قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

نعمت‏هاى الهى‏

 

نوشته: حضرت استاد حسین انصاریان

 

انسان از باب حكمت و لطف و رأفت حضرت حق تعالى آفريده شده و براى رسيدن به رشد و كمال و به دست آوردن مقام قرب و وصال، متنعّم به دو سفره مادى و معنوى گشته، نعمت حضرت دوست، براى استفاده انسان، جهت رسيدن به لقاى حق، بر سر دو سفره مادى و معنوى كامل است.

 

نعمت هاى مادى

 

نعمت هاى مادى حضرت حق بر دو قسم است:

1- متصل

2- منفصل

نعمت هاى متصل مادى عبارت از نعمت هايى است كه ساختمان بدنى انسان را تشكيل داده، ساختمانى كه درون و برونش تمام عقلاى عالم و حكماى تاريخ و انديشمندان را به اعجاب واداشته و تا كنون كسى به عظمت اين ساختمان و نظام شگفت انگيزش آگاه نشده است.

نعمت هاى منفصل مادى عبارت از زمين و آسمان و هرچه در اوست كه انسان براى تداوم حيات و زندگى خويش با آن در ارتباط است و هر يك از آن نعمت؛ جهانى است حيرت آور و دنيايى است پر از عجايب و غرايب.

انسان را عبث و بيهوده بر سر خوان نعمت هاى متصل مادى و منفصل مادى ننشانده اند، اين همه گنج و ثروت را به بازيچه در اختيار او نگذاشته اند، اين همه براى اين است كه راه رشد و كمال را به كمك اين نعمت ها برابر نقشه حق كه به وسيله انبيا و كتب آسمانى در اختيارش گذاشته اند پيموده و عبد خالص حق گردد و چون ماهى دريا در درياى توحيد غرق شود و از خود بى خود گشته به حضرت او و عنايت و لطفش زنده شود.

[يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ ] «1».

اى اهل ايمان! هنگامى كه خدا و پيامبرش شما را به حقايقى كه به شما [حيات معنوى و] زندگى [واقعى ] مى بخشد، دعوت مى كنند اجابت كنيد.

انديشه در نعمت هاى مادى متصل و منفصل، امرى لازم و واجب است و آيات كتاب به تفكر در نعم و مقصود حضرت حق از اعطاى نعم دعوت فرموده كه تفكر صحيح، جرقه و بارقه اى الهى است و محرك موتور وجود براى حركت انسان به سوى حضرت دوست مى باشد.

بانى و معمار اين رواق معظم

 

نور ده اختران و نيّر اعظم

     

كشور گيتى به امر اوست منظم

 

اكبر و اعظم خداى عالم و آدم

     

 

صورت خوب آفريد و سيرت زيبا

او ببرد در بهار نو اثر ازدى

 

قدرتش آرد شكوفه را ثمر از پى

مهر فروزان از او بود قمر از وى

 

جانور از نطفه مى كند شكر از نى

     

 

برگ تر از چوب خشك چشمه زخارا

آنچه به گيتى است رند و كاذب وصادق

 

دشمن بد خواه و نيك خواه و موافق

عارف و عامى فقيه و كافر و فاسق

 

از همگان بى نياز و بر همه مشفق

     

 

از همه عالم نهان و بر همه پيدا

خواست شبابت ثنا كند خرد آشفت

 

گفت كه اى با هواى نفس شده جفت

گوهر معنى در اين بيان كه توان سفت

 

سعدى از آنجا كه فهم اوست سخن گفت

     

 

ورنه كمالات وهم كى رسد آنجا

 

نعمت هاى معنوى

 

نعمت هاى معنوى حق نيز بر دو دسته است:

1- متصل

2- منفصل

معنوى متصل عبارت از واقعياتى است كه ساختمان باطن انسان را تشكيل داده، ساختمانى كه عقول عالميان در كيفيت و نظام آن متحير است و هنوز كسى به كُنه يكى از آن نعمت ها نرسيده، چون عقل، وهم، خيال، فطرت، وجدان، نفس و روح حقيقت و قلب و معنوى منفصل عبارت است از انبيا، امامان، كتب آسمانى، به خصوص قرآن مجيد.

شما براى شناختن نِعَمِ معنوى متصل و منفصل به كتاب خدا و كتب علمى و فلسفى و عرفانى مراجعه كنيد، ببينيد با چه دنياهاى با عظمتى روبرو مى شويد آن گاه در اين دو قسم نعمت معنوى فكر كنيد كه انديشه و فكر در اين دو صورت از انديشه و فكر در آن دو صورت مادى واجب تر و لازم تر است، بنگريد و دقت نماييد كه آيا اين همه نعمت بدون هدف در اختيار انسان گذاشته شده است؟!

مگر نه اين است كه عقل و وجدان و شرع و دين حكم مى كنند و به حق قضاوت مى نمايند كه اين چهار نوع نعمت: دو نوع نعمت مادى و دو نعمت معنوى براى اين است كه انسان در درجه اول به اين نعمت ها معرفت پيدا كند كه از كيست و چيست و براى چه به انسان مرحمت شده و در درجه بعد اين نعمت ها را در راه رشد و كمال خويش مصرف كند و به لقا و قرب و وصال حضرت محبوب برسد كه انسان در برابر نعمت هاى مادى و معنوى داراى مسؤوليت هايى سنگين و وظايفى مهم و تكاليفى فوق العاده است!

[فَوَ رَبِّكَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ* عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ ] «2».

به پروردگارت سوگند، قطعاً از همه آنان بازخواست مى كنيم.

[ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ ] «3».

آن گاه شما در آن روز از نعمت ها بازپرسى خواهيد شد.

آن گاه در روز قيامت، از جميع نعمت هاى مادى و معنوى اعم از بدن، اعضا و جوارح، روح و عقل، نفس و قلب، مال و منال، عمر و جوانى، خوراكى و پوشاكى، مسكن و مأوى، نبوت و ولايت، قرآن و معارف به طور حتم از انسان مؤاخذه خواهد شد و او بايد در برابر تمام نعمت هايى كه به او براى رشد و كمال مرحمت شده، پاسخگو باشد!!

 

 

پی نوشت ها:

 

 

______________________________

 

(1)- انفال (8): 24.

(2)- حجر (15): 92- 93.

(3)- تكاثر (102): 8.

 

 

 مطالب فوق برگرفته شده از 

کتاب : عرفان اسلامی جلد هشتم

 


منبع : پایگاه عرفان
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه