قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

آثار توحيد در قيامت

 

آثار توحيد در زندگي قيامت هم نمايان مي‌شود كه مي‌فرمايد:

(إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعيداً * وَ نَراهُ قَريباً)[13]

پيغمبر اكرم (ص)  مي‌فرمايد: قيامت هر كسي، با مرگش شروع مي‌شود.[14]

خداوند متعال در سورة انعام، خود را چنين معرفي مي‌كند:

(وَ هُوَ الَّذي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ)[15]

نه خَلَق؛[16] تمام انبياي خدا كه عقل كامل بودند، در اين انشا، غرق شگفتي بودند. همان گونه كه حضرت علي (علیه السلام) در نهج‌البلاغه مي‌فرمايد: روزي که خداوند ‌خواست کل عالم را خلق کند، هيچ مصالحي وجود نداشت. فقط خود او بدون نقشه و ابزار، بدون اين‌که به خود کم‌ترين حرکت بدهد و بدون مواد، کل اين عالم را بر پا کرد.[17]

هر چه ديگران مي‌سازند، از سفرة همين عالم گدايي کرده‌اند. اين‌ها ابداع که نمي‌کنند. پروردگار عالم بدون مادّه عالم را به وجود آورده است. چه کسي مي‌تواند بفهمد؟

(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ ءٌ)[18]

از وجود خود نكاسته تا آسمان‌ها و افلاك را بسازد. اصلاً هيچ چيز از وجود او حرکت نکرده و از خود هم مايه نگذاشته است. اين ارادة تام حق است كه مي‌فرمايد:

(إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ)[19]

خواست و به وجود آورد. کدام معبود می‌تواند يک دانه اتم را بي‌سابقه به وجود آورد.

به دريـا بنگـرم دريــا تــه بينم     بـه صحـرا بنگـرم صحرا ته بينم

 

به هر جا بنگرم كوه و در و دشت    نشــان از قــامت رعنـا ته بينم[20]


منبع : پایگاه عرفان
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه