شناساندن و معرفي شخصيت برجسته اباعبدالله علیه السلام و گسترش مكتب عاشورا در جهان بايد ابتدا خودمان تمامي ابعاد وجودي ايشان و درس‌هاي نهضت خونين حسيني را به خوبي دريابيم، تا بتوانیم این آموزه های عظیم را به جهان انتقال دهیم.
حضرت آيت‌الله صافي فرمودند: انسان امروز بيش از پيش نيازمند شناخت امام حسين(ع) و مكتب عاشوراست و هر كجا كه به هدايت محتاج باشد مي‌تواند نياز خود را از سيره و روش ايشان و ياران با وفايش برآورده كند.
اين مرجع تقليد افزودند: طلاب و روحانيون براي شناخت و تبليغ معارف ناب اهل بيت(ع) بايد اهتمام ويژه‌اي داشته باشند و در اين راه هيچ‌گاه دست از تلاش برندارند.
ایشان در ادامه فرمودند: ماه محرم با عمق معنوي و معرفتي خود، هجمه های فرهنگي را خنثی می کند و جوانان از روستایی تا شهری با حضور در جلسات عزای امام حسین(ع) خود را در برابر این گونه هجمه‌ها بیمه می نمایند.
معظم له همچنین فرمودند: در ماه محرم همه محبان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) در هر پست و مقامي كه باشند در كلاس‌هاي درس این دانشگاه عظیم شركت می کنند و اگر بشریت بخواهد به جایی برسد باید در مکتب و مدرسه‌ی حسینی تحصیل کند که این مدرسه همواره تا روز قیامت به روی بشریت باز است و درس استقامت‌، خداشناسی و بندگی می‌دهد.
معظم له در بخش ديگري از سخنان خود بر احيا و گسترش سنت عزای حسيني تأكيد و تصريح كردند: مكتب سرخ كربلا تا روز قيامت دين را از آسيب‌ها و كج‌روي‌ها حفظ مي‌كند و همگان باید در حفظ این نهضت و احیای آن کوشا باشیم.
حضرت آیت الله صافی با تاکید بر برگزاری عزاداری سنتی در ایام محرم فرمودند: همه ی مردم باید در ماه محرم مجالس عزای حضرت سید الشهدا را به شکل سنتی آن و با شکوه‌تر از هرسال برگزار نمایند و هیچ فرد یا گروهی حق دخالت در برگزاری عزاداری سنتی ایام شهادت حضرت سید الشهدا(ع) را ندارد و مردم و هیئات باید آزادانه این فریضه‌ی مهم را انجام دهند.
حضرت آيت‌الله صافي خاطرنشان كردند: امروزه بايد آموزه‌هاي مكتب اهل بيت(ع) در تمامي شئون جامعه وارد شود و همگان با شناخت ابعاد وجودي اين انوار الهي از ايشان تبعيت كامل داشته باشند.
مرجع تقلید شیعیان با بيان اينكه بسياري از مشكلات و كاستي‌ها در كشور نتيجه عدم شناخت درست مكتب اهل بيت(ع) است، فرمودند: متأسفانه مشکلات امروز در کشور به خاطر دوری از فضائل و اخلاق می باشد مردم و مسئولان آن‌گونه كه بايد فضايل اهل بيت عصمت و طهارت(ع) به ويژه امام حسين(ع) را نمي‌شناسند و وظیفه روحانیون در این ایام آشنا کردن همگان با این سیره پاک می‌باشد.
حضرت آیت الله صافی در بخش دیگر سخنان خود بر تحقیق بیشتر در محتوای حدیثی شیعه تأکید کردند و فرمودند: تحقيق و تفحص در علوم حديث و تلاش براي بسط و گسترش آن و تولید مجموعه هایی همچون دانشنامه امام حسین(ع) باید در حوزه‌های علمیه دنبال شود؛ چون جای این‌گونه تلاش‌های فاخر حدیثی خالی است.

ایشان با اشاره ‌به اهمیت زنده‌نگاه داشتن میراث حدیثی شیعه افزودند: از عصر ائمه اطهار(ع) تاکنون حافظان حدیث با تلاش‌های خود روایات را به دست‌ ما رساندند و باید این سیر ادامه داشته باشد و باید همه ی تحقیقات از این منابع نورانی صورت گیرد.
معظم له در ادامه تصریح کردند: در دنیای امروز با شرائطی که حاکم است استقبال گسترده‌ای از این معارف معنوی صورت گرفته که نباید معرفی علوم حدیث از سوی حوزه‌های علمیه به فراموشی سپرده شود.
ایشان افزودند: هويت همه مسلمانان به قرآن و حديث و كتاب‌هايي همچون صحيفه سجاديه، نهج‌البلاغه و كتب فقهي و حديثي وابسته است و از عصر ائمه اطهار(ع) تاكنون حافظان و راويان حديث اين گوهرهاي گرانبها را براي ما نگه داشته و امروز به دست ما سپرده‌اند و ما نيز وظيفه داريم در جهان امروز كه از هر گونه معارف الهي خالي شده است، اين گنجينه ارزشمند را بيش از پيش گسترش دهيم.
حضرت آیت الله صافی ضمن قدرداني از تلاشگران و دست‌اندركاران عرصه علوم حديث و گرداورندگان دانشنامه‌ی عظیم امام حسین تصريح كردند : حوزه‌هاي علميه بايد بيش از هر زمان به حفظ و حراست از كتاب و حديث توجه داشته باشند، زيرا امروز در هر كجاي دنيا كه بخواهيم درباره خداشناسي، معنويت و ساير علوم سخن بگوييم، بي‌ترديد سخني بالاتر از احاديث ائمه اطهار(ع) نخواهيم يافت.
ایشان ادامه دادند: این دانشنامه تلاشی مقدس در راه ارائه پیام، سیره و نهضت عظیم عاشورا است و اولین افتخار برای پژوهشگران این موسوعه است که خود با فضائل امام حسین(ع) آشنا شدند.
مرجع تقلید شیعیان جهان خاطرنشان كردند: عمده حركت در مراكز پژوهشي و علمي اسلامي بايد به سمت و سوي علوم حديث بوده و برنامه‌هاي گسترده و متنوعي در اين زمينه سازماندهي شود.
حضرت آيت‌الله صافي با بيان اينكه مدار حركت ما در حوزه‌هاي علميه بايد بر اساس قرآن و حديث باشد اظهارداشتند: اين دو گنجينه گرانبها بايد همواره ملاك درستي و صحت تمامي مطالب و مسائل نظام اسلامي باشد.


منبع : شیعه انلاین
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

نمایشگاه معرفی نبی مکرم و عظیم الشان اسلام حضرت ...
شفا گرفتن یک حاجی لال و نابینا در مکه مکرمه
افزایش گرایش به مسیحیت در استان سمنان
گزارش تصويري/ عاشوراي حسيني در قم
استاد انصاریان چگونه حال شکنجه گر ساواک را گرفت
پایان مسابقه بین‌المللی حفظ خطبه حضرت زینب(س) در ...
سفر یکی‌ازمراجع تقلید نجف به ایران+تصاویر
آغاز ثبت‌نام چهاردهمین آزمون سراسری قرآن و عترت
استاد انصاریان: ریشه شقاوت بشر ناآگاهی به مالک ...
استاد انصاریان: نماز سبب آمرزش گناهان/ با کلام ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^