فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 6
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 5 مرداد 1402 ساعت 1:47 بعد از ظهر

استاد انصاریان در شب تاسوعای حسینی مطرح کرد:

واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد

استاد انصاریان با اشاره به اینکه واجبات الهی برای ما رحمت، مغفرت در آخرت و آبرو در دنیا به ارمغان می‌آورد، تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید محبت افرادی که اهل ایمان و عمل هستند را در دل دیگر بندگان می‌ریزم.
واجبات و محرمات ریشه  در عشق خدا به بندگان دارد

به گزارش روابط عمومی موسسه دارالعرفان، استاد حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد حوزه علمیه، در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی در امامزاده صالح(ع) تجریش با بیان اینکه تمامی واجبات و محرمات در اسلام ریشه در عشق و محبت پروردگار به بندگان دارد، اظهار داشت: مجموعه مسائل اسلام که دینی آسان و قابل عمل برای هر فردی است از دو موضوع انتخاب و حذف سرچشمه می‌گیرد. انتخاب مسائلِ مستدلِ اعتقادی، اخلاقی و عملی و حذف آنچه که تناسب با فکر و قلب و روح انسان ندارد و خسارت‌بار است و تمامی این مسائل در قرآن و روایات مطرح شده است. 

 

وی ادامه داد: خدا، دین، حرام‌ها و حلال‌ها عشق محض بوده و شما بندگان هم برای پروردگار عشق محض هستید. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید من برای اینکه محبتم را خرج کنم، آدم را آفریدم و احکامی همچون انفاق و سایر احکام اسلامی به دلیل عشق خدا به بندگان است. طبق آنچه در روایات آمده اگر درآمدهای هرکس، کفاف هزینه‌های زندگی‌اش را نمی‌دهد و تحت فشار قرار دارد، فقیر محسوب می‌شود و به آن فرد باید کمک کرد، تفاوتی هم ندارد که آن فرد چه شغلی دارد، می‌تواند کارمند، کاسب، معلم و یا هرکس دیگری باشد. این قانون اسلام به معنای دگردوستی است یعنی سفره را تنها برای خودت پهن نکن.

 

این مفسر قرآن کریم افزود: عالم بزرگی را می شناختم که در سن 99 سالگی درگذشت، روزی به خانه‌ای دعوت شد. هنگام شام، نان و ماست خورد و کباب‌ها را در ظرفی ریخت و با خود برد. از او پرسیدند چرا این کار را انجام می‌دهید؟! گفت من نیمه‌های شب که به زیارت می‌روم، در مسیر فقرا و معتادانی را می‌بینم و این غذا را به آنها می‌دهم. امروزه هم در تهران افرادی هستند که نیمه‌های شب و بدون اینکه کسی خبردار شود، به معتادان و کارتن‌خواب‌ها غذای گرم می‌دهند. کارتن خواب‌ها و معتادان هم انسان هستند و اسلام به ما دستور داده است که آنها را سرزنش نکنید و شخصیت آنان را نکوبید. در قرآن آمده است که با تمام مردم خوب حرف بزنید و زبانتان را آلوده به سرزنش و گناه نکنید.

 

استاد انصاریان با اشاره به اینکه واجبات الهی برای ما رحمت، مغفرت در آخرت و آبرو در دنیا به ارمغان می‌آورد، تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید محبت افرادی که اهل ایمان و عمل هستند را در دل دیگر بندگان می‌ریزم. در دعای کمیل نیز آمده چه بسیار ستایش‌هایی که تو بین مردم و قوم و خویشان پخش کردی و من شایسته‌ی آنها نبودم و آنقدر به من آبرو دادی که مردم از گناهانی که بین من و تو گذشته است، خبر ندارند.

 

وی گفت: پیغمبر اکرم (ص) می‌فرمایند بر امت من واجب است که حق چهار نفر را رعایت کنند. اول اینکه لازم و واجب است که به توبه‌کنندگان محبت کنند. دوم اینکه بر امت من واجب است به هر ناتوانی رحم و محبت کنند. سوم اینکه واجب است به نیکوکارانی که در حال ساخت مدرسه، بیمارستان، مسجد، دانشگاه و ... هستند کمک کنید و چهارم اینکه واجب است تا برای گنهکارانی که از استغفار، غافل هستند، طلب آمرزش کنید. سالها قبل به سفر تبلیغی در لندن می‌رفتم، موعد نماز فرا رسید و من تنها کسی بودم که در آن هواپیما نماز خواندم. پس از رسیدن به مقصد خانم بی‌حجابی نزد من آمد و با گریه گفت مشکلاتی در زندگی دارم اما خجالت می‌کشم که از خدا مسئله‌ای را درخواست کنم، آیا شما برای من دعا می کنید؟! من گفتم حتما دعا می‌کنم.

 

استاد انصاریان خاطرنشان کرد: در روایتی آمده کارنامه بنده‌ای در روز قیامت جهنمی است. وقتی به سمت جهنم در حال حرکت است میلیون‌ها نفر فریاد می‌زنند که او را به جهنم نبرید چرا که به گردن ما حق دارد. می‌پرسند این فرد چه حقی بر گردن شما دارد که پاسخ می‌دهند او طبق عادت همیشگی خود دعا می‌کرده که "خداوندا! زنان و مردان مومن و مسلمان را بیامرز" و ما با دعاهای این فرد بخشیده شده‌ایم، سپس پروردگار می‌فرماید او را به بهشت ببرید.

0
100% (نفر 6)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

ویران کردن مسجد مسلمانان توسط صهیونیستها
هلاكت 2 بمب گذار انتحاري سعودي در عراق
گزارش تصويري/ تحصن زنان در انگلستان در محكوميت ...
اگر نمی‌توانید به زیارت امام حسین(عليه السلام) ...
وضعیت شیعیان در گرجستان/ بمناسبت سفر استاد ...
گزارش تصویری/ جشن هفته وحدت در موسسه امام ...
درهای مسجد لاله به روی مسلمانان سیبری گشوده شد + ...
پیام تسلیت حضرت استاد انصاریان به مناسبت درگذشت ...
استاد انصاریان: انسان گوهر گران‌بهای دریای خلقت/ ...
با توجه به عدم برگزاری مراسمات معنوی در مساجد و ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^