قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

محدود غسل ندارد

نكته بسيار شگفت آور اينجاست كه شخصى كه حدى بر او اجرا مى شود و به واسطه آن مى ميرد ديگر نيازى به غسل ندارد همان گونه كه در روايتى به اين مطلب اشاره شده است كه بعد از اين كه طبق شرايطى حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام گناه كارى را رجم نمودند حضرت امر فرمود كه او را از حفره خارج كنند و بر او نماز خواندند و او را دفن نمودند . پس به حضرت گفته شد : يا اميرالمؤمنين ! آيا او را غسل نمى دهيد ؟ حضرت فرمودند : « قَد اغتَسَلَ بِمَا هُوَ طَاهِرٌ إلى يَوْمِ القِيَامَةِ لَقَدْ صَبَرَ عَلى أمرٍ عَظيمٍ »  .  به تحقيق به چيزى غسل نمود كه تا روز قيامت پاك است به تحقيق بر مطلب سنگين و دشوارى صبر نمود .
اين چه مهر و محبت شگفت آورى است كه حضرت حق بر گناه كارى كه به واسطه اجرا حدود الهى سختيهاى بسيار دشوارى را تحمل نموده است بر او مى نمايد كه حتى نياز به غسل نيز نخواهد داشت و همان اجراى حد ، غسل او و پاك كننده او از خبائث و زشتيها و آلودگى هاست .  آرى ؛ چهره واقعى دين مبين اسلام و تعاليم انسان ساز فرهنگ ناب ائمه هدى قدس سرهما دريايى از عطوفت و مهربانى و مهر و محبت است .
آنچه به آن اشاره شد بيان رحمت و لطف حضرت ارحم الراحمين حتى در مهمترين و حياتى ترين احكام الهى است . ناگفته پيدا است كه جايگاه احكام خاص حدود و قصاص و تعزيرات اسلامى براى عصيان گران و آلوده گان به انواع معاصى جاى گاه ويژه اى است كه اجراى آن به منزله جريان خون در رگهاى بدن انسان است كه حيات و زندگانى آدمى وابسته به اوست لذا در قرآن كريم در رابطه با قصاص مى فرمايد :
وَلَكُمْ فِى الْقِصَاصِ حَيَاةٌ . . . .
اى صاحبان خرد ! براى شما در قصاص مايه زندگى است . . .
مسلماً اگر اجراى حدود الهى و يا قصاص گناه كار در ميان نباشد مشكلاتى در جوامع بشرى به وجود خواهد آمد كه قابل شمارش نيست .  توجه به اين نكته حائز اهميت ويژه اى است كه بيان اين نكات خاص در رابطه با رحمت و عطوفت حق جلّ وعلا نمى تواند دليلى بر ارتكاب عمدى معاصى با اميد به مهر و محبت حضرتش باشد كه مسلماً با ثبوت حدّ و قصاص اجراى آن بر حاكم شرع واجب خواهد بود كه اگر اجراى حدود الهى و يا قصاص گناه كار در ميان نباشد مشكلاتى در جوامع بشرى به وجود خواهد آمد كه قابل شمارش نيست كه نمونه بارز و آشكار آن در جوامع منحط غربى به وضوح نمايان است كه چگونه غرق در انواع و اقسام معاصى حيوانى و شهوات نفسانى شده اند كه حتى از آشكار ساختن آن گناهان در ملأ عام به شيوه هاى مختلف ترسى ندارند .

 


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه