به نام آنکه تصمیم ها را شکست !
كسی كه می خواهـد دلش از همه قـیود مادی آزاد و به هـیچ چیز دنیا به عـنوان هـدف نـنگرد و عـلاقـه مند است از همه چیز در راه رسیدن به معـشـوق بهـره بگـیرد و كسی كه عـاشـق پاكـی جان است و در ایـن راه مشغـول مجاهـده است كسی كه می خواهـد پرشورترین عـشق را نسبت به مولا پیاده كـند و در این زمـینه از هـیچ كوششی نمی نشیـند كسـی كه می خواهـد در هـمه اعمال و رفتارش تسلیم حـق باشد و قلبش آراسنه به مقام رضا گـردد و جز به پروردگار تكیه نكند و امر و نهی كسی را جز خدا اطاعت ننماید و فكـر و ذكـر و اندیشه ای جز خـدا ندارد دارای مقام عرفان و عارف است .
مسئـله توحید بدان گونه كه جنـبه نظـری و عـملی اش محفـوظ باشد بدان گـونه كه كفـر و شرك تردید و شك به هـیچ صورت در آن راه نـداشـته باشـد بـدان گـونه كه اگـر صاحبـش را ذره ذره كنند درعشقش به خدا و اجرای فـرامین او كمترین خـدشه ای وارد نگردد یعـنی توحـید خالص و هـمچنین مسائلی از قـبیل تسلـیم رضا توكل زهـد ورع تقوا تضرع انـابـه توبـه اتـصال به نبـوت پیـونـد با ولایـت طهارت باطـن خشوع خـضوع بنـدگی حق خدمت به خلـق با مال و قلم و قدم و زبان و ... از پـایه ها و مراحل عرفـان است و آراستگان به این وافـعیات عارفانند . و این مراحل مسائلی نیستند كه از مكتبهای خارجی به مكتب پاك و سازنده اسلام وارد شده باشد .
شناخت واقعی حق و آگاهی به هدف انبیا و درك امامان و توجه علمی و عقـلی به مدرسه آن بزرگواران و از همه مهمتر آراسته شدن به آنچه كه خدا به آن دعوت فرموده عرفان و صاحب این حقایق عارف است .
برگرفته از كتاب عرفان اسلامی به نوشنه استاد حسین انصاریان
منبع : پایگاه عرفان