قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

اثر چهارم تقوا: نجات در قيامت

 

 چهارم از آثار تقوا، مربوط به قيامت است . من نقشه جغرافيايى قيامت را بگويم :

 قيامت روى همين زمين برپا مى شود ، اما كتاب خدا مى فرمايد :

  » يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّمَوَ تُ وَ بَرَزُواْ لِلَّهِ الْوَ حِدِ الْقَهَّارِ «

 زمين اين شكل خود را از دست مى دهد ؛ تمام درياها خشك و كوه ها مثل پنبه حلاجى شده مى شود .

 از آيات استفاده مى شود كه زمين به سطح مسطح گسترده تبديل مى شود ، ستاره ها همه خراب شده ، احتمالاً زمين از اين سطح به سطح ديگرى كه براى ما قابل تصور نيست برسد و اولين و آخرين افراد روى اين زمين ، محشور مى شوند . جهنم ، پيش روى اهل زمين است .

 بهشت بعد از جهنم و در مقام بلندى است . قرآن به عنوان »سدرة المنتهى « نام مى برد . مردمى كه در محشر هستند و مى خواهند بعد از تمام شدنِ رسيدگى به پرونده به طرف جهنم يا بهشت حركت كنند ، بايد از داخل جهنم بروند . حتى اهل بهشت نيز بايد از ميان جهنم بگذرند . جهنمى ها كه در جهنم مى مانند .

 آيه را عنايت كنيد . لغت »جثىّ « كه در آيه هست ، در لغت عرب ؛ يعنى تا شدن ساق پا به طرف پشت پا . تا شدن ساق و چسبيدن آن به پشت ران :

 » وَ إِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتًْما مَّقْضِيًّا ثُمَّ نُنَجِّى الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّ نَذَرُ الظَّلِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا «(508)

 يك نفر از شما نيست ، مگر اين كه از درون جهنم برود ؛ ورود به جهنم ، مسأله قطعى است. بايد وارد جهنم شويد .

 حال كه وارد شديد ، اهل تقوا بدون اين كه از آتش آسيب ببينند ، مانند حضرت ابراهيم عليه السلام در دنيا ، از وسط آتش ها راحت رد مى شوند . اما ساق پاى متجاوزان از آيات خدا ، به پشت ران مى چسبد و به اين شكل در جهنم به زانو مى افتند و ديگر تا خدا خداست ، نمى توانند راه بروند .

 اين نيز يكى از آثار تقواست كه اثر خيلى مهمى است . همين كه كسى را از هفت طبقه جهنم نجات بدهد و آزاد كند ، اين از آثار تقواست .

 چه كسى با اين بدن ها طاقت عذاب خدا را دارد ؟ قرآن مى فرمايد :

 » فَمَآ أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ «

  اين ها چگونه مى خواهند در جهنم طاقت بياورند ؟

 


منبع : پایگاه عرفان
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه