گوشه هايى از اين اجر عظيم در بعضى از سوره هاى قرآن كريم بيان شده است. اين آيات كوتاه در مكه نازل شده، بيان بخش اندكى از آن اجر عظيم است. «وُجُوهٌ يَوْمئِذٍ نَّاعِمَةٌ» چهره هاى آنها در قيامت شاداب، تازه، شكفته و جوان است. هيچ گونه آثار ضعف، شكستگى، رنج، اندوه و خستگى در آن چهره ها ديده نمى شود. چرا؟ خود حضرت حق، علت اين شادابى آنان را بيان مى كند: «لّسَعْيِهَا رَاضِيَةٌ» چون پرونده دوره عمر دنيايى خود را مى بينند و نسبت به تمام سعى، تلاش و اعمال دوره عمر خود شاد و راضى هستند. راضى هستند كه اين عمر كوتاه را در دو كار مصرف كردند؛ عبادت ربّ، خدمت به خلق.
اگر در اين دوره عمر لغزش هايى نيز اين طىّ كنندگان ده منزل داشتند: «أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِيًما»
آمرزيده و بخشيده شده و از آنها گذشت مى شود.
ارائه شبهه و جواب آن
گاهى مطالبى راجع به پروردگار بيان مى شود كه نه با آيات موافق است، نه با روايات و نه با اوصاف وجود مقدس او، هيچ موافقتى ندارند. فرض كنيد نقل مى كنند كه كسى جرمى را مرتكب شده است و خداوند متعال به خاطر آن جرم، صد سال او را گرفتار عذاب كرده است، آيا اين خلاف عدالت و رحمت واسعه پروردگار نيست؟
در ارائه برنامه هاى الهى، چه برنامه هاى دينى و چه برخوردها، اگر آيات قرآن، روايات و صفات خودش لحاظ نشود، به حضرت او تهمت و افترا خواهند بست. هرگز پروردگار عالم جريمه غيرمتناسب با جرم ندارد و هرگز بر جريمه اصرار ندارد، بلكه بر پاداش اصرار دارد.
معناى وعده و وعيد خدا
به همين خاطر از نظر علمى مى گويند: تمام پاداش هاى خدا در دايره وعده است و تمام جريمه هاى او در دايره وعيد. وعده به چه چيزى مى گويند؟ به همين كه در آخر ده منزل آمده است:
«أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِيًما». مغفرت و اجر عظيم خود را آماده كرده است. يعنى ده منزل را بيا، مغفرت و اجر عظيم را بگير. اما اگر گناهانى را در قرآن مطرح كند و بگويد: بر اين گناه، گناهكار را عذاب خواهم كرد. چون وعيد است، يقيناً تغيير پذير مى باشد.
منبع : روابط عمومی و امور بین الملل مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی