فارسی
چهارشنبه 03 مرداد 1403 - الاربعاء 16 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

قدیمی ترین ترجمه قرآن به زبان فارسی در نمایشگاه قرآن به نمایش درآمد

"قرآن قدس"‌ قديمي ترين ترجمه قرآن به زبان فارسي در هجدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن کريم به نمايش درآمد. ...


"محمدرضا ساقي"‌روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار معارف گروه فرهنگي ايرنا اظهار داشت: پژوهشگري به نام "علي رواقي" که پژوهشي در مورد ترجمه هاي قرآن به زبان فارسي در کتابخانه هاي دنيا انجام داده، قديمي ترين ترجمه که همين قرآن قدس است را در آستان قدس رضوي پيدا کرده است.
وي تصريح کرد: اين قرآن به صورت چاپ افست در دو جلد در سال 64 به چاپ رسيده و متن قرآن به خط کوفي و ترجمه به صورت زيرنويس و به خط نسخ خفي و متعلق به قرن چهارم هجري قمري است.
ساقي با بيان اينکه به دليل کسر صفحات اول و آخر مترجم اين قرآن مشخص نيست، خاطرنشان کرد: واژگان نامانوس اين قرآن باعث شده معادل فارسي آن به صورت زيرنويس به نگارش در آيد.
وي افزود: دومين قرآن ارايه شده در اين نمايشگاه جديدترين و آخرين ترجمه قرآن به زبان انگليسي منسوب مي شود اين قرآن را "رحيم دولتي" استاد دانشگاه کمبريج لندن طي هشت سال ترجمه کرده است.
وي با بيان اينکه اين قرآن هنوز چاپ و منتشر نشده است، اظهار داشت: تک نسخه اي از اين قرآن کپي شده و به عنوان هديه در اختيار کتابخانه آستان قدس رضوي قرار گرفته است.
ساقي ادامه داد: اين قرآن در بين نمونه هاي ترجمه انگليسي در دنيا بزرگترين و سنگين ترين قرآن با 46 کيلو گرم وزن در ابعاد هر صفحه 50 در 70 سانتي متر محسوب مي شود.
وي قرآن اهدايي ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در سال 87 به کتابخانه آستان قدس رضوي را از ديگر قرآن هاي به نمايش در آمده در نمايشگاه قرآن عنوان کرد و بيان داشت: 604 نفر از افراد 16 تا 85 سال که اعتياد داشته و ترک کرده اند از 30 استان کشور يک صفحه قرآن و يک صفحه ترجمه اين قرآن را مقابل نوشته آن نوشته و در پايين صفحه ها نيز نام اين افراد ذکر شده است.
وي با بيان اينکه تمامي آثار به نمايش در آمده در اين نمايشگاه متعلق به کتابخانه آستان قدس رضوي واقع در حرم مطهر امام رضا (ع) است، اظهار داشت: اين کتابخانه با دسترسي به 80 هزار نسخه و منبع خطي و ده ها هزار کتاب چاپ سنگي قديمي ترين کتابخانه در کشور محسوب مي شود که حدود 11 هزار و 500 نسخه آن جزوه قرآن خطي و چهار هزار آن قرآن خطي است.
وي تصريح کرد: از بين 11 هزار و 500 حوزه قرآن خطي 10 نسخه آن متعلق به دست خط ائمه اطهار عليهم السلام است که اسامي دو نسخه از آنها مشخص نيست اما هفت نسخه ديگر متعلق به دست خط امام علي (ع)، امام حسين (ع) امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام موسي کاظم (ع) و امام رضا (ع) است که ماکت آنها در نمايشگاه امسال عرضه شده است.
ساقي با بيان اينکه به دليل شرايط امنيتي و کنترل شرايط دما و رطوبت امکان ارايه اصل نسخ خطي در اين نمايشگاه وجود نداشت،‌ تصريح کرد: اصل اين نسخه هاي خطي و دست خط ائمه اطهار عليهم السلام در کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي نگهداري مي شود.
وي خاطرنشان کرد: در اين غرفه همچنين سير تحول و تکامل خط کوفي، رسم الخط، نشانه گذاري در نسخه مختلف و نمونه هايي از خط استادان خوشنويسي دوره هاي مختلف به نمايش در آمده است.
مسئول غرفه آستان قدس رضوي، قرآن طوماري به طول پنج متر و 74 سانتي متر که 130 سال پيش در ترکيه، قرآن چاپ افست طلاکوب متعلق به 110 سال پيش چاپ ترکيه، قرآن با مشخصات ارايه هر جزء در دو صفحه و کل قرآن در 60 صفحه چاپ 70 سال قبل در ترکيه، نمونه اي از قرآن خط بريل، قرآن با فونت ابداعي رضا کيان زاد، نمونه اي از خط کوفي الجزايري، مغربي، ايراني، قرآن راوندي يا مصحف راوندي متعلق به 850 سال که در سال 1363 شمسي توسط امام خميني (ره) به کتابخانه آستان قدس رضوي اهدا شده از ديگر نسخه هاي خطي به نمايش در آمده در نمايشگاه قرآن است.
ساقي ادامه داد: در اين غرفه همچنين از بين ده ها نمونه ترجمه قرآن به زبان هاي مختلف که در کتابخانه آستان قدس رضوي موجود است پنج نمونه ترجمه قرآن به زبان روسي، اردو، بنگالي، مورنائو زبان مسلمانان جنوب فيليپين و اسپرانتو در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفته است.
هجدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن کريم که از 17 مردادماه در مصلاي بزرگ امام خميني (ره) آغاز به کار کرده همه روزه از ساعت 17 تا 24 و روزهاي تعطيل از ساعت 14 تا 24 پذيراي بازديدکنندگان است.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

محرم يا ربيع کدام اول سال است؟
مقام وحدت در كلام طبسى‏
معناى «الرحمن»
آثار خطرناك مال حرام
شكر ، بالاترين عبادت
خوف از كوچكى خود ، در برابر عظمت حضرت حق
هفهاف بن مهند راسبى
مفهوم شكر، مدح، حمد
عارف كيست ؟
محبت به شقى ترین مردم

بیشترین بازدید این مجموعه

آداب معاشرت
تفسیر سوره واقعه (2) تهران (مسجد حضرت امیر (ع)) ...
خوف از كوچكى خود ، در برابر عظمت حضرت حق
شش خصلت ماندگار
آثار خطرناك مال حرام
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
زمام امور در دست حق‏
دستور العملى از مرحوم بهارى رحمه الله‏
زهد يا رهبانيت‏
زهد در كلام مجلسى رحمه الله‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^