منابع مقاله:
کتاب : تفسير حكيم جلد یک
نوشته : حضرت آیت الله حسین انصاریان
آنان كه به دنبال شناخت و معرفت به حق، و آراسته بودن به توحيد اهل عبادت و بندگياند، و عبادت خود را در هرحال خالصانه انجام ميدهند، در دنيا از امنيت و آرامش باطن، و سلامت روح و روان، و نظمى استوار در زندگى و محبوبيت نزد مردم به ويژه پاكان برخوردارند، و درآخرت از رضوان الهى و بهشت سرمدى بهره مندند.
بيان سود تكتك عبادات بايد در كتابهاى مفصّل هم چون كافى شريف، و ثواب الاعمال، و بحارالانوار، و وسائل شيعه ديده شود، در اين زمينه به چند آيه و روايت اكتفا ميكنم.
«قُلْ أَ أُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ:» «1»
بگو آيا شما را به بهتر از اين امور دنيوى خبر ندهم؟ براى آنان كه در همه شئون زندگى پرهيزكارى پيشه كردند در نزد پروردگارشان بهشتهائى است كه از زير درختانش نهرها جاى است، در آنجا جاودانهاند، و نيز براى آنان همسرانى پاكيزه و خوشنودى و رضايتى از سوى خداست و خدا به بندگان بيناست.
«سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ.»
«الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ:» «2»
و به سوى آمرزشى از پروردگارتان و بهشتى كه پهنايش به وسعت آسمانها و زمين است بشتابيد، بهشتى كه براى پرهيزكاران آماده شده است، آنان كه در گشايش و تنگدستى انفاق ميكنند، و خشم خود را فرو ميبرند و از مردم در ميگذرند، و خدا نيكوكاران را دوست دارد.
«لكِنِ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها نُزُلًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرارِ:» «3»
اما آنان كه از پروردگارشان در همه شئون زندگى پروا كردند «وفريفته زرق و برق زندگى مادى نشدند» براى آنان بهشتهائى است كه از زير درختانش نهرها جارى است، در آنجا جاودانهاند اين به عنوان آغاز پذيرائى از سوى خداست، و آنچه غيراز بهشتها و نعمتهايش نزد خداست براى نيكوكاران بهتر است.
رسول خدا ميفرمايد:
«اكثر ماتلج به امتى الجنة تقوى الله وحسن الخلق:» «4»
بيشتر چيزى كه امتم به سبب آن وارد بهشت ميشوند، پرواى از خدا در همه امور زندگى و خوش اخلاقى است.
خوش اخلاقى براساس روايات عبارت است از گشاده روئى با مردم، تبسم بر چهره همگان، جود، كرم، سخاوت، فروتنى، مهرورزى، نرمى، مدارا، بردبارى، صبر و استقامت و امورى نظير اين امور است.
«من ختم له يجاهد فى سبيل الله ولوقدر فواق ناقة دخل الجنة:» «5»
كسى كه عمرش را به جهاد در راه خدا پايان برند، گرچه زمان جهادش به اندازه فاصله بازكردن انگشتان دوشنده شتر ماده باشد وارد بهشت ميشود.
«اربع من كنوز الجنة: كتمان الفاقة، وكتمان الصدقه، وكتمان المصيبة وكتمان الوجع:» «6»
چهار چيز از گنجهاى بهشت است، پنهان داشتن فقر و تهيدستى، وصدقه، و مصيبت و درد.
«ان فى الجنة قصراً لايدخله الاصوام رجب:» «7»
بيترديد در بهشت كاخى است كه جز روزه گيرنده ماه رجب در آن وارد نميشود.
«ان فى الجنة درجة لايبلغها الا امام عادل، اوذو رحم و صول او ذو عيال صبور:» «8»
يقيناً در بهشت درجه و مرتبه اى است كه به آن نميرسد مگر پيشواى دادگر، و صاحب رحمى كه بسيار صله رحم ميكند و صاحب عيال و نانخورى كه بسيار شكيباست.
«ان الله عزوجل جنة لايدخلها الا ثلاثة: رجل حكم على نفسه بالحق، ورجل زار اخاه المؤمن فى الله، ورجل آثر اخاه المؤمن فى الله:» «9»
براى خدا بهشتى است كه جز سه نفر وارد آن نميشوند: مردى كه براساس حق به زيان خودش حكم كند، مردى كه براى خدا برادر مؤمنش را ديدار نمايد، مردى كه به خاطرخدا برادر مؤمنش را برخود مقدم بدارد.
«ان فى الجنة غرفا يرى ظاهرها من باطنها و باطنها من ظاهرها يسكنها من امتى من اطاب الكلام و اطعم الطعام و افشى السلام و صلى بالليل و الناس ينام:» «10»
در بهشت بالا خانههائى وجود دارد، كه ظاهرش از درونش و درونش از ظاهرش ديده ميشود، از امتم كسانى درآن ساكن ميشوند كه سخن پاكيزه گويند، و به مردم طعام بخورانند، و سلام را آشكار كنند، و در نيمه شب آنگاه كه مردم كه درخوابند به تهجد و عبادت برخيزند.
از حضرت صادق روايت شده:
«ثلاث من الى الله بواحدة منهن اوجب الله له الجنة: الانفاق من اقتار، والبشر لجميع العالم، والانصاف من نفسه:» «11»
سه چيز است هركس يكى از آنها را به سوى خدا آورد، خدا بهشت را بر او واجب ميكند: انفاق به هنگام تهيدستى و سختى معشيت، خوشروئى با همه جهانيان، انصاف دادن به مردم از جانب خويش.
از رسول الهى روايت شده:
«انه لانبى بعدى ولا امة بعدكم الا فاعبدوا ربكم وصلوا خمسكم وصوموا شهركم وحجوا بيت ربكم و ادوا زكاة اموالكم طيبة بها انفسكم واطيعوا ولاة امركم تدخلوا جنة ربكم:» «12»
يقيناً پس از من پيامير و بعد از شما امتى نخواهد بود، آگاه باشيد پروردگارتان را عبادت كنيد، و نمازهاى پنج گانه خود را به جاى آوريد، و رمضانتان را روزه بداريد، و خانه پروردگارتان را زيارت كنيد، و زكات اموالتان را براى پاكيزگى وجودتان ادا نمائيد، و واليان امرتان را كه امامان معصوماند اطاعت كنيد تا به بهشت پروردگارتان درآئيد.
و نيز از آن حضرت روايت شده است:
«من احب ان ينظر الى عتقاءالله تعالى من النار فلينظر الى المتعلّمين فوالذى نفسى بيده ما من متعلم يختلف الى باب العلم الا كتب الله تعالى له بكل قدم عبادة سنة و بنى الله بكل قدم مدينه فى الجنة و يمشى على الارض وهى تستغفرله ويمسى ويصبح مغفورا له وشهدت الملائكه انهم عتقاءالله من النار:» «13»
كسى كه دوست دارد به آزادشدگان خداى بزرگ از آتش دوزخ بنگرد، پس به آنان كه درپى آموختن معارف حقهاند نظركند، به خدائى كه جانم در دست اوست، آموزنده اى نيست كه به سوى درب دانش رفت و آمد كند مگر اين كه خداى تعالى به هر قدمى براى او عبادت يكسال مينويسد، و به هرقدمى براى او شهرى در بهشت بنا ميكند، و روى زمين حركت ميكند در حالى كه زمين براى او طلب آمرزش مينمايد، و شب را صبح ميكند و صبح را به شب ميرساند و درحالى كه آمرزيده است، و فرشتگان شهادت ميدهند كه اينان آزادشدگان از آتش دوزخند.
در هرصورت هر قدمى و هرحركت مثبتى چه براى خدا و چه به فرمان خدا براى مردم از انسان تحقق يابد عبادت است، و سود عبادت محبوبيت و امنيت و كرامت دردنيا و رضايت حق و بهشت جاودانى در آخرت است.
پی نوشت ها:
______________________________
(1)- آل عمران، آيه 15.
(2)- آل عمران، آيه 134- 133.
(3)- آل عمران، آيه 198.
(4)- بحار، ج 71، ص 375.
(5)- مستدرك الوسائل، ج 3، ص 242.
(6)- بحار، ج 81، ص 208.
(7)- بحار، ج 97، ص 47.
(8)- بحار، ج 74، ص 90.
(9)- بحار، ج 74، ص 348.
(10)- بحار، ج 76، ص 2.
(11)- كافى، ج 2، ص 103.
(12)- كلمة الرسول، 109.
(13)- محجة اليضاء، ج 1، ص 26.
منبع : پایگاه عرفان