قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

عالم «ذر» چيست و تكليف در آن عالم چگونه است ؟

درآياتي از قرآن بطور كلي و سر بسته ذكر شده كه از فرزند آدم پيمان و شهادت بر ربوبيت خداوند گرفته شد است . « اعراف , آيه 172 »
اما جزئيات آن بيان نشده است مفسران به كمك روايات و منابع ديني در تفسير اين آيات نظراتي دارند كه عبارتند :
1- منظور از اين عالم« ذر» و اين پيمان همان عالم استعداد و فطرت و نوع خلقت و آفرينش است كه هنگام خروج فرزندان آدم به صورت نطفه از صلب پدران به رحم مادران در آن هنگام گر چه ذراتي بيش نيستند, اما خداوند متعال استعداد و آمادگي براي حقيقت توحيد در نهاد و فطرت آنان نهاده است و اين سر الهي به صورت يك حس دروني و ذاتي به وديعه نهاده شده است و انسانها در عمق وجود خود به صورت يك نيرو حقيقت نا خودآگاه آن را درك مي كنند. با توجه به اين گرايش دورني قرآن فرموده است, كه خداوند اين پيمان را از همه بندگان گرفته است تا چشم و گوش باز كنند و با كمك عقل حقايق را ببيند و در مقابل حكم خدا تسليم شوند و اطاعت او كنند اين نيروي دروني تحت عنوان عالم« ذر »معروف است و احتمال قوي نيز همين نظر درست ترين نظر باشد.
2- احتمال ديگري كه داده اند : تمام فرزندان آدم در آينده تا آخرين فرد بشر به صورت ذراتي از صلب آدم بيرون كشيده شدند و آنها داراي عقل و شعور كافي براي شنيدن و سخن گفتن بوده اند در اين هنگام مورد خطاب خداي متعال قرار گرفتند .
« اعراف, آيه 172 »
پرودگار تو از پشت فرزندان آدم نسلها را بيرون آورد و آنها را بر خود گواه ساخت : آيا من پرودگار شما نيستم ؟ گفتند آري گواهي ميدهيم .
پس همه اين ذرات به صلب آدم باز گشتند .
عالم «ذر» عالم تكليف نبود عالم تكليف اين دنيا است, آنجا عالم تكوين و نوع خلقت بوده است .
شيطان در آن عالم هم بوده است و جود شيطان كه طايفه اي از جن بوده قبل از خلقت بشر بوده است و لكن شما تفكيك كنيد بين مقام تكليف كه دنيا است( و شيطان بناي اغوا گري بشر را گذاشته است) و در مقام «ذر»كه جاي تكليف و تصميم نبوده است .

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه