فارسی
سه شنبه 28 فروردين 1403 - الثلاثاء 6 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 5
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 17 ارديبهشت 1402 ساعت 09:42 صبح

استاد انصاریان در حرم حضرت معصومه(س) مطرح کرد:

ایمان ضعیف و ناقص، انسان را به کمال نمی‌رساند

استاد انصاریان در اشاره به فرازهایی از آیه ۱۷۷ سوره بقره، با بیان این‌که ایمان واقعی مرکب از پنج حقیقت باور به خدا، روز قیامت، فرشتگان، کتاب آسمانی و پیامبران است، اظهار داشت: اگر انسان درباره عالم و خودش اندیشه کند به این نتیجه می‌رسد که جهان و انسان پدیدآورنده دارد و این حکم عقلی است.
ایمان ضعیف و ناقص، انسان را به کمال نمی‌رساند

استاد حسین انصاریان، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به روایت « يَا عَلِيُّ سَبْعَةٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ فَقَدِ اِسْتَكْمَلَ حَقِيقَةَ اَلْإِيمَانِ وَ أَبْوَابُ اَلْجَنَّةِ مُفَتَّحَةٌ …»، با بیان این‌که این حدیث از روایات بسیار مهم پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله است که گوینده رسول‌الله و شنوده و مستمع آن امیر المومنین علی علیه السلام است، اظهار داشت: پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله این هفت ویژگی، را به همه زنان و مردان امت در گستره تاریخی و تا روز قیامت فرمودند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این‌که اگر هفت حقیقت مدنظر حضرت در این حدیث در وجود کسی طلوع کند، با طلوع این هفت حقیقت، واقعیت ایمان او کامل خواهد شد، اظهار داشت: ایمان ضعیف و ناقص قدرت رشد انسان را نداشته، آدمی را به کمال نمی‌رساند.

وی در اشاره به فرازهایی از آیه ۱۷۷ سوره بقره، با بیان این‌که ایمان واقعی مرکب از پنج حقیقت باور به خدا، روز قیامت، فرشتگان، کتاب آسمانی و پیامبران است، اظهار داشت: اگر انسان درباره عالم و خودش اندیشه کند به این نتیجه می‌رسد که جهان و انسان پدیدآورنده دارد و این حکم عقلی است.

استاد انصاریان ضمن تبیین بطلان اندیشه کسانی که می‌گویند جهان خودبه‌خود به وجود آمده است، اظهار داشت: این‌که می‌گویند جهان خودبه‌خود به وجود آمده دروغ است؛ حتی معنی این خودبه‌خود هم دروغ است؛ یعنی این‌که عالم بوده و خودیتی داشته و بعد خودش را به وجود آورده است، اگر عالم بوده که نیاز نداشته خودش را به وجود آورده باشد.

وی با تأکید بر این‌که تمام جهان درحرکت است و این حرکت‌ها از ذره‌ترین موجودات تا بزرگ‌ترین آن در هستی محرک دارد، اظهار داشت: باکمی اندیشه و تأمل در نظام هستی خدا را می‌توان پیدا نمود، مطالعه آیات و روایات در فهم عمیق صفات و اوصاف وجود نازنین حضرت حق بسیار مهم و ضروری است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به فرازهایی از دعای کمیل « اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ ءٍ وَ بِقُوَّتِكَ الَّتِي قَهَرْتَ بِهَا كُلَّ شَيْ ءٍ وَ خَضَعَ لَهَا كُلُّ شَيْ ءٍ وَ ذَلَّ لَهَا كُلُّ شَيْ ءٍ وَ بِجَبَرُوتِكَ الَّتِي غَلَبْتَ بِهَا كُلَّ شَيْ ءٍ وَ بِعِزَّتِكَ الَّتِي لاَ يَقُومُ لَهَا شَيْ ءٌ ….» اشاره نمود و تصریح کرد: کمال ایمان به این است که انسان وجود مقدس ذات اقدس الهی را به کیفیتی که قران و روایات بدان اشاره می‌کنند، بشناسد.

وی با بیان این‌که تجلی ایمان به خدا در وجود انسان نیازمند حافظ و مربی است، خاطرنشان ساخت: ایمان باید خورشیدوار نور افشانی نموده؛ چشم، گوش، دست، زبان، شکم، شهوت و قدم ما را از انحراف حفظ کند.

استاد انصاریان بر اهمیت توجه به آیاتی که درباره مؤمن نازل‌شده، تصریح نمود و خاطرنشان ساخت: پروردگار عالم درآیات متعدد قرآن کریم، حال، اخلاق و روش انسان مؤمن و نیز عظمت و حرکت‌های ایشان را تبیین و همه را محصول ایمان کامل ذکر می‌کنند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه تبیین فرازهایی از آیه ۱۷۷ سوره بقره «وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ» با تأکید بر این‌که مؤمن فقط به ایمان به خدا اکتفا نمی‌کند و به آخرت هم یقین دارد، اظهار داشت: مؤمن می‌داند، دنیا ظرف کوچکی است که نه جای پاداش خوبان و نه جای جریمه بدان است؛ جزای واقعی ندیدن بدکاران و پاداش ندیدن خوبان فریاد می‌زند که آخرت وجود دارد.

وی ایمان بر ملائکه را از دیگر ابعاد تجلی ایمان واقعی توصیف و ضمن اشاره به آیات ۱۰ تا ۱۲ سوره انفطار، خاطرنشان ساخت: ایمان به انبیا به‌عنوان معلمان انتخاب‌شده ذات اقدس الهی برای هدایت انسان و رهنمون سازی آدمی به رحمت‌الله، مقام قرب و مقام لقاء و جنت الهی بسیار مهم بوده، ایمان به قران کریم نیز از مؤلفه‌های رسیدن انسان به ایمان واقعی است.

استاد انصاریان در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبیین ادامه حدیث پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله «مَنْ أَحْسَنَ وُضُوءَهُ وَ أَحْسَنَ صَلاَتَهُ وَ أَدَّى زَكَاةَ مَالِهِ وَ كَفَّ غَضَبَهُ وَ سَجَنَ لِسَانَهُ وَ اِسْتَغْفَرَ لِذَنْبِهِ وَ أَدَّى اَلنَّصِيحَةَ لِأَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّهِ»، تصریح کرد: اگر کسی این هفت واقعیت؛ وضو را كامل بگيرد، نمازش را نيكو بخواند، زكات مالش را بدهد، خشمش را نگه دارد، زبانش را حفظ‍‌ كند، براى گناهش آمرزش طلبد و براى خاندان پيغمبرش حق نصيحت بجاى آورد و آن‌ها را در وجود خود ظهور دهد، واقعیت ایمان او کامل شده، همه راه‌ها و درهای بهشت به روی او باز خواهد شد.

0
100% (نفر 5)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

مسكو؛ ميزبان نشست شورای آموزش اسلامی روسيه
ادامه نسل‏کشی شیعیان در پاکستان
ابراز نگراني وزير دادگستري آلمان درباره افزايش ...
تجليل از آيسسكو در خدمت‌رسانی به علم و فرهنگ ...
توقف پخش شبکه ماهواره ای ثقلین توسط "نیل ست"
برگزاری همايش «پايتخت‌ها و شهرهای اسلامی» در مكه
ادعــای سرپــوش گذاشتــن بر انفــجاری در مــرقد ...
استاد انصاریان: نگاه به نامحرم نوعی زنای تصویری ...
تعطیلی عقل انسان را به سوی دوزخ می‌برد
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^