قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

عالم تجلی رحمت حق

 

عالم صحنه تجلی رحمت اوست. این رحمت گاه به صورت تکوینی خودش را نشان می‌دهد که در بحث روز گذشته بیان شد و گاه به صورت تشریعی مشاهده می‌شود که همان نبوت انبیاء، امامت امامان، فقاهت فقیهان و مجموعه مقررات و قوانینی است که این بزرگواران در اختیار انسان گذاشته‌اند. گاهی هم رحمت به صورت مزد عمل مطابق با این مقررات، در دنیا و در آخرت خودش را نشان می‌دهد.

 آن عارف بزرگ می‌گوید: من یک بار زمستان از منزل بیرون آمدم. برف سنگینی باریده بود و من می‌خواستم از شهر خود به شهر دیگری بروم. در بیابان اطراف شهر کشاورزی را که گبر (آتش پرست) بود و از قبل او را می‌شناختم دیدم. او بر برف‌هایی که نزدیک به نیم متر بود دانه می‌پاشید. به وی گفتم چه می‌کنی؟ گفت: دانه می‌پاشم. گفتم: برای چه؟ گفت: من در خانه نشسته بودم، به فکر این مرغکان بیابان افتادم که با این برف سنگینی که باریده این‌ها امروز چه می‌خورند! مقداری دانه آورده‌ام و در این برف‌ها می‌پاشم تا مرغ‌های بیابان آن‌ها را بخورند. گفتم: آخر این کار را از تو قبول نمی‌کنند. گفت: درست است که به نظر شما قبول نمی‌کنند، اما آیا مرا هم نمی‌بینند؟ خداحافظی کردم و رفتم.

سال بعد در طواف مسجد الحرام او را کنار کعبه دیدم که پرده کعبه را گرفته و زار زار گریه می‌کند. گفتم: اینجا چه می‌کنی؟ گفت: آن دانه‌هایی را که بر برف‌ها ‌پاشیدم دید و خرید و مزدش هم این است که مرا به اسلام هدایت کرد. خودش می‌فرماید: «انا لا نضیع اجر من احسن عملاً».[5] اجر هیچ کس را در این عالم ضایع نمی‌کنند. البته اگر انسان برخوردش گسترده‌تر باشد، به این معنا که برخوردش همراه با ایمان 


منبع : پایگاه عرفان
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه