قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

مراحل نظام حركت به سوى تجارت ابدى‏

مراحل نظام عبارت است از: خدا، قرآن، معصوم، عقل، نفس، اعضا و جوارح. اين ها بايد به هم وصل باشند. چون عقل قدرت استدلال، قبول استدلال، توليد علم و گرفتن علم را دارد، ولى محدود است و كمك مى خواهد، كمك عقل ما، انبيا، ائمه و قرآن هستند: «انّ لِلّه عَلى النّاسِ حُجّتين، حُجّةً ظاهرةً وَ حُجَةً باطِنةً، فَأمّا الظاهِرَة فَالرُّسُل وَ الانبياء وَ الائمة فامّا الباطنة فالعُقُول»  اين ها بايد با يكديگر گره بخورند، چون اگر كسى به انبيا عليهم السلام گره نخورد، خوب هم كه درس بخواند آخرش لنين، استالين و هگل مى شود. عالم بشود، آخر سوفسطايى يا مانند دانشمندان آمريكا و اروپا مى شود كه شب و روز پول مى گيرند كه قوى ترين اسلحه ها را بسازند و با فشار يك دكمه كشورها را با خاكستر يكسان كنند.
 رعايت جوانمردى در جنگ
بيرون قلعه هاى خيبر شش ماه ماندند و قلعه ها فتح نشد. يك يهودى آمد و به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد: من به شما علاقه مند شدم. مبدأ كانال آبى كه وارد قلعه مى شود مى شناسم. چند نفر را با من بفرست تا آب را از آنجايى كه سرچشمه است منحرف كنيم تا آب تمام هفت قلعه قطع شود و مجبور شوند كه خود را تسليم شما كنند. اين نقشه براى افراد نظامى پيروزى خيلى بزرگى است. اما رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: من فقط با نظاميانى كه با ما دشمنى كردند و عليه ما نقشه ريختند جنگ دارم، با زنان، بچه ها، پيرمردان و حيوانات قلعه كه جنگ ندارم. من جلوى آب را به هيچ قيمتى نمى گيرم. اين ملاحظه آن كسانى است كه به خدا وابسته اند، چون مى دانند كه محبوب شان براى جلوگيرى از آب و نان كسى، اجازه نمى دهد. مى دانند كه محبوب گفته است: شب ها كه شده بلند شويد، گونى برداريد، خرما، لباس، كفش و لوازم مايحتاج در آن بريزيد، به دوش بگيريد و تا هوا تاريك است، به درب خانه يهودى، مسيحى، سنى و شيعه فقير ببريد. امّا ديگران كه به خدا وابسته نيستند، فقط براى شما مشكل ساز و غارتگر هستند. تجربه نشان داده است كه اهل تاريكى با شما چه مى كنند. با رعايت اين نظامى كه بيان شد اگر وقتى به هم پيوسته شوند، انسان مانند حضرت ابراهيم، موسى، ابوذر، سلمان و امثال اين ها مى شود، البته هر كسى به تناسب سعه وجودى خود


منبع : پایگاه عرفان
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه