قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

سنجش مادى و معنوى خود

قرآن مجيد آيه اى دارد كه يكى از زيباترين آيات كتاب خداست. اغلب افراد جامعه اسلامى از اين آيه غافلند، خداوند مى فرمايد: «وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ»
اگر بناى وزن داريد، با ترازوى درست و مستقيم بسنجيد. چه ترازويى از محصول معرفت اميرالمؤمنين عليه السلام بالاتر است؟ كدام ترازو از فرمايش هاى اميرالمؤمنين عليه السلام مستقيم تر است؟ شما همين قطعه كلام ايشان را كه ترازوى خداست، عنايت كنيد و ببينيد حداقل سود اين قطعه، آگاهى به خويشتن است.وقتى آگاهى بيايد، حركت هم خواهد آمد.
  خواستن مقدمه حركت
بالاخره اين آگاهى روزى سود خود را به شما مردم مؤمن خواهد داد. چرا؟ چون به فرموده قرآن، مايه خواستن در وجود شما هست كه آن مايه عالى ترين دستيار آگاهى، براى به محصول نشستن است: «لِمَن شَآءَ مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ»
خدا به خواستن ما خيلى احترام گذاشته است. كسى كه بخواهد راه را براى او باز و عناصر خلقت را يار او مى كند. وقتى بخواهد، آگاهى نيز مى يابد.
  ثواب و عقاب خداوند در دنيا
اينجا اميرالمؤمنين عليه السلام براى ما مسأله را زيبا تحليل كرده است. ايشان مى فرمايد: «لم يرضها ثواباً لأوليائه»
خدا تمام اين دنيا را به عنوان پاداش كار خوب اولياى خود نپسنديده است. اگر همه دنيا را به عنوان پاداش پسنديده بود كه همه آن را به يكى از خوبان مى داد: «و لا عقاباً لأعدائه» «1» خداوند دنيا را را به عنوان پاداش براى اوليائش، و كيفر براى دشمنانش نپسنديد.
تمام دنيا را جريمه دشمنانش نيز نپسنديد كه دشمنش را گرسنه، بى آبرو و بدبخت نگهدارد. جلوى آب و نان او را بگيرد. نه چيزى است كه به شما ندهد و نه چيزى است كه از دشمنش پس بگيرد. در دو طرف هيچ چيزى نيست.»


منبع : روابط عمومی و اموربین الملل مرکز علی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه