قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

عدالت در همه شؤون زندگى

 

كم نگوييد و زياد هم نگوييد. واقعيت و حق را همراه درستى و صحت بگوييد. اين عدالت در گفتار است. درباره عدالت در اقتصاد در قرآن مجيد مى فرمايد: جنس كشيدنى و كيلى را با مراعات قسط به مردم تحويل بدهيد.عدالت در ترازو و كيل را رعايت كنيد. در انفاق، نه آدم بخيلى باشيد، نه آدم مسرف. در خوراك، نه آدم مسرفى باشيد، نه از حق بدن كم بگذاريد. عدالت يك حقيقت دائمى است و با پيشرفت علم و تكنولوژى قابل تغيير نيست.

زشتى ها هم از همين قبيل است، يعنى زشتى هميشه زشتى است، قابل تغيير نيست. ولى منبع آن شيطان است، و زشتى حقيقتاً زشت است نه اعتباراً، كسى كه در عالم آمده باشد و گفته باشد كه من مى آيم اعلام مى كنم كه دروغ زشت است. نه، چنين چيزى نبوده، دروغ قبل از اين كه بشر به وجود بيايد هم زشت بوده، بعد هم زشت است، در جهنم و بهشت هم زشت است، در سراسر جهان هم زشت است. به هر درجه اى از علم هم كه انسان پيشرفت كند باز هم زشتى، زشت است و قابل تغيير نمى باشد.

اين واقعيتى است كه همه بايد بدانيم كه خوبى ها الى الابد خوب است و زشتى ها هم الى الابد زشت. لباس عوض نمى كنند، جايشان را هم عوض نمى كنند، حرفهايى هم كه بعضى از خارجى ها درباره خوبى ها و زشتى ها زده اند، نه عقل سليم قبول دارد، نه فطرت مى پذيرد و نه وجدان در مقابل آن آرام مى شود، و نه قرآن كريم آن را امضا مى كند. معلوم است اين يك حقيقت قرآنى است، يعنى قرآن مجيد زشتى ها و خوبى ها را در عالم ذاتى مى داند، اعتبارى نمى داند. حسن و قبح عقلى ذاتى است.


منبع : پایگاه عرفان
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه