فارسی
جمعه 14 ارديبهشت 1403 - الجمعة 23 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اسناد صحیفه سجادیه

حديث كرد ‌ما‌ ‌را‌ سيد اجل، نجم الدين، بهاءالشرف، ابوالحسن محمد ‌بن‌ حسن ‌بن‌ احمد ‌بن‌ على ‌بن‌ محمد ‌بن‌ عمر ‌بن‌ يحيى العلوى الحسينى (رحمه الله) گفت خبر داد ‌ما‌ ‌را‌ شيخ سعيد ابوعبدالله محمد ‌بن‌ احمد ‌بن‌ شهريار، خزانه دار آستان قدس مولانا اميرالمومنين على ‌بن‌ ابيطالب عليه السلام ‌در‌ ماه ربيع الاول سال پانصد ‌و‌ شانزده ‌در‌ حاليكه صحيفه ‌بر‌ ‌او‌ قرائت ‌مى‌ ‌شد‌ ‌و‌ ‌من‌ ‌مى‌ شنيدم گفت شنيدم ‌آن‌ ‌را‌ ‌در‌ حالى ‌كه‌ عرضه ‌مى‌ ‌شد‌ ‌بر‌ شيخ راستگوى ابومنصور محمد ‌بن‌ محمد ‌بن‌ محمد ‌بن‌ احمد ‌بن‌ عبدالعزيز عكبرى معدل (رحمه الله) ‌از‌ ابوالمفضل: محمد ‌بن‌ عبدالله ‌بن‌ مطلب شيبانى گفت حديث كرد ‌ما‌ ‌را‌ شريف ابوعبدالله جعفر ‌بن‌ محمد ‌بن‌ جعفر ‌بن‌ حسن ‌بن‌ جعفر ‌بن‌ حسن ‌بن‌ اميرالمومنين على ‌بن‌ ابيطالب (عليهم السلام) گفت حديث كرد ‌ما‌ ‌را‌ عبدالله ‌بن‌ عمر ‌بن‌ خطاب زيات ‌در‌ سال دويست ‌و‌ شصت ‌و‌ پنج گفت حديث كرد مرا خالويم على ‌بن‌ نعمان اعلم گفت حديث كرد مرا عمير ‌بن‌ متوكل ثقفى بلخى ‌از‌ پدرش متوكل ‌بن‌ هارون گفت يحيى ‌بن‌ زيد ‌بن‌ على (ع) ‌را‌ بعد ‌از‌ شهادت پدرش ‌در‌ ‌آن‌ هنگام ‌كه‌ متوجه خراسان بود ديدار نمودم ‌و‌ ‌بر‌ ‌او‌ سلام كردم فرمود ‌از‌ كجا ‌مى‌ آئى عرض كردم ‌از‌ ‌حج‌ ‌پس‌ مرا ‌از‌ حال كسان ‌و‌ عموزادگان خود ‌كه‌ ‌در‌ مدينه بودند پرسيد ‌و‌ ‌در‌ پرسش ‌از‌ حال حضرت جعفر ‌بن‌ محمد (ع) مبالغه كرد ‌پس‌ حال ‌او‌ ‌و‌ حال ايشان ‌را‌ ‌و‌ تاثرشان ‌را‌ ‌بر‌ شهادت پدرش زيد ‌بن‌ على (ع) بازگفتم يحيى گفت عمويم محمد ‌بن‌ على (ع) پدر مرا بترك خروج اشارت فرمود ‌و‌ ‌به‌ ‌او‌ فهمانيد ‌كه‌ اگر خروج كند ‌و‌ ‌از‌ مدينه جدا شود پايان كارش ‌چه‌ خواهد بود ‌پس‌ آيا ‌تو‌ پسر عمم جعفر ‌بن‌ محمد ‌را‌ ملاقات كردى، گفتم آرى گفت ‌پس‌ آيا ‌از‌ ‌او‌ شنيدى ‌كه‌ ‌از‌ كار ‌من‌ چيزى بگويد گفتم آرى گفت ‌با‌ ‌چه‌ بيان ‌از‌ ‌من‌ ياد كرد خبر ‌ده‌ مرا گفتم فدايت شوم دوست ندارم ‌كه‌ آنچه ‌را‌ ‌از‌ ‌او‌ شنيده ‌ام‌ پيش روى ‌تو‌ بگويم گفت آيا مرا ‌از‌ مرگ ‌مى‌ ترسانى. بيار آنچه شنيده ‌اى‌ گفتم شنيدم ‌از‌ ‌او‌ ‌كه‌ ‌مى‌ گفت ‌كه‌ ‌تو‌ كشته ‌مى‌ شوى ‌و‌ ‌به‌ دار آويخته ‌مى‌ كردى. ‌هم‌ چنانكه پدرت كشته ‌و‌ ‌به‌ دار آويخته ‌شد‌ ‌پس‌ چهره ‌اش‌ دگرگون ‌شد‌ ‌و‌ گفت (يمحوا لله ‌ما‌ يشاء ‌و‌ يثبت ‌و‌ عنده ‌ام‌ الكتاب) ‌اى‌ متوكل همانا ‌كه‌ خداى عزوجل اين دين ‌و‌ شريعت ‌را‌ ‌به‌ وسيله ‌ى‌ ‌ما‌ تاييد فرموده ‌و‌ دانش ‌و‌ شمشير ‌را‌ ‌به‌ ‌ما‌ عنايت كرده ‌پس‌ ‌هر‌ ‌دو‌ براى ‌ما‌ فراهم آمده اند ‌و‌ عموزادگان ‌ما‌ ‌به‌ علم تنها اختصاص يافته اند گفتم فدايت شوم ‌من‌ مردم ‌را‌ ديدم ‌كه‌ ‌به‌ پسر عمت جعفر (ع) مايلترند ‌تا‌ ‌به‌ ‌تو‌ ‌و‌ پدرت گفت همانا ‌كه‌ عمم محمد ‌بن‌ على ‌و‌ پسرش جعفر مردم ‌را‌ ‌به‌ زندگى دعوت كرده اند ‌و‌ ‌ما‌ ايشان ‌را‌ ‌به‌ مرگ خوانده ايم گفتم ‌اى‌ فرزند رسول خدا آيا ايشان داناترند ‌يا‌ شما ‌پس‌ مدتى چشمها ‌را‌ ‌به‌ زمين دوخت آنگاه ‌سر‌ برداشت ‌و‌ گفت ‌هر‌ ‌يك‌ ‌از‌ ‌ما‌ ‌از‌ علم بهره ‌اى‌ داريم الا آنكه ايشان ‌هر‌ ‌چه‌ ‌كه‌ ‌ما‌ ‌مى‌ دانيم ‌مى‌ دانند ولى ‌ما‌ ‌هر‌ ‌چه‌ ‌را‌ ‌كه‌ ايشان ‌مى‌ دانند نمى دانيم. سپس گفت آيا ‌از‌ پسر عمم چيزى نوشته ‌اى‌ گفتم آرى فرمود ‌به‌ ‌من‌ نشان ‌ده‌ ‌پس‌ چند نوع علم ‌را‌ ‌كه‌ ‌از‌ ‌آن‌ حضرت ضبط كرده بودم براى ‌او‌ عرضه كردم ‌و‌ دعائى ‌را‌ ‌بر‌ ‌او‌ عرضه كردم ‌كه‌ حضرت صادق (ع) ‌بر‌ ‌من‌ املاء نموده ‌و‌ حديث كرده بود ‌كه‌ پدرش محمد ‌بن‌ على (ع) ‌بر‌ ‌او‌ املاء كرده ‌و‌ خبر داده بود ‌كه‌ ‌آن‌ ‌از‌ دعاى پدرش على ‌بن‌ الحسين (ع) ‌از‌ دعاى صحيفه كامله است ‌پس‌ يحيى ‌تا‌ پايان ‌آن‌ ‌را‌ نگاه كرد ‌و‌ گفت آيا اذن ‌مى‌ دهى ‌كه‌ نسخه ‌اى‌ ‌از‌ روى ‌آن‌ بردارم گفتم ‌اى‌ فرزند رسول خدا آيا ‌در‌ چيزى ‌كه‌ ‌از‌ خود شما است، رخصت ‌مى‌ طلبى ‌پس‌ فرمود ‌هم‌ اكنون ‌بر‌ ‌تو‌ عرضه خواهم كرد صحيفه ‌ى‌ ‌از‌ دعاى كامل ‌را‌ ‌از‌ آنچه پدرم ‌از‌ پدرش حفظ كرده ‌و‌ مرا ‌به‌ نگهداشتن ‌و‌ بازداشتن ‌آن‌ ‌از‌ نااهل تاكيد ‌و‌ سفارش فرموده ‌پس‌ برخاستم ‌و‌ پيشانيش ‌را‌ بوسيدم ‌و‌ گفتم ‌به‌ خدا قسم ‌اى‌ پسر پيغمبر خدا ‌كه‌ ‌من‌ خدا ‌را‌ ‌با‌ دوستى ‌و‌ طاعت شما پرستش ‌مى‌ كنم ‌و‌ اميدوارم ‌كه‌ مرا ‌در‌ زندگى ‌و‌ مرگ ‌به‌ دوستى شما نيكبخت سازد ‌پس‌ صفحه ‌را‌ ‌كه‌ ‌به‌ ‌او‌ داده بودم ‌به‌ جوانى ‌كه‌ ‌با‌ ‌او‌ بود داد ‌و‌ فرمود اين دعا ‌را‌ ‌با‌ خطى روشن ‌و‌ زيبا بنويس ‌و‌ ‌به‌ نظر ‌من‌ برسان ‌كه‌ ‌آن‌ ‌را‌ حفظ كنم زيرا ‌كه‌ ‌من‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌از‌ پسر عمم جعفر (حفظه الله) ‌مى‌ طلبيدم ‌و‌ ‌او‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ ‌من‌ نمى داد متوكل گفت ‌پس‌ ‌من‌ ‌از‌ كرده ‌ى‌ خود پشيمان شدم ‌و‌ نمى دانستم ‌چه‌ كنم ‌و‌ حضرت صادق (ع) پيش ‌از‌ ‌آن‌ ‌به‌ ‌من‌ دستور نداده بود ‌كه‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ كسى ندهم ‌پس‌ ‌از‌ ‌آن‌ يحيى جامه دانى ‌را‌ خواست ‌و‌ صحيفه ‌ى‌ قفل زده ‌ى‌ مهر كرده ‌اى‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌آن‌ بيرون آورد ‌و‌ مهر ‌آن‌ ‌را‌ نگاه كرد ‌و‌ بوسيد ‌و‌ گريه كرد سپس مهر ‌را‌ شكست ‌و‌ قفل ‌را‌ گشود ‌و‌ آنگاه صحيفه ‌را‌ باز كرد ‌و‌ ‌بر‌ چشم خود گذاشت ‌و‌ ‌بر‌ روى خود ماليد ‌و‌ فرمود ‌به‌ خدا قسم ‌اى‌ متوكل اگر نبود آنچه درباره ‌ى‌ كشته شدن ‌من‌ ‌و‌ ‌به‌ دار آويختنم ‌از‌ پسر عمم نقل كردى مسلما اين صحيفه ‌را‌ ‌به‌ ‌تو‌ نمى دادم ‌و‌ ‌از‌ تسليم ‌آن‌ خوددارى ‌مى‌ كردم ولى ‌من‌ ‌مى‌ دانم ‌كه‌ سخن حضرت صادق (ع) ‌حق‌ است ‌و‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌از‌ پدرانش فراگرفته ‌و‌ ‌به‌ زودى صحت ‌آن‌ آشكار خواهد ‌شد‌ ‌پس‌ ‌از‌ ‌آن‌ ترسيدم ‌كه‌ چنين علمى ‌به‌ دست بنى اميه افتد ‌و‌ ‌آن‌ ‌را‌ مكتوم دارند ‌و‌ ‌در‌ خزانه هاى خود براى خويش ذخيره كنند ‌پس‌ ‌آن‌ ‌را‌ بگير ‌و‌ مرا ‌از‌ انديشه ‌ى‌ ‌آن‌ آسوده ساز ‌و‌ منتظر باش ‌و‌ اين امانت ‌من‌ ‌در‌ نزد ‌تو‌ باشد ‌تا‌ چون خدا ‌در‌ كار ‌من‌ ‌و‌ اين قوم حكم خود ‌را‌ روان سازد اين صحيفه ‌را‌ بدو پسر عمم محمد ‌و‌ ابراهيم فرزندان عبدالله ‌بن‌ حسن ‌بن‌ حسن ‌بن‌ على (ع) برسانى زيرا ‌كه‌ ‌پس‌ ‌از‌ ‌من‌ ايشان ‌در‌ امر قيام ‌بر‌ عليه بنى اميه قائم مقام منند متوكل گفت ‌پس‌ ‌من‌ صحيفه ‌را‌ گرفتم ‌و‌ چون يحيى ‌بن‌ زيد شهيد ‌شد‌ ‌به‌ مدينه رفتم ‌و‌ حضرت امام جعفر صادق (ع) ‌را‌ ملاقات كردم ‌و‌ داستان يحيى ‌را‌ براى ‌آن‌ حضرت باز گفتم ‌پس‌ گريست ‌و‌ ‌بر‌ يحيى سخت اندوهگين ‌شد‌ ‌و‌ فرمود خدا عموزاده ‌ام‌ ‌را‌ رحمت كند ‌و‌ ‌به‌ پدران ‌و‌ نياكانش پيوسته سازد ‌به‌ خدا قسم ‌اى‌ متوكل ‌كه‌ مرا ‌از‌ دادن اين دعا ‌به‌ ‌او‌ بازنداشت مگر همان سبب ‌كه‌ يحيى ‌بر‌ صحيفه ‌ى‌ پدرش ‌از‌ ‌آن‌ ‌مى‌ ترسيد اكنون ‌آن‌ صحيفه كجاست گفتم اينك ‌آن‌ صحيفه است ‌پس‌ ‌آن‌ ‌را‌ گشود ‌و‌ فرمود ‌به‌ خدا اين ‌خط‌ عمويم زيد ‌و‌ دعاى جدم على ‌بن‌ الحسين (ع) است سپس ‌به‌ فرزندش فرمود برخيز ‌اى‌ اسماعيل ‌و‌ ‌آن‌ دعا ‌را‌ ‌كه‌ ‌تو‌ ‌را‌ ‌به‌ حفظ ‌و‌ نگهداريش امر كردم بياور ‌پس‌ اسماعيل برخاست ‌و‌ صحيفه ‌اى‌ ‌را‌ ‌كه‌ گوئى همان صحيفه بود ‌كه‌ يحيى ‌بن‌ زيد ‌به‌ ‌من‌ داده بود بيرون آورد ‌پس‌ حضرت (ع) ‌آن‌ ‌را‌ بوسيد ‌و‌ ‌بر‌ چشمهاى خود نهاد ‌و‌ فرمود اين ‌خط‌ پدرم ‌و‌ گفته ‌ى‌ جدم (ع) است ‌با‌ حضور ‌من‌ گفتم ‌اى‌ پسر پيغمبر خدا اگر رخصت فرمائى ‌آن‌ ‌را‌ ‌با‌ صحيفه ‌ى‌ زيد ‌و‌ يحيى مقابله كنم ‌پس‌ رخصت داد ‌و‌ فرمود ‌تو‌ ‌را‌ براى اين كار شايسته ديدم ‌پس‌ ‌من‌ ‌آن‌ ‌دو‌ ‌را‌ مقابله كردم ‌و‌ ديدم ‌كه‌ ‌هر‌ ‌دو‌ يكسان است ‌و‌ حتى ‌در‌ ‌يك‌ حرف ‌هم‌ اختلاف ندارند سپس ‌از‌ ‌آن‌ حضرت رخصت خواستم ‌كه‌ صحيفه ‌ى‌ يحيى ‌را‌ ‌بر‌ حسب وصيتش ‌به‌ پسران عبدالله ‌بن‌ حسن بدهم فرمود (ان الله يامركم ‌ان‌ تودوا الامانات الى اهلها) آرى ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ ايشان بده ‌پس‌ چون براى ديدن ‌آن‌ ‌دو‌ برخاستم فرمود بنشين سپس كسى ‌را‌ ‌به‌ احضار محمد ‌و‌ ابراهيم فرستاد ‌و‌ چون حاضر شدند فرمود اين ميراث پسر عمتان يحيى است ‌از‌ پدرش زيد ‌كه‌ شما ‌را‌ ‌به‌ جاى برادران خود ‌به‌ ‌آن‌ اختصاص داده ‌و‌ ‌ما‌ ‌در‌ خصوص ‌آن‌ ‌با‌ شما شرطى ‌مى‌ كنيم گفتند بگوى خداى ‌تو‌ ‌را‌ رحمت كند ‌كه‌ گفته ‌ى‌ ‌تو‌ پذيرفته است فرمود اين صحيفه ‌را‌ ‌از‌ مدينه بيرون مبريد گفتند چرا فرمود عموزاده ‌ى‌ شما درباره ‌ى‌ اين صحيفه ‌از‌ امرى بيم داشت ‌كه‌ ‌من‌ راجع ‌به‌ شما همانگونه بيم دارم گفتند ‌او‌ وقتى درباره ‌ى‌ صحيفه ترسيد ‌كه‌ دانست كشته ‌مى‌ شود فرمود شما نيز ايمن مباشيد زيرا ‌به‌ خدا قسم ‌من‌ ‌مى‌ دانم ‌كه‌ شما ‌به‌ زودى خروج خواهيد كرد همچنانكه ‌او‌ خروج كرد ‌و‌ ‌به‌ زودى كشته خواهيد ‌شد‌ همچنانكه ‌او‌ كشته ‌شد‌ ‌پس‌ ‌از‌ جاى برخاستند ‌در‌ حاليكه ‌مى‌ گفتند (لا حول ‌و‌ ‌لا‌ قوه الا بالله العلى العظيم) ‌پس‌ چون بيرون رفتند حضرت صادق (ع) فرمود ‌اى‌ متوكل آيا يحيى ‌با‌ ‌تو‌ گفت ‌كه‌ عمويم محمد ‌بن‌ على ‌و‌ پسرش جعفر مردم ‌را‌ ‌به‌ زندگى دعوت كردند ‌و‌ ‌ما‌ ايشان ‌را‌ ‌به‌ مرگ خوانديم گفتم آرى (اصلحك الله) عموزاده ‌ات‌ يحيى ‌با‌ ‌من‌ چنين گفت فرمود خدا يحيى ‌را‌ بيامرزد پدرم ‌از‌ پدرش ‌از‌ جدش ‌از‌ على (ع) حديث كرد ‌كه‌ رسول خدا (ص) ‌را‌ ‌در‌ حاليكه ‌بر‌ فراز منبر خواب سبكى دست داد ‌پس‌ ‌در‌ ‌آن‌ عالم چنين ديد ‌كه‌ مردمى چند مانند بوزينگان ‌به‌ منبرش برمى جهند ‌و‌ مردم ‌را‌ ‌به‌ قهقرى سير ‌مى‌ دهند ‌پس‌ رسول خدا (ص) ‌به‌ حال عادى برگشته بنشست ‌و‌ حزن ‌از‌ چهره ‌اش‌ پديدار بود ‌پس‌ جبرئيل (ع) اين آيه ‌را‌ براى ‌آن‌ حضرت آورد (و ‌ما‌ جعلنا الرويا التى اريناك الا فتنه للناس ‌و‌ الشجره الملعونه ‌فى‌ القرآن ‌و‌ نخوفهم فما يزيدهم الا طغيانا كبيرا) ‌و‌ مراد ‌از‌ شجره ملعونه بنى اميه اند پيغمبر فرمود ‌اى‌ جبرئيل آيا ايشان ‌در‌ عهد ‌و‌ زمان ‌من‌ خواهند بود گفت ‌نه‌ ولى آسياى اسلام ‌از‌ ابتداى هجرت ‌تو‌ ‌به‌ گردش آيد ‌و‌ ‌تا‌ ‌ده‌ سال همچنان ‌مى‌ گردد سپس ‌بر‌ ‌سر‌ سال ‌سى‌ ‌و‌ پنجم ‌از‌ هجرت ‌تو‌ ‌به‌ گردش ‌مى‌ افتد ‌و‌ ‌تا‌ پنج سال ‌به‌ ‌آن‌ حال ‌مى‌ ماند آنگاه ‌به‌ ناچار آسياى گمراهى ‌به‌ گردش خواهد آمد ‌كه‌ ‌بر‌ قطب خود قائم باشد ‌و‌ ‌پس‌ ‌از‌ ‌آن‌ سلطنت فراعنه خواهد بود حضرت صادق (ع) فرمود ‌و‌ خداى تعالى ‌در‌ اين باره وحى نازل كرد ‌كه‌ (همانا ‌كه‌ ‌ما‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌در‌ ‌شب‌ قدر فرو فرستاديم. ‌و‌ ‌چه‌ ‌مى‌ دانى ‌كه‌ ‌شب‌ قدر چيست. ‌شب‌ قدر بهتر ‌از‌ هزار ماهى است) ‌كه‌ خالى ‌از‌ ‌شب‌ قدر باشد ‌و‌ اين همان هزار ماهى است ‌كه‌ بنى اميه ‌در‌ ‌آن‌ سلطنت ‌مى‌ كنند آنگاه فرمود ‌پس‌ خداى عزوجل پيغمبرش (ع) ‌را‌ مطلع ساخت ‌كه‌ بنى اميه سلطنت اين امت ‌را‌ ‌به‌ دست ‌مى‌ گيرند ‌و‌ مدت پادشاهيشان برابر همين مدت است ‌پس‌ اگر كوهها ‌با‌ ايشان سركشى كند ايشان ‌بر‌ آنها بلندى گيرند ‌تا‌ ‌آن‌ زمان ‌كه‌ خداى تعالى ‌به‌ زوال پادشاهى ايشان فرمان دهد ‌و‌ بنى اميه ‌در‌ اين مدت دشمنى ‌و‌ كينه ‌ى‌ ‌ما‌ اهل بيت ‌را‌ شعار خود ‌مى‌ سازند خدا ‌از‌ آنچه ‌در‌ ايام بنى اميه ‌از‌ جانب ايشان ‌بر‌ اهل بيت محمد (ع) ‌و‌ دوستان ‌و‌ شيعيان ايشان ‌مى‌ رسد ‌به‌ پيغمبرش خبر داده آنگاه فرمود ‌و‌ خدا درباره ‌ى‌ بنى اميه وحى نازل كرد ‌كه‌ (الم ‌تر‌ الى الذين بدلوا نعمت الله كفرا ‌و‌ احلوا قومهم دار البوار جهنم يصلونها ‌و‌ بئس القرار) ‌و‌ نعمت خدا محمد (ص) ‌و‌ اهل بيت اويند ‌كه‌ دوستى ايشان ايمانى است ‌كه‌ ‌به‌ بهشت وارد ‌مى‌ سازد ‌و‌ دشمنى ايشان كفر ‌و‌ نفاقيست ‌كه‌ ‌به‌ جهنم درمى آورد ‌پس‌ رسول خدا (ص) اين راز ‌را‌ پنهانى ‌با‌ على ‌و‌ اهل بيت ‌او‌ ‌در‌ ميان نهاد. متوكل گفت ‌پس‌ ‌از‌ ‌آن‌ حضرت صادق (ع) فرمود احدى ‌از‌ اهل بيت ‌ما‌ ‌تا‌ روز قيام قائم ‌ما‌ براى رفع ستمى ‌يا‌ بپاداشتن حقى خروج نكرده ‌و‌ نخواهد كرد مگر آنكه طوفان بلائى ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌بن‌ بركند ‌و‌ موجب افزايش اندوه ‌ما‌ ‌و‌ شيعيان ‌ما‌ گردد متوكل گفت آنگاه حضرت صادق (ع) دعاهاى صحيفه ‌را‌ ‌به‌ ‌من‌ القاء فرمود ‌و‌ ‌آن‌ هفتاد ‌و‌ پنج باب بود ‌كه‌ ‌من‌ ‌به‌ ضبط يازده باب ‌آن‌ موفق نشدم ‌و‌ شصت ‌و‌ چند باب ‌آن‌ ‌را‌ حفظ كردم (تذكر) شيخ عبكرى سابق الذكر اين حديث ‌را‌ ‌از‌ ابوالفضل مذكور ‌به‌ سند ديگرى نيز ‌به‌ اين كيفيت نقل ‌مى‌ كند: حديث كرد ‌ما‌ ‌را‌ محمد ‌بن‌ حسن ‌بن‌ روزبه ابوبكر مداينى كاتب ساكن رحبه ‌در‌ خانه خودش گفت حديث كرد ‌ما‌ ‌را‌ محمد ‌بن‌ احمد ‌بن‌ مسلم مطهرى گفت حديث كرد مرا پدرم ‌از‌ عمير ‌بن‌ متوكل بلخى ‌از‌ پدرش متوكل ‌بن‌ هارون گفت يحيى ‌بن‌ زيد ‌بن‌ على (ع) ‌را‌ ملاقات كردم ‌آن‌ گاه حديث ‌را‌ ‌تا‌ روياى پيغمبر (صلى الله عليه ‌و‌ آله) ‌كه‌ حضرت صادق (عليه السلام) ‌از‌ پدرانش (ع) نقل كرد بيان ‌مى‌ كند ‌و‌ فهرست ابواب دعا ‌در‌ اين روايت چنين است
•    ستايش خداى عزوجل
•    درود ‌بر‌ محمد (ص) ‌و‌ ‌آل‌ ‌او‌
•    درود ‌بر‌ حمله ‌ى‌ عرش
•    طلب رحمت ‌بر‌ مصدقين پيغمبران
•    دعاى ‌آن‌ حضرت درباره ‌ى‌ خود ‌و‌ خاصان خود
•    دعاى ‌آن‌ حضرت هنگام صبح ‌و‌ شام
•    دعاى ‌آن‌ حضرت ‌در‌ مهمات
•    دعاى ‌آن‌ حضرت ‌در‌ پناه جستن ‌به‌ خدا
•    ‌در‌ اشتياق ‌به‌ آمرزش ‌از‌ خداى تعالى
•    ‌در‌ التجاى ‌به‌ خداى تعالى
•    ‌در‌ طلب فرجام نيك
•    ‌در‌ اعتراف ‌به‌ گناه
•    ‌در‌ طلب حوائج
•    ‌در‌ شكوه ‌ى‌ ‌از‌ ظالمان
•    ‌در‌ هنگام بيمارى
•    ‌در‌ طلب عفو ‌از‌ گناهها
•    ‌در‌ دفع ‌شر‌ شيطان
•    ‌در‌ طلب دفع بليات
•    ‌در‌ طلب باران
•    ‌در‌ طلب اخلاق ستوده
•    هنگامى ‌كه‌ ‌او‌ ‌را‌ غمگين ‌مى‌ ساخت
•    هنگام سختى
•    ‌در‌ طلب عافيت
•    دعاى درباره ‌ى‌ پدر ‌و‌ مادر
•    دعا درباره ‌ى‌ اولاد
•    دعا درباره ‌ى‌ همسايگان
•    درباره ‌ى‌ نگهبانان مرز
•    ‌در‌ اظهار ترس ‌از‌ خدا
•    هنگامى ‌كه‌ روزى ‌بر‌ ‌او‌ تنگ ‌مى‌ ‌شد‌
•    ‌در‌ طلب يارى ‌از‌ خدا ‌بر‌ اداء دين
•    ‌در‌ طلب توبه
•    دعاى ‌آن‌ حضرت ‌در‌ نماز ‌شب‌
•    دعاى ‌آن‌ حضرت ‌در‌ طلب خير
•    دعاى ‌آن‌ حضرت ‌در‌ طلب پرده پوشى ‌بر‌ مبتلايان ‌و‌ غيره
•    دعا ‌در‌ بيان رضاى ‌به‌ قضاى الهى
•    هنگام شنيدن بانگ رعد
•    ‌در‌ شكرگزارى ‌حق‌ تعالى
•    ‌در‌ عذرخواهى
•    ‌در‌ طلب عفو ‌از‌ گناهان ‌و‌ رحمت
•    دعا هنگام ياد كردن ‌از‌ مرگ
•    ‌در‌ طلب پوشيدن عيبها ‌و‌ محفوظ ماندن ‌از‌ آنها
•    دعاى ‌آن‌ حضرت هنگام ختم قرآن
•    هنگام نگاه كردن ‌به‌ ماه
•    هنگام فرا رسيدن ماه رمضان
•    ‌در‌ وداع ماه رمضان
•    ‌در‌ عيد فطر ‌و‌ جمعه
•    دعاى ‌آن‌ حضرت ‌در‌ روز عرفه
•    ‌در‌ عيد اضحى ‌و‌ جمعه
•    ‌در‌ دفع مكر دشمنان
•    هنگام ترس
•    ‌در‌ تضرع ‌و‌ زارى
•    ‌در‌ اصرار ‌بر‌ طلب رحمت
•    ‌در‌ مقام فروتنى ‌در‌ پيشگاه الهى
•    ‌در‌ طلب رفع غمها
‌و‌ بايد ‌در‌ نظر داشت ‌كه‌ عناوين سرلوحه ‌ى‌ دعاهاى صحيفه ‌با‌ اين فهرست اندكى تفاوت دارد ‌و‌ اين عناوين ‌از‌ لفظ روايت ابوعبدالله (الثقفى البلخى عن ابيه متوكل) حسنى است ‌كه‌ نام ‌و‌ روايتش ‌در‌ آغاز سند صحيفه ذكر ‌شد‌ ‌و‌ ‌در‌ اصل سند مجددا ‌در‌ نام رجال ‌آن‌ روايت ‌را‌ تكرار ‌مى‌ نمايد ‌و‌ ‌در‌ پايان سند ‌از‌ متوكل ‌بن‌ هارون نقل ‌مى‌ كند ‌كه‌ گفت: مولاى ‌من‌ حضرت صادق (ع) صحيفه ‌را‌ ‌بر‌ ‌من‌ املاء نمود ‌و‌ فرمود ‌كه‌ جدم على ‌بن‌ الحسين ‌آن‌ ‌را‌ ‌بر‌ پدرم محمد ‌بن‌ على (ع) املاء نمود.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

دعاى حضرت (ع) در روز عرفه
اسناد صحیفه سجادیه
دعاى حضرت هرگاه گرفتار مى شد یا كسى را به ...
دعاى حضرت علیه السلام در طلب رحمت بر پیغمبران ...
دعاى حضرت در طلب گشایش اندوهها
دعاى حضرت در تذلل به پیشگاه خداى عزوجل
دعاى حضرت، در مقام اصرار به طلب از خداى تعالى
دعاى حضرت در تضرع و زارى
دعاى حضرت، در مقام ترس از خدا
دعاى حضرت در دفع مكر دشمنان و رد فشار ایشان

بیشترین بازدید این مجموعه


 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^