فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 7
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 17 بهمن 1402 ساعت 2:28 بعد از ظهر

استاد انصاریان در دیدار با جمعی از مسلمانان آفریقایی بیان کرد:

در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست

این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: ریشه عرفان تشیع در وجود مبارک رسول خدا(ص) و اهل‌بیت(ع) می‌باشد و این علوم از حضرت محمد(ص) به دوازده امام معصوم شیعیان انتقال پیدا کرده است.
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست

به گزارش روابط عمومی موسسه دارالعرفان، جمعی از شیوخ و بزرگان دینی کشور گینه بیسائو با حضور در موسسه دارالعرفان با استاد حسین انصاریان دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

استاد حسین انصاریان ضمن خوش‌آمدگویی و ابراز خرسندی از دیدار با مسلمان این کشور آفریقایی، اظهار داشت: همواره در طول 50 سال گذشته علاقمند بودم تا با مردم و بزرگان دینی کشورهای خارجی دیدار و گفت‌وگو داشته باشم که خوشبختانه این امر تا حد زیادی حاصل شده و ان شاالله ادامه خواهد یافت.

 

وی در ادامه به بیان اینکه، عرفان اهل‌بیت(ع) عرفانی خالص و برگرفته شده از علوم پیامبراسلام(ص) می‌باشد، تصریح کرد: ریشه عرفان تشیع در وجود مبارک رسول خدا(ص) و اهل‌بیت(ع) می‌باشد و این علوم از حضرت محمد(ص) به دوازده امام معصوم شیعیان انتقال پیدا کرده است. من در 15 جلد کتاب، این عرفان اصیل دینی را تبیین کرده‌ام که تاکنون به زبان‌های فارسی و عربی چاپ شده است.

 

استاد انصاریان با تاکید بر اینکه عرفان اهل‌بیت(ع) با عرفان هند، ایران قدیم و یونان باستان کاملا متفاوت است، بیان کرد: عرفان اهل‌‌بیت(ع) بر پایه پاکی درون از رذائل اخلاقی همچون کبر، حسد و بخل استوار است تا حجابی بین خدا و بندگان باقی نماند. در قدم بعدی، پروردگار، انسان را به عبادت خالص بر مبنای قرآن، روایات و سیره 14 معصوم(ع) دعوت می‌کند تا بندگان، به اخلاق خدا آراسته شوند.

 

این مفسر قرآن کریم به تبیین معنای زهد در عرفان اهل بیت(ع) پرداخت و افزود: زهد در عرفان اهل‌بیت(ع) به معنای کناره‌گیری از نعمات خداوند نیست. طبق آیات و روایات، بیکاری و تنبلی به شدت نهی شده و اینکه خرج انسان توسط فردی دیگری داده شود، عملی ناپسند تلقی می‌شود. امام علی(ع) می‌فرماید زهد ثروتی است که بار منفی ندارد یعنی انسان زاهد به دنبال اعمال حرام نمی رود اما از نعمات الهی نیز استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که بالاترین زاهدان دنیا، انبیاء(ع) بودند به عنوان نمونه ذوالقرنین، سدساز بود، حضرت داوود، زره‌سازی می‌کرد، حضرت ابراهیم به دامداری مشغول بود و پیامبر اسلام(ص) نیز تجارت می‌کردند. امیرالمومنین(ع) یک زاهد بی‌نظیر بود اما طبق روایات در زمان حیات خود صد هزار درخت خرما کاشت و آن را وقف نیازمندان کرد.

 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در عرفان اهل‌‌بیت(ع) و بر اساس آیات قرآن مجید، به تمام مسلمانان دستور داده شده تا نیکی کنید اما نکته قابل توجه اینجاست که نیکی کردن در اسلام، به نژاد، مذهب و جغرافیای خاصی اختصاص پیدا نمی‌کند بلکه طبق تعالیم اهل‌بیت(ع)، به تمام انسان‌ها با هرنژاد و دینی باید نیکی کرد. امیرالمومنین(ع) در نامه خود به مالک اشتر می‌فرمایند که مردم یا مانند تو آفریده شده و انسان و هم‌نوع تو هستند و یا هم‌دین تو بوده و برادر دینی تو محسوب می‌شوند و در هر دو صورت واجب است تا به هر دو دسته نیکی کنی.

 

استاد حسین انصاریان با بیان اینکه در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست، اظهار داشت: عرب و عجم و سفید و سیاه در اسلام نسبت به یکدیگر برتری ندارند و همه ما فرزندان آدم و حوا هستیم بنابراین هر کس موضوع برتری نژادی را مطرح و به آن افتخار کند، عملی شیطانی مرتکب شده است و بر اساس همین اصل دینی من اکنون حس می‌کنم با عزیزترین افراد خانواده‌ام ملاقات کرده‌ام.

0
100% (نفر 7)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

محدودیت مساجد در جمهوری آذربایجان
نشست «رستگاری در اسلام و بودا» در اصفهان برگزار ...
همايش غدير خم و شايسته ترين انتخاب در سيرالئون ...
ماجرای خواندن صیغه عقد از سوی استاد حسن انصاریان ...
مراسم بزرگداشت شهدای عاشورا در تریئست ایتالیا
بهترین اعمال در روز عید غدیر خم، از عقد اخوت تا ...
همايش نقش شهرداري ها در اقتصاد مقاومتي با حضور ...
قابل توجه علاقمندان سخنرانی های حضرت استاد ...
استاد انصاریان: قناعت در خواسته ها را پیش بگیرید ...
انسان‌ها چگونه به نابودی کشیده می‌شوند؟ پاسخ ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^