كتاب خدا دعوت به تعقل و تفكر و تفقه ميكند شايد نزديك به هزار آيه اين تعقل و تفكر و تفقه در كتاب خدا مطرح است و اين باب با عظمت عقل و جهلي كه كتاب شريف كافي تدوين كرده كه شما اگر به صدها كتاب اهل سنّت مراجعه بكنيد ابتداي كتابشان ندارند اين باب را كه بعد از باب عقل باب علم را مطرح ميكند بعد باب توحيد را و بعد باب حجّت را مطرح ميكند. يك كار هنرمندانه بسيار مهمي دارد و اين كه دارد راه نشان ميدهد اول برويد سراغ تعقل بعد برويد سراغ علم از آن عقلي كه علم حاصل ميشود و معرفت، چراغ توحيد در قلوب روشن ميشود و بعد براي يافتن خواستههاي پروردگار اضطرار به حجّت پيدا ميشود.
قرآن که این همه دعوت به مطالعه دعوت به تعقل، دعوت به انديشه، دعوت به علم ميكند فقط به خاطر اين است كه شرك را و عوارض شرك را معالجه بكند كرسي قلب را در اختيار حكومت تشريعي نه تكويني قرار دهد چون حكومت تكويني خدا كه ( وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض) ، ( إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ ءٍ مُحيطٌ) ، ( إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدير) اين را كه ما بحثي در آن نداريم حكومت تكويني بر كل عالم هست اين كه اين همه اصرار دارد به تعقل و به تفكّر به علم فقط به خاطر اين است كه حاكميت معبودهاي باطل را نابود بكند كرسي دل را بدهد به ايمان واقعي به پروردگار اين ناحيه كه علاج بشود بقيهاش دنبال علاج اين ناحيه علاج شدني است يعني توحيد انساني ميسازد .
منبع : پایگاه عرفان