قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

مقصود و مفهوم واقعی حج را بفرمائید؟

بر اساس آنچه در روایات از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) آمده است، یکی از ا هداف مهم حج آزمودن و امتحان کردن مردم است.[i]

در مورد معنای حج می توان گفت که تقریباً تمام برنامه های عملی و مناسک حج سمبلیک بوده و دارای راز و معانی خاصی هستند. این اعمال ظاهری ناظر به آن معانی هستند مثلاً رمی جمرات در واقع رمی شیطان و جلوگیری از نفوذ او در قلب انسان است و احرام بستن خود معنای خاصی دارد و کارهای زیادی بر انسان حرام می شود که هر یک معنای خاصی دارد. مثلا در آئینه نگاه کردن ممنوع می شود که کنایه از فراموش کردن خود و توجه به خدای خود و توحید خواهد بود و بالأخره حج یک برنامه کامل برای عمل اجمالی به توحید و اسلام است و حج عبادتی است که به انسانها طریقه زیستن موحدانه را می آموزند برای اطلاع بیشتر به کتب مفصل از جمله پیامهای حضرت امام خمینی(ره) به حجاج بیت الله الحرام و صهبای حج اثر آیت الله جوادی آملی رجوع فرمایید.


[i]وسائل الشیعة ج : 11 ص : 11، باب 1- باب وجوبه علی کل مکلف مستطیع : قَالَ الْکُلَیْنِیُّ وَ رُوِیَ أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ فِی خُطْبَةٍ إِلَی أَنْ قَالَ أَ لَا تَرَوْنَ أَنَّ اللَّهَ اخْتَبَرَ الْأَوَّلِینَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَی الْآخِرِینَ مِنْ هَذَا الْعَالَمِ بِأَحْجَارٍ مَا تَضُرُّ وَ لَا تَنْفَعُ وَ لَا تُبْصِرُ وَ لَا تَسْمَعُ فَجَعَلَهَا بَیْتَهُ الْحَرَامَ الَّذِی جَعَلَهُ لِلنَّاسِ قِیَاماً إِلَی أَنْ قَالَ ثُمَّ أَمَرَ آدَمَ وَ وُلْدَهُ أَنْ یَثْنُوا أَعْطَافَهُمْ نَحْوَهُ فَصَارَ مَثَابَةً لِمُنْتَجَعِ أَسْفَارِهِمْ وَ غَایَةً لِمُلْقَی رِحَالِهِمْ ثُمَّ قَالَ حَتَّی یَهُزُّوا مَنَاکِبَهُمْ ذُلُلًا لِلَّهِ حَوْلَهُ وَ یَرْمُلُوا عَلَی أَقْدَامِهِمْ شُعْثاً غُبْراً لَهُ قَدْ نَبَذُوا الْقُنُعَ وَ السَّرَابِیلَ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَ حَسَرُوا بِالشُّعُورِ حَلْقاً عَنْ رُءُوسِهِمْ الْحَدِیثَ...

ارسال نظر
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه