فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 3
67% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 23 آذر 1402 ساعت 10:34 صبح

استاد انصاریان در شب دهم عزاداری ایام فاطمیه مطرح کرد:

مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

این استاد حوزه علمیه گفت: یکی از ویژگی‌های مومنان این است که نسبت به همدیگر مهر و محبت داشته و دل‌های آنان نسبت به همدیگر از کینه، بخل، حسد و سایر رذائل اخلاقی خالی است. محبت مومنان نسبت به یکدیگر در زیر مجموعه محبت مومن به خدا قرار می‌گیرد چرا که عشق مومن به خدا فوق همه عشق‌های قلبی و دنیوی است.
مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

به گزارش روابط عمومی موسسه دارالعرفان، استاد حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد حوزه علمیه، در مراسم دهه سوم جمادی‌الاول در حسینیه همدانی‌ها با بیان اینکه ایمان حقیقتی است که در وجود انسان قابل رشد و یا نابودی است، اظهار داشت: یک دولت ظالم و غاصب، سخت‌ترین مشکلات را برای ابوذر پدید آورد تا این صحابه باعظمت پیامبر(ص) را نابود کند و در نهایت هم او را به بیابان بی‌آب و علف ربذه تبعید کرد. ابوذر در ساعات پایانی عمر خود به دخترش گفت برو در این بیابان بگرد و اگر چیز قابل خوردنی پیدا کردی برای من بیاور تا بخورم چرا که از فرط گرسنگی و تشنگی به این حال و روز افتاده‌ام. دخترش به او گفت هیچ چیزی در این بیابان پیدا نمی‌شود. ابوذر در پاسخ گفت وعده‌ای که پیامبر(ص) به من داده بود، صادق بود چراکه او گفته بود من در تنهایی و در کمال سختی از دنیا خواهم رفت. با وجود تمام این مشکلات نه تنها از ایمان ابوذر کاسته نشد بلکه به مرتبه آن نیز افزوده شد.

 

وی ادامه داد: خداوند در خصوص ایمان اصحاب کهف می‌فرماید وقتی آنها حق را یافتند و به باور قلبی رسیدند، با توجه به لیاقتی که داشتند، من به قلب و ایمان آنها توجه کرده و با دست و رحمت خودم، بر ایمان آنها افزودم. این ایمان اضافه وقتی در وجود کسی ظهور پیدا کند،  باعث می‌شود تا تمام شئون زندگی آن فرد -مانند ارتباط با خانواده، کسب و کار، فعالیت‌های اجتماعی و...- به رضایت پروردگار پیوند زده شود. من در طول عمر خود، چنین انسان‌هایی را دیده‌ام و جالب توجه است که آنها همیشه خود را انسان‌هایی معمولی نشان می‌دادند و از درون خود دم نمی‌زدند.

 

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه در سوره توبه شش ویژگی برای مومنان ذکر شده است، تصریح کرد: امام صادق(ع) در همین خصوص می‌فرمایند اگر این ویژگی‌ها در شما وجود دارد، خدا را شکر کنید و اگر این ویژگی‌ها را ندارید، دلسرد نشوید و تلاش کنید تا جای خالی این حقایق در وجودتان پر شود.

 

استاد انصاریان گفت: یکی از ویژگی‌های مومنان این است که نسبت به همدیگر مهر و محبت داشته و دل‌های آنان نسبت به همدیگر از کینه، بخل، حسد و سایر رذائل اخلاقی خالی است. محبت مومنان نسبت به یکدیگر در زیر مجموعه محبت مومن به خدا قرار می‌گیرد چرا که عشق مومن به خدا فوق همه عشق‌های قلبی و دنیوی است. روزی فردی شیعه وارد اتاق امام کاظم(ع) شد، یکی از یاران امام با دیدن آن فرد شیعه، تبسمی کرد. امام فرمود آیا او را دوست داری؟ آن فرد پاسخ داد من او را دوست دارم چون از شیعیان و دوست‌داران شماست و علاقه‌ام به این فرد در ذیل محبت من به شما قرار می‌گیرد.

 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: مرحوم عراقی می‌فرماید شعیب سه بار از گریه زیاد کور شد، هر سه بار خداوند بینایی را به او برگرداند و بار آخر از او پرسید که چرا انقدر گریه می‌کنی؟ اگر برای بهشت است که من آن را برای تو رقم زده‌ام و اگر از ترس عذاب آخرت است که من تو را به دوزخ نخواهم برد، شعیب گفت گریه من بخاطر بهشت و جهنم نیست، من عاشق هستم و از عشق توست که گریه می‌کنم.

 

استاد انصاریان با اشاره به موضوع امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی های مومن این است که عاشقانه، فروتنانه و با محبت، مردم را به نیکی دعوت می‌کند چرا که عاشق و دلسوز مردم است و نمی‌خواهد تا آنان ضرر کنند. مومنان بر اساس همین محبت مردم را به نیکی دعوت می‌کنند نه با زور و تهدید و تازیانه؛ آنها وقتی از زشتی دیگران خبردار می‌شوند، با مهر و محبتِ تمام، خسارات زشتی را توضیح می‌دهند به گونه‌ای که طرف تسلیم می‌شود و آن را ادامه نمی‌دهد و این نحوه امر به معروف و نهی از منکر تا زمانی که زنده‌اند ادامه دارد.

 

وی با برشمردن سایر ویژگی‌های مومنان، اظهار داشت: مومنان تا لحظه مرگ با نماز همراه هستند، به نیازمندان کمک کرده و زکات را پرداخت می‌کنند و غرق در اطاعت و فرمانبرداری از خدا و پیغمبر(ص) هستند. پروردگار در پایان آیه می‌فرمایند که قطعا این افراد را در رحمت خود غرق خواهم کرد.

  • محبت
  • امر به معروف و نهی از منکر
  • ویژگی های مومنان
  • 0
    67% (نفر 3)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    آمادگی نیروهای دولت یمن برای حمله به شیعیان یمن
    برگزاری روز جهانی حجاب در پاکستان
    راه‌اندازی شبكه اسلامی «پيس تی‌وی» به زبان عربی
    همزمان با سالروز تخریب بقیع؛ تخریب بزرگترین حرم ...
    تجمع علمای مسلمین لبنان: توهین به مقدسات مسیحیت ...
    جنایات داعش در تخریب مراقد پیامبران؛ یادآور ...
    بنا بر اعلام وزارت امور خارجه عراق؛ صدور ویزای ...
    گزارش تصویری / سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    استاد انصاریان: تجلی تمام ارزش‌ها و کمالات در ...
    استاد انصاریان: صفتی از پیامبر(ص) که روحانیون ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^