قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

آثار شراب طهور

 

امام صادق (ع) در ادامه سخن در باره شراب طهور که خدا به طی‌کنندگان صراط مستقیم می‌دهد، به آثار آن اشاره می‌کند و می‌فرماید: «یُطَهِّرُهُم عَن کُلِّ شَیءٍ سِوَی اللهِ اذ لا طاهِرَ مِن تَدَنُّسٍبِشَیءٍ من الاَکوانِ الّا اللهُ»؛ آن شراب، آنان را از هرگونه آلودگی و هر آنچه غیر خداست، پاک می‌کند.

آثار شرابی که به این عاشقان‌ می‌دهند هم در دنیا ظاهر‌ می‌شود و هم به هنگام مرگ و هم در برزخ و در قیامت، چون آنان به هیچ وجه آلودگی ندارند و عاشق حق‌اند. پس از قول آنها‌ می‌گوییم:

 

فاش می‌گویم و از گفته خود دلشادم


 

بندة عشقم و از هر دو جهان آزادم 


تایر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق


 

که در این دامگه حادثه چون افتادم


من مَلَک بودم و فردوس برین جایم بود


 

آدم آورد در این دیر خراب‌آبادم 


نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار


 

چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم 


سایه طوبی و دلجویی حور و لب حوض


 

به هوای سر کوی تو برفت از یادم 


کوکب بخت مرا هیچ منجم نشناخت


 

یارب از مادر گیتی به چه طالع زادم 


پاک کن چهره حافظ به سر زلف ز اشک


 

ورنه این اشک دمادم بِکَنَد بنیادم 


روایت دیگری هم در باره سالکین صراط مستقیم در ارشاد القلوب دیلمی ‌است. پیامبر‌ اکرم (ص) می‌فرماید:

لِكُلِّ شَيْ ءٍ مَعْدِنٌ وَ مَعْدِنُ التَّقْوَى قُلُوبُ الْعَارِفِين.

 

برای هر چیزی در این عالم معدنی است و همچنان‌که طلا و عقیق و فیروزه معدن دارد، تقوا هم معدن دارد و اگر شما معدن تقوا‌ را می‌خواهید بیابید، به سراغ دلِ مردم عارف بروید؛ یعنی کسی که معرفت دارد و سالک صراط مستقیم است، آخرین منزل او وصال، و رفع خستگی‌اش هم به شراب طهور است و ساقی او هم خداست. این‌ها همه متصل به یکدیگر است. عارف، معرفتش را از معلمان معرفت که انبیا و ائمه‌اند گرفته است و حق کسی را نیز در این عالم پایمال‌ نمی‌کند، جایش هم بهشت است، البته نه آن بهشتی که در خیال ماست.


منبع : پایگاه عرفان
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه