قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

آیا این اشکال به قرآن نیست که کلمه(سمع) به معنای گوش را مفرد آورده در صورتی که ما دو گوش داریم؟

در آیات قرآن قلب و بصر به صورت جمع (قلوب و ابصار ) آمده ولی « سمع » همه جا در قرآن به صورت مفرد ذکر شده است این تفاوت حتما نکته ای دارد، نکته آن چیست؟
پاسخ : درست است که کلمه « سمع » در قرآن همه جا بصورت مفرد آمده و بصورت جمع (اسماع ) نیامده است ولی قلب و بصر گاهی بصورت جمع مانند آیه فوق و گاهی بصورت مفرد مانند آیه 23 سوره جاثیه آمده است : «و ختم علی سمعه و قلبه و جعل علی بصره غشاوة»
عالم بزرگوار مرحوم شیخ طوسی در تفسیر « تبیان » از یکی از ادبای معروف چنین نقل می کند: علت مفرد آمدن « سمع » ممکن است یکی از دو چیز باشد:
نخست اینکه « سمع » گاهی بعنوان اسم جمع بکار می رود و می دانیم که در اسم جمع معنی جمع افتاده و نیازی به جمع بستن ندارد.
دیگر اینکه « سمع » می تواند معنی مصدری داشته باشد و میدانیم مصدر دلالت بر کم و زیاد هر دو می کند و نیازی به جمع بستن ندارد.
بعلاوه می توان وجه ذوقی و علمی دیگری برای این تفاوت گفت و آن اینکه : تنوع ادراکات قلبی و مشاهدات با چشم نسبت به « مسموعات » فوق العاده بیشتر است و بخاطر این تفاوت قلوب و ابصار بصورت جمع ذکر شده ولی « سمع » بصورت مفرد آمده است .
در فیزیک جدید نیز می خوانیم امواج صوتی قابل استماع تعداد نسبتاً محدود است و از چندین ده هزار تجاوز نمی کند. در حالیکه امواج نورها و رنگهائی که قابل رویت هستند از میلیونها می گذرد .
 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه