فارسی
چهارشنبه 07 شهريور 1403 - الاربعاء 21 صفر 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

در مورد شبهه آکل و مأکول توضیح دهید.

اگر فرض شود بدنی در اثر تبدیل و تحوّل مکرّر در جهان طبیعت به کلّی از بین رفته و جزو بدن‌های دیگر می‌گردد به گونه‌ای که هیچ جزیی از آن باقی نماند در این صورت شبهه آکل و مأکول صورت جدّی‌تری به خود می‌گیرد. امّا با این حال خداوند به اجزای بدن مأکول علم دارد و می‌تواند آن‌ها را از بدن‌های دیگر جدا کرده و با هم ترکیب نموده و بدن او را برگرداند.
 در مورد شبهه آکل و مأکول توضیح دهید.

در مقابل معاد جسمانی شبهاتی وارد شده که در واقع در برابر دلایلی که در مورد معاد جسمانی اقامه شده ارزش علمی ندارد؛ زیرا به تعبیر «شیخ الرئیس» در «شفا» صادق مصدّق یعنی پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله خبر از «معاد جسمانی» داده است و بر ما است که تصدیق کنیم. حتّی اگر به برهان ثابت نشود[1]. شبهه در مقابل کلام خداوند تعالی، جهل در مقابل علم است و در واقع نوعی ندانستن است نه شبهه.

یکی از این شبهه‌ها این است که: انسان وقتی مرد تبدیل به خاک می‌شود و خاک مبدّل به گیاه و گیاه مبدّل به نطفه و بالاخره انسان می‌شود و دوباره انسان می‌میرد و آن سیر را از سر می‌گیرد. بنابراین هرگاه بدن انسانی ـ مستقیم یا غیر مستقیم ـ طعمه انسان دیگری شود با قسمتی از اجزای بدن مأکول با بدن آکل (خورنده) ترکیب شده می‌گردد، در این صورت اجزای یاد شده در قیامت یا با بدن آکل می‌باشد و یا جزو بدن مأکول و هر دو فرض از دو نظر دارای اشکال است:

1 ـ یکی از دو بدن آکل و مأکول به طور کامل محشور نگردیده است. 

2 ـ اگر یکی از آن دو شایسته پاداش و دیگری مستحق کیفر باشد در کیفر و پاداش رعایت عدالت نخواهد شد.


در جواب می‌گوییم: پاداش و کیفر در حقیقت مربوط به روح است اگر بدنی معذّب می‌گردد از ناحیه روحی است که در آن است و اگر یک قسمت از بدن مؤمن جزو بدن کافر شود سرانجام این کافر است که معذّب می‌گردد نه مؤمن چون فرض این است که بدن دوّم به روح کافر تعلّق دارد نه بدن اوّل.

و در فرض مزبور تنها بخشی از اجزای بدن مأکول جزو بدن آکل می‌گردد نه تمام آن و ما دلیلی بر اتّحاد بدن اخروی با بدن دنیوی از همه جهات حتّی از جهت کمیت و حجم در دست نداریم. بنابراین زمانی که اجزا از بدن آکل خارج شود و به بدن صاحب اصلی بازگردد؛ بدن دوّم ناقص نخواهد شد بلکه کوچک می‌شود و این بدن کوچک تمام صفات شخص دوّم را بدون کم و کاستی دربردارد و به هنگام رستاخیز همچون فرزندی که کوچک است و سپس بزرگ می‌شود پرورش می‌یابد و به صورت انسان کاملی محشور می‌گردد و این نوع تکامل و پرورش به هنگام رستاخیز هیچ گونه اشکال عقلی و نقلی ندارد. 

آری، اگر فرض شود بدنی در اثر تبدیل و تحوّل مکرّر در جهان طبیعت به کلّی از بین رفته و جزو بدن‌های دیگر می‌گردد به گونه‌ای که هیچ جزیی از آن باقی نماند در این صورت شبهه آکل و مأکول صورت جدّی‌تری به خود می‌گیرد. امّا با این حال خداوند به اجزای بدن مأکول علم دارد و می‌تواند آن‌ها را از بدن‌های دیگر جدا کرده و با هم ترکیب نموده و بدن او را برگرداند، خداوند متعال به این توانایی اشاره می‌کند و می‌فرماید:

 


«أَوَ لَیسَ الَّذِی خَلَقَ السَّمواتِ وَالْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَی أَن یخْلُقَ مِثْلَهُم بَلَی وَهُوَ الْخَلاَّقُ الْعَلِیمُ»[2].

آیا کسی که آسمان‌ها و زمین را آفریده است، قدرت ندارد که [پس از مرگشان] همانند آنان را بیافریند؟ چرا قدرت دارد؛ زیرا اوست که آفریننده بسیار داناست.

 


[1]  یس 36 : 81 .

 
[2]  بقره 2 : 28 ؛ غافر (40) : 11 .

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

جبر و اختیار چیست ؟
فرق بین ایمان و علم چیست؟
آیا زن در اسلام نسبت به سایر ادیان پیشرفتی داشه ...
چرا سوره «الرحمن» را عروس قرآن می‌گویند؟
راه ترک گناه چیست؟
آیا امام زمان ازدواج کرده و دارای اولاد ...
انسان چگونه مي تواند به خواست هاي خود برسد؟
برای کنترل غضب و خشم چه راهکاری وجود دارد؟
 عالم زر چیست؟
نقش دعا در زندگی دنیوی انسان چیست ؟

بیشترین بازدید این مجموعه

راه مبارزه با ریا چیست ؟
مکاشفه چیست ؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
با شکستن مکرر توبه چه كنم؟
چگونه صله رحم باعث افزایش عمر می‌شود؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
آیا سحر و جادو واقعیت دارد؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^