فارسی
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 - الاثنين 11 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

كثرت عبادت

عالم جليل القدر سيّد بن طاووس در كتاب إستخارات مي نويسد:

زهري گويد:

با امام سجّاد عليه السلام   نزد عبدالملك مروان ر فتم وقتي عبدالملك اثر سجده را در پيشاني امام سجّاد عليه السلام   ديد در شگفت شده و آن را بزرگ شمرد و گفت:

اي ابامحمد! به راستي كه در عبادت كوشش مي كني؟حقيقتاً عنايت خداوند شامل حال توست تو پاره تن پيامبرخدا عليهم السلام هستي نسبت به آن حضرت نزديك ودرميان خاندان و معاصرانت داراي فضل بزرگي هستي . به راستي که علم،فضل،دين و پرهيزکاري که به تو عنايت شده به احدي همانند تو و پيش از تو جزنياكان پاكت عطا نشده است .

عبدالمك شروع به ستايش آن حضرت نمود و او را ثنا گفت

زهري گويد:امام سجّاد فرمود:

آنچه گفتي از فضل خداي سبحان و تأييد و توفيق اوست.

اي امير چگونه مي توان شكر نعمت هاي او را ادا نمود؟پيامبرخدا  آنقدر در نماز مي ايستاد تا آن كه قدمهايش ورم كرد چنان در روزه داري تشنه مي گشت كه آب دهان مباركش خشك مي شود گفتند:اي رسول خدا! مگرخداوند متعال وعده آمرزش به تو نداده و گناهان گذشته و آينده تو را نيامرزيده است!

پيامبرخدا عليهم السلام فرمود:آيا بنده شكر گزار نباشم!

(آنگاه امام سجاد عليه السلام   فرمود)

الحمدالله علي ما أبلي و أولي وله الحمد في الاخره و الاولي و الله لو تقطعت أعضائي وسالت مقلتاي علي صدري لن أقوم لله جل جلاله بشكر عشر العشير من نعمه واحده من جميع نعمه التي لايحصيها العادون و لايبلغ حد نعومه منها جميع حمدالحامدين.

سپاس خداي را برلطف و نعمتش،و او سزاروار سپاس و ستايش است در سرانجام و ابتداء سوگند به خدا ! اگر اعضاي بدنم قطعه قطعه شود و چشمانم از كثرت عبادت برروي سينه ام بيفتد هنوز سپاس يك دهم از يك نعمتش را درميان اين همه نعمتهايي كه شاكران از شمارش آن ناتوانند -بجاي نياورده ام و سپاس تمام سپاسگزاران حتي براي يكي از آن نعمت ها نارسااست.

نه سوگند به خدا! سعي و كوشش در شكرگزاري را رها نخواهم كرد تا خداوند مرا در اين حال بنگرد و ش و روز ودرپنهائي و آشكار چيزي مرا از شكر و سپاس و يادآوري نعمتهاي باري تعالي مشغول نخواهد كرد اگر خانواده ام حقي برمن نداشت و اگر مردم از خاصه و عامه حقوقي بر من نداشتند كه ناگزير بايد آن حقوق را در حد توان رعايت نمود همواره چشمانم را به سوي آسمان مي دوختم و دلم را در گرو خداي مهربان ميگذاشتم ودست از اين كار برنمي داشتم تا اين كه جانم را تسليم خداي رؤوف مي نمودم كه او از بهترين داوران است.

در اين هنگام اشك از ديدگان مبارك حضرتش جاري شد عبدالملك نيز گريه كرد وگفت:چقدرفاصله است ميان بنده اي كه درجست و جوي آخرت است و برآن مي كوشد وميان بنده اي كه از هر راهي كه باشد خواهان دنياست كه او ديگر در آخرت نصيبي ندارد.

آنگاه عبدالملك از نيازهاي امام سجاد عليه السلام   پرسيد و علت آمدنش را جويا شد و شفاعت آن حضرت را درباره كساني كه واسطه شده بود پذيرفت و از اموالش به حضرت صله داد.

0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

داستان شبی در حجر اسماعیل
هشام و فرزدق
قال الإمام زین العابدین (علیه السلام) :
پرتوى از سیره و سیماى امام زین العابدین(علیه ...
امام سجاد (علیه السلام) فرمودند:
سیمای سعید بن جبیر
آیا در واقعهء كربلا، امام چهارم(علیه السلام) حضور ...
صبر در اندیشه و سیره امام سجاد (علیه السلام)
نماز از دیدگاه امام سجاد
خطبه حضرت سجاد علیه السلام در مسجد شام

بیشترین بازدید این مجموعه

صبر در اندیشه و سیره امام سجاد (علیه السلام)
پرتوى از سیره و سیماى امام زین العابدین(علیه ...
داستان شبی در حجر اسماعیل
هشام و فرزدق
سیمای سعید بن جبیر
قال الإمام زین العابدین (علیه السلام) :
آیا در واقعهء كربلا، امام چهارم(علیه السلام) حضور ...
امام سجاد (علیه السلام) فرمودند:

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^