قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

چرا در برخی روایات احادیث زیادی برای آمرزش گناهان ذکر شده است؟

 در اين مورد چند نكته اساسي را بايد در نظر گيريد :
1 - اين گونه روايات نيز مشتمل بر صحيح و سقيم هستند .
2 - مقصود از روايت هايي كه آثار خاصي را براي برخي از اعمال ذكر كرده اند، اين نيست كه فلان عمل ( ( علت تامه ) ) آن اثر است ؛ بلكه مقصود اقتضاي اثر است . ( ( علت تامه ) ) ،مجموع علل موثر بر يك چيز با رفع تمام موانع است . تاثير چنين علتي برمعلول حتمي و ضروري است ، و به هيچ وجه تخلف بردار نيست . در حالي كه ( ( مقتضي ) ) يكي از شرايط موثر بر يك پديده است كه در صورت فقدان موانع ، مي تواند اثر كند، ولي اگر مانعي بر سر راه آن قرار گيرد، توان تاثيرندارد .چنين چيزي در جهان ماديات و اسباب و مسببات طبيعي نيز هست ؛مثلاً اگر گفته مي شود : ( ( آتش سبب احتراق چوب است ) ) به نحو مقتضي است ؛ يعني ، تا ديگر شرايط مانند وجود اكسيژن پديدار نشوند و موانع برطرف نشود، عمل احتراق صورت نخواهد گرفت . بنابر اين اگر كسي چوب تري را در آتش اندازد و با گذشت چند دقيقه از احتراق خبري نباشد، نبايددر آن گزاره ترديد كند؛ بلكه بايد جست و جو كند كه آيا آن گزاره مشروط به شرايطي نيز هست يا نه ؟ و آيا مانعي براي تاثير آتش در چوب وجود دارد ياخير؟ آن گاه خواهد ديد كه اين گزاره ضمن دارا بودن ارزش صدق ، مشروطبه شرايط متعددي از قبيل وجود اكسيژن و عدم موانعي چون رطوبت درچوب ، تناسب ميزان حرارت آتش با مقدار مقاومت چوب و ... است . ليكن اگر تمام شرايط و رفع موانع مفروض پديد آمد؛ يعني علت تامه محقق شد،حتماً چوب آتش خواهد گرفت و تخلف آن ، به معناي كذب گزاره فوق مي باشد .تاثير اين اعمال نيز به نحو ( ( جزالعل ) ) و ( ( مقتضي ) ) است ، و همواره باديگر شرايط عمل مي كند .اما اينكه آن شرايط دقيقاً چيست ؟ سهم هر يك تاچه اندازه است ؟ آيا تاثير اين عمل و هر شرط ديگر در همه موارد يكسان است ؟ يا ممكن است در موردي نقش اصلي تري را ايفا كند و در جاي ديگرعامل ديگر؟ مكانيسم تاثير چگونه است ؟ آيا ديگر ابزارها را در اثرگذاري تقويت مي كند يا خود مستقيماً اثر مي گذارد؟ اينها و ده ها سوال ديگر،مسايلي است كه ريشه عقلي و فكري بشر هنوز در حدي نيست كه بتواند به طور كاملاً دقيق به آنها پاسخ گويد، و يكي از خدمات بزرگ انبيا به بشر، آگاه سازي وي از وجود چنين عاملي است كه عقل به تنهايي قادر به شناخت آن نيست . آنچه به طور كلي مي توان با ژرف كاوي فلسفي و تحقيق در نصوص ديني دريافت اين است كه : اولاً، دايره عليت منحصر به علل و معلولات مادي نيست ؛ بلكه علل طبيعي مقهور ماورا طبيعت هستند .ثانياً، برخي ازشرايط و موانع تاثير در روايات آمده است ؛ از جمله اين شرايط مي توان ( ( تقوا ) ) را نام برد و از جمله موانع مي توان از فسق ، عقوق والدين ، ترك امر به معروف و نهي از منكر، عدم هماهنگي وي با حكمت الهي و سنت هاي خدادر نظام آفرينش سخن به ميان آورد .ثالثاً، در نصوص ديني آمده است كه پذيرش برخي از اعمال ، مشروط به اين است كه اگر حقي از مردم به ذمه شخص مي باشد آن را ادا كند و اگر واجبي از او فوت شده ، قضا نمايد .رابعاً،اموري مانند خيانت به ملت موضوعاً از دايره شمول عبارت ذكر شده خارج است . اينگونه مطالب در دين ، قيود تعريفي و يا حكمي زيادي دارند كه به طور منفصل و جداجدا در لابه لاي نصوص ديني يافت مي شوند.;


منبع : پاسخگو
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه