فارسی
پنجشنبه 28 تير 1403 - الخميس 10 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

علت و فلسفه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام چیست؟

از آن‌جا که انسان همیشه در حادثه‌ای مانند حادثه کربلا قرار دارد. باید مدام در زندگی خود از حادثه کربلا عبرت بگیرد و به دنبال طرفداری از لشکر کم تعداد سپاه حسینِ علیه‌السلام وجودِ خود باشد. برگزاری مراسم امام حسین علیه‌السلام الگوی دین را به انسان معرّفی می‌کند که از این حادثه تقابل حق و باطل پیروز بیرون آمد ولو آن که تمام هستی خود را در این راه نثار کرد.
علت و فلسفه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام چیست؟

از روزی که خشت کره زمین نهاده شد و هابیل و قابیل در آیینه حق و باطل حادثه آفریدند، تا کنون همیشه حق در برابر باطل نقش آفرینی می‌کند اما حادثه‌ای عظیم‌تر و با ارزش‌تر از حادثه کربلا روی نداده است. زنده نگاه داشتن حادثه عاشورا و مجالس عزاداری از این جهت مورد تأکید قرار گرفته است که:

الف: حضرت سیدالشّهداء علیه‌السلام در آن روز به تمام بشر ثابت کرد برای زنده نگه‌داشتن حق باید از مال و جان و هستی خود مایه گذاشت از این جهت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در روایتی فرمودند: 

اگر خطری و حادثه‌ای جانت را تهدید کرد از مال و ثروت خود برای حفظ جانت استفاده کن اما اگر خطری دینت را تهدید کرد از جانت مایه بگذار و دینت را حفظ کن[1].

از آن‌جا که انسان همیشه در حادثه‌ای مانند حادثه کربلا قرار دارد. باید مدام در زندگی خود از حادثه کربلا عبرت بگیرد و به دنبال طرفداری از لشکر کم تعداد سپاه حسینِ علیه‌السلام وجودِ خود باشد. برگزاری مراسم امام حسین علیه‌السلام الگوی دین را به انسان معرّفی می‌کند که از این حادثه تقابل حق و باطل پیروز بیرون آمد ولو آن که تمام هستی خود را در این راه نثار کرد.

ب: برگزاری مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام و اهلبیت علیهم‌السلام نشانه محبّت و دوستی آنان است و محبّ واقعی کسی است که شرط دوستی را به جا آورد و یکی از شرایط و لوازم دوستی همدردی و همدلی با دوستان در مواقع سوگ یا شادی آنان است. امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید:

 

شیعیان و پیروان ما در شادی و حزن ما شریکند[2].

 

ج: از آن جا که عزاداری باید از سر معرفت باشد فردی که با معرفت در مجالس عزاداری شرکت می‌کند با یادآوری فضایل و مناقب و آرمان‌های سیدالشهداء علیه‌السلام زمانی که از مراسم عزاداری خارج می‌شود به دنبال پیاده کردن اوصاف محبوب در وجود خویشتن است. از این رو باید گفت: انسان‌سازی یکی از مهم‌ترین فلسفه عزاداری سیدالشهداء است و از آن‌جا که جامعه نیز از افراد تشکیل می‌شود علّت دیگر برگزاری مجالس سوگواری اهلبیت علیهم‌السلام را می‌توان ساختن جامعه بر اساس الگوهای ارائه شده از سوی اسلام دانست.

د: مراسم عزاداری بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و کردار و اهداف سیدالشّهدا و اهلبیت علیهم‌السلام می‌باشد و دشمنان اسلام و اهلبیت علیهم‌السلام چون به این مسائل پی برده‌اند در پی کم‌رنگ کردن و بی‌محتوا کردن مجالس عزاداری برآمده‌اند تا به این وسیله بتوانند به اهداف استعماری خود دست پیدا کنند و این خود هوشیاری شیعیان را می‌طلبد.

ه: اگر به حادثه شهادت امام حسین علیه‌السلام به شکل محتوایی نگاه کنیم عزاداری بر آن حضرت در حقیقت زنده نگاه داشتن ارزش‌های والای انسانی و دست یافتن به عناصر انسان‌ساز و فرهنگ‌ساز مانند: عبادت، شجاعت، توکل، صبر، امر به معروف و نهی از منکر، شرافت مرگ سرخ بر زندگی ذلّت‌بار، پل بودن مرگ برای عبور از دنیا و رسیدن به بهشت برین، اعتراض به ظالمان زمان و حمایت از مظلومان جهان، ایثار، فداکاری، غیرت و مردانگی، دفاع از حریم دین، و به مانند شمع سوختن
و به جامعه نور بخشیدن است.

 


[1]  بحار الانوار : 44/287 باب 34 ، حدیث 26 « یفْرَحُونَ لِفَرَحِنا وَیحْزَنُونَ لِحُزْنِنا » . 

 
[2]  کامل الزیارات : 90 ، باب 28 . 

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شاگردان امام عسکری چه کسانی بودند؟
آیا تولد انسان مانند مرگش در اختیار خداست ؟
از نظر اسلام معیارهای اساسی برای انتخاب همسر ...
چه کسانی و چه زمانی  اجساد شهدای کربلا را دفن ...
براي پرهيز از غيبت در يك جمع چه بايد كرد؟
چه كار كنيم دچار افكار شيطاني نشويم و راه مقابله ...
چرا مرگ اینقدر تلخ و ترسناک است ؟
رجوع به کتاب تاریخ طبری برای حقایق صدر اسلام چقدر ...
چرا نام امامان در قرآن نیامده است؟
علت و فلسفه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین ...

بیشترین بازدید این مجموعه

چرا مرگ اینقدر تلخ و ترسناک است ؟
آیا تصاویری که از امام حسین و حضرت ابوالفضل می ...
چگونه اعتقاد به خداوند پیدا کنیم ؟
شاگردان امام عسکری چه کسانی بودند؟
آیا دعای (یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین ...
تفسیر حدیث «موتوا قبل ان تموتوا» چیست؟ قبل از ...
فرزندی که از یک زوج مسلمان متولد می شود، در درجه ...
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^