قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

تبديل مهرورزى به رضوان الهى

ما تبديل عنصرى را به عنصرى ديگر و تبدل نيرو و انرژى را به ماده را به انرژى و انرژى را به قدرت كامله حق هر لحظه در عالم طبيعت مشاهده مى كنيم و باور مى نماييم كه اين كار يعنى تبديل و تغيير فعل حضرت حق براى وجود مقدسش بسيار آسان است و نتيجه مى گيريم كه اين برنامه در عالم معنى و ملكوت هم از بركت قدرت و رحمت حق صورت مى گيرد و بر اساس آيات و روايات ، حالات مثبت قلب و كارهاى پاك انسان به بهشت و رضوان اكبر تبدل مى يابد .مگر نه اين است كه در فصل بهار به قدرت بى نهايت حضرت حق ، باران و خاك و هوا و دانه هاى نباتى به هزاران نوع گل و گياه و درخت و ميوه تبديل مى شود و فضاى حيات ، سبزى و خرمى و شادابى و طراوت مى گيرد و صورتى زيبا و شگفت انگيز و بهجت آور پيدا مى كند ؟ !شما به بعضى از خاك هاى زبر و شور و آب هايى كه اندكى تلخ است بنگريد كه از آن ميوه هاى شيرين بيرون مى آيد كه گاهى شيرينى آن گلو و لب را تحت تأثير قرار مى دهد .آرى ؛ آن خدايى كه خاك شور و آب تلخ را در منطقه گرمسار ايران و جنوب استان خراسان به خربزه و گرمك و تيل بسيار شيرين تبديلمى كند و آب و خاك سياه و كود بد بو را به گل ياس و گل مريم و گل رز و گياهان معطر تغيير مى دهد ، حالات مثبت قلب و اعمال شايسته را به بهشت و رضوان تبديل مى كند و اين كار بر او سخت و دشوار نيست .ولى بايد به اين معنا توجه داشت كه فقط حالات مثبت و اعمال صالحه همچون محبّت و عشق مثبت و خدمت به خلق كه از انسان هاى پاك و مؤمن سر مى زند قابليت تبديل به بهشت و رضوان را دارد ، اما حالات منفى مانند عشق حيوانى ـ كه محصولش بى بند و بارى و توسعه فساد و گسترش فحشا و منكرات و ويرانى نظام خانواده و از هم پاشيدگى شيرازه جامعه و تخريب اخلاق و قاتل روان و سبب اضطراب است ـ و نيز اعمال زشتى كه از اين عشق غير انسانى و محبّت غير اخلاقى و كشش حيوانى پديد مى آيد ، تبديل به ننگ دنيا و عذاب آخرت مى شود و صاحبش را ـ چنانچه به توبه و پاكسازى باطن موفق نشود ـ براى ابد دچار حسرت و اندوه و پشيمانى و ندامت و نهايتاً دوزخ سوزان و خشم و غضب حضرت حق مى كند .

 عشق هايى كز پى رنگى بود   عشق نبود بلكه آن ننگى بود

آرى ؛ به قول عارف رومى ، نام اين حالت را نبايد عشق گذاشت كه اين حالت در صورتى كه در قلب پديد شود ، عشق نيست بلكه ننگ است ، عشق چنانچه حقيقى و ملكوتى و عرشى و انسانى باشد مايه اصلاح و سبب ريشه كن شدن فساد و كليد حل مشكلات و مايه عبادت و بندگى و خدمت به خلق خدا و نفع رسانى به ديگران است .عشق و محبّت به ديگران ، پيامبران را ـ در مسير هدايت و هدايت گرى ـ وادار به استقامت و تحمل انواع مشكلات و سختى ها كرد .مهرورزى به ديگران ـ در طريق حق و حقيقت ـ امامان معصوم قدس سرهما به ويژه حضرت امام حسين عليه السلام و ياران با وفايش را در گردونه ايثار جان به پيشگاه حضرت محبوب نمود .اولياى حق به دنبال چنين عشق مثبت و مهرورزى شگفت انگيزى به حل مشكلات خلق و رسانيدن سود دنيا و آخرت به مردم واداشته مى شوند .

زمينه هاى ظهور محبّت و عشق

1 ـ ياد خدا

اخلاق شناسان درست كار و عارفان دل آگاه شايسته كردار ، بر اساس آيات و روايات مى گويند :اگر انسان از ياد حق و توجه به پروردگار و قيامت و همه امور زندگى غافل و بى خبر بماند و خود را از كارهاى پسنديده و عمل صالح دور نگهدارد و از پاكان و نيكان فاصله بگيرد ، به تدريج قلبش به سوى ظلمت و تاريكى و سگ صفتى و حيوانيّت مى رود و نهايتاً از رقت و دل سوزى و مهرورزى و محبّت خالى مى شود و به قول قرآن :. . فَهِىَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً . . . .. . . مانند سنگ يا سخت تر . . .خشك و بى خاصيت و عضوى بريده از خير و رحمت مى گردد و به فرموده اميرالمؤمنين عليه السلام :« فَالصُّورَةُ صُورَةُ إنْسَانٍ وَالْقَلْبُ قَلْبُ حَيَوَانٍ » .صورت ، صورت انسان و قلبى چون قلب حيوان .
مى شود .قرآن مجيد به همه مؤمنان فرمان مى دهد :. . . وَاذْكُرُوا اللّه َ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ  .. . . و خدا را بسيار ياد كنيد تا رستگار شويد .
خدا را بسيار و هميشه و همه جا ياد كنيد تا به مراد و هدف مثبت خود دست يابيد و بر ناملايمات و مصائب پيروز شويد و به پاداش و ثواب عظيم حق برسيد .انسان اگر در ناملايمات و مصائب به ياد خدا باشد ، سنگينى و وزن ناملايمات و مصائب يقيناً سبك مى شود و به خاطر خدا آن ها را با روشى درست و صحيح تحمل مى كند و با صبر و استقامتش كه براى حفظ دينش به كار مى گيرد ، درى به سوى رحمت دوست بر روى خود گشايد .انسان اگر هنگام رسيدن اوقات نماز و روزه و حج و پرداخت زكات و صدقه و خمس به ياد خدا باشد ، بى ترديد نماز مى خواند و روزه مى گيرد و زكات و صدقه و خمس مى پردازد و از زيان زدن به آنان خوددارى مى كند و جز با اخلاق خوش و رفتار پسنديده با آنان رفتار نمى كند و براى فهم اهداف خلقت خويش و تكاليف و مسئوليت هايش به كسب معرفت و آگاهى برمى خيزد و به يادگيرى اصول اسلام و احكام و فروع و معارف حقه قيام مى كند .

بر گرفته از کتاب فرهنگ مهرورزی استاد حسین انصاریان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه