به گزارش شیعه آنلاین، ورود عروسکها و باربیهای محجبه به بازار جدید نیست. عروسکهایی که گریه کنند، فریاد بزنند و صحبت کنند، جدید نیستند. اما اخیرا یک شرکت بازرگانی، از ترکیه عروسکهایی مخصوص بچههای مسلمان وارد بازار کرده است. آنها روسری به سر دارند و آیات قرآن میخوانند.
منابع خبری آلمان پس از اعلام این خبر نوشتند: «لا اله الا الله محمد رسول الله. هیچ خدایی به غیر از الله وجود ندارد و حضرت محمد پیامبر اوست. السلام علیکم. اسم من آمنه است و من یک مسلمان هستم.» این عباراتی است که این عروسک باربی آن را بر زبان جاری میکند.
آمنه چشمان بزرگ و قهوهای روشن، و گونههایی صورتی رنگ دارد. لبخندی ملیح هم بر لبانش نقش بسته است. یک روسری بنفشرنگ گل گلی هم موهای مشکیاش را میپوشاند. او یک عروسک ۲۵ سانتی است. وقتی که آدم به کف دستش میزند یا پاهایش را فشار میدهد، آیههای کوتاه از قرآن میخواند: "اعوذو بالله من الشيطان الرجيم. یعنی: پناه میبرم به خدا از دست شیطان رانده شده."
هدف اصلی این نیست که بچهها فقط با آمنه بازی کنند، بلکه قرار است که این عروسک به آنها کمک کند تا آیهها را حفظ کنند. آمنه حتی معانی آن آیات و دعاها را نیز میگوید - اما به زبان انگلیسی. در اصل این عروسک برای بازار کشور انگلیس ساخته شده بود، اما در حال حاضر در آلمان نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در همین راستا «حسن موسلان» فروشندهی یک مغازهی کالای ترکی در نزدیکی شهر کلن است. او میگوید که تقاضای این عروسکها بسیار بالاست و او دائما در حال دوباره سفارش دادن است. حسن میگوید: از این طریق میتوان بچهها را بسیار آسان با اسلام آشنا کرد. در زمان کودکی من، چنین چیزی وجود نداشت. من باید قرآن را یاد میگرفتم، اما توضیح زیادی دربارهاش به من داده نمیشد. فکر میکنم که این نوع یادگیریی به بچههای ما کمک میکند و اسلام را برایشان جذاب خواهد کرد به این امید که آنها مسلمانان خوبی شوند». در مهد کودکی در نزدیکی این مغازه برخی از والدین با حسن هم نظر هستند، مخصوصا والدین مسلمان. به نظر آنان ساخت این عروسک ایدهی خوبی بوده است. پدری میگوید: به نظر من این مسئله ایرادی ندارد. آدم باید بداند که از کجا میآید و اگر عروسکی دراین شناخت انسان سهیم باشد، چرا که نه!
اما برخی از والدین، مخصوصا آنهایی که مسلمان نیستند، از آمنه چندان استقبال نمیکنند. به عقیدهی آنان، مذهب یک مسئلهی شخصی است و نباید در مهد کودک مطرح شود، زیرا روی بچهها تاثیر میگذارد. مادری میگوید: درسنین پایین بچهها پذیرایی بیشتری دارند و به همین خاطر باید به فروش چنین عروسکهایی انتقادی نگریست. از سوی دیگر «میشائل کیفر» اسلام شناس از شهر دوسلدورف، اعتقاد به تاثیر بد این عروسک روی بچهها ندارد: ممکن است که استفاده از این عروسک به یک دیالوگ کودکانهی مذهبی تبدیل شود. اگر معلم کودکستان راجع به آن عروسک و ادیان مختلفی که بچهها در کودکستان دارند، صحبت کند، فکر میکنم مشکلی پیش نخواهد آمد.
منبع : شیعه انلاین